Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Ako jazdiť rýchle a bezpečne

Všetci sme absolvovali hodiny jazdy s inštruktorom pri výcviku v autoškole. S väčším či menším úspechom nedávno alebo už pred mnohými rokmi. Dnešná doba s uponáhľaným životným štýlom, vyššími rýchlostnými limitmi a výkonnejšími automobilmi ale od vodičov

vyžaduje ďaleko viac vodičského umenia ako nás naučili v autoškole.

Nie každý má financie alebo možnosti absolvovať jazdeckú školu, či školu šmyku na okruhoch. Dokonale zvládať váš automobil, predvídať chovanie ostatných vodičov, správne predchádzať, zvládnuť šmyk a bezpečne vyriešiť zdanlivo neriešiteľné krízové situácie si možno teoreticky pocvičiť. Vedieť ako správne nabúrať, pokiaľ sa už s vozidlom dostanete až na samú hranicu fyzikálnych zákonov. Možno sa cítite na cestách ako Schumacher. Dovtedy, kým netreba riešiť v zlomku sekundy zložitú situáciu. Okrem praxe treba aj vedomosti. O ne sa podelí jediný Slovák, ktorý vyhral významné 24 hodinové preteky na okruhu. Miro Konôpka. Pokúšal som sa o to už nejaký čas. Pri dobrej konštelácii, pohode v tíme, aute, ktoré vydržalo - súhra množstva vecí, ktoré "klapli". Ale to musí aj pri bežnom jazdení. Ak sa niečo preženie, môže byť zle aj pri obyčajnom výlete...

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdiť rýchlo, ale bezpečne - na to treba porciu skúseností. Čo nezažiješ, nepochopíš - platí v tomto prípade viac než inde.

Rýchlo a bezpečne ide dohromady. Len treba počúvať, vnímať a chcieť aj jazdiť tak, ako radia skúsenejší. Nie nadarmo sa hovorí, že dobrí pretekári jazdia hlavou.

Ale potrebné sú aj rýchle ruky a šikovné nohy.

Jasné, ale v prvom rade treba myslieť - dopredu. V každej situácii. Veď nikdy neviem, čo urobí ten predo mnou, alebo vzadu, či dokonca v protismere. Na okruhu sa jazdí jedným smerom. Na ceste mám občas pocit, že všetci v protismere sú zrelí tresnúť do mňa. Dávam si dvojnásobný pozor, ako pri pretekoch.

Veľa mladých vodičov má pocit, že keby dostali šancu, nahradia ktoréhokoľvek pretekára. Lebo podľa nich vedia jazdiť perfektne. Sadnú za volant - vedia, kde je plyn a brzda - tak ideme! Dá sa to zvládnuť?

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchlosť je pre mladého chalana vec opojná. Ale aj pre starších. Nejeden pritom zabúda na nebezpečenstvo. Alebo ho nevie posúdiť. Základ pri jazdení, alebo pri riešení krízových situácií je totiž skúsenosť. Keď idete po rovine, pridáte plyn a letíte hoci 180, či 200 tak to nie je komplikované a zväčša sa nič nedeje. Ale keď príde kríza, vtedy sa zistí rozdiel medzi dobrým a zlým vodičom.

Je starší vodič skúsenejší,

a preto lepší?

To nie je o veku, ale o praxi. Človek musí predvídať. Keď prichádzam ku križovatke po hlavnej a vidím, že nákladiak plný štrku z vedľajšej nespomaľuje, tak radšej zastavím, lebo viem, ako to môže dopadnúť. Ale neskúsený vodič ide - veď je predsa na hlavnej. Ale čo potom? Potom, bude mať na náhrobnom kameni nápis: tu skončil vodič, ktorý bol na hlavnej?

Skryť Vypnúť reklamu

Keď hrozí zrážka, aj najskúsenejší vodič musí riešiť dilemu: keď to neubrzdím, kam si to namieriť?

Základ je urobiť všetko preto, aby nedošlo k čelnému nárazu. Dnešné autá dokážu dobre ochrániť cestujúcich pri náraze v rýchlosti 50 - 60 km/h. Nárazové testy EuroNCAP sa robia pri 64 km/h. Ale dve autá idúce oproti, každé len 70-kou, to je akoby ste 140-kou narazili do pevnej prekážky. To sa nedá prežiť... Iba zázrakom.

Tak ako to riešiť?

Radšej si vybrať medzi stromami skok do poľa. Alebo ak je už nevyhnutné naraziť, tak do niečoho menej pevného. Obúchať auto o zvodidlá môže znamenať veľkú škodu, ale zvýši šancu prežiť. Jednoducho pokúsiť sa pred hroziacim nutným nárazom čo najviac zmenšiť pohybovú energiu rozbehnutého auta. Ak napríklad zlyhajú brzdy pri ceste dole kopcom, tak radšej spomaliť auto šúchaním sa o zvodidlá, zničiť karosériu, ako nezvládnuť zákrutu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kde sa to majú vodiči naučiť?

Toto sa žiaľ v autoškole neučí.

Máme hendikep oproti vyspelým motoristickým krajinám, kde musia vodiči z povolania, ale aj mladí vodiči absolvovať takzvané školy šmyku. A pritom

nejde iba o zvládnutie šmyku. Učí sa tam oveľa viac - aj ako ovládať auto, ako sa vyhnúť prekážke, ako sa správne brzdí a podobne. Dozviete sa, ako si vybrať únikovú cestu, ako riešiť rôzne krízové situácie.

Motorizmus sa prudko rozvíja, po pristúpení do EÚ sme sa zaviazali, že znížime počet smrteľných nehôd na našich cestách na polovicu.

Keď zloží mladý adept autoškoly skúšky a vezie sa niekoľko hodín na bežnom aute, má pocit, že už všetko vie. A potom si sadne za volant silného auta, a nevie čo s tým. Tie školy šmyku sú fantastické v tom, že naučia, ako reagovať, čo urobiť, keď auto dostane šmyk, dostane sa do hodín. Tieto veci musí človek zažiť. A k tomu budeme musieť v rámci novej európskej legislatívy pristúpiť aj my. Len aby to bolo čo najskôr...

Skryť Vypnúť reklamu

Zvládnuť rýchlosť, to chce tréning. A ako je to s brzdením v zákrute? Môže sa? Nemôže v žiadnom prípade? Alebo je to niekde v strede?

Zásadne brzdiť pred zákrutou! Na brzdenie v zákrute potrebuje človek poriadny cvik a skúsenosť, aby si dovolil dobrzďovať v zákrute.

Na ceste, navyše neznámej, je to riziko, ktoré nemusí vyjsť. Dosť záleží aj od auta, druhu pohonu, povrchu cesty, typu zákruty a rýchlosti, ktorou do nej vojdem. No všeobecnú a zažitú radu: pomaly do zákruty a rýchlo z nej von asi nič neprekoná.

Je veľký rozdiel v zákrute prechádzanej s predným a zadným pohonom?

A ešte aký! To je ako použiť lyže, alebo snowboard. Aj jedno, aj druhé je na sneh a šmýka sa. Ale ten rozdiel v ovládaní! Predný pohon je pre začiatočníka lepší. Istejšie vedie auto, ktoré treba do zákruty "nútiť" väčším natočením volantu. Keď to "prepálite", ide auto v tom momente zo zákruty von v smere dotyčnice. Treba mierne pribrzdiť, auto si "kľakne" na prednú nápravu a dá sa ešte zatočiť. Záleží na okolnostiach a rýchlosti. Súťažní jazdci si auto zvyknú "rozhodiť" pred zákrutou, čiže rozkývať, aby sa im lepšie natočilo do zákruty. Budem sa opakovať ! Chce to cvik.

Skryť Vypnúť reklamu

Zadný pohon je vraj pre skúsenejších, ale dá sa lepšie ovládať.

No, ako kedy. Auto je pretáčavé, zadná časť sa vysúva zo zákruty, snaží sa "predbehnúť" prednú. Volant musí ísť do "kontry", teda natočiť na opačnú stranu. A plynom a volantom sa dá pekne vykrojiť oblúk ako narysovaný kružidlom.

Tykajú si pretekári s rýchlosťou aj v bežnom živote?

V normálnom živote nepatrím k žiadnym "trhačom asfaltu". Patrím skôr k opatrným a prezieravým vodičom. Človek neraz tuší tesne pred haváriou, že toto nedopadne dobre. Ale akýsi pud sebazáchovy ho núti držať stlačenú brzdu. Veľakrát by sa dalo všeličo vyriešiť, alebo aj zabrániť nárazu, keby sme pred ním pustili brzdu a skúsili autom manévrovať. Ak sa pneumatiky "chytia", je šanca zmeniť smer auta. A to môže byť rozhodujúce. Nemusíte naraziť, môžete sa zrážke vyhnúť. Nielen na ľade, a na snehu. Aj na mokrej ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa vodičov si povie: mám ABS, ESP a ešte ďalšie technické vymoženosti. Čo "prestrelím" ja, zachráni elektronika. Dá sa na to spoľahnúť vždy a všade?

Keby elektronické systémy nepomáhali, tak by sa do áut nemontovali. Dokážu "uhrať" veľkú partiu, keď zlyhá najdôležitejší člen medzi sedadlom a volantom - vodič.

Sú naozaj hrozne dobré, lenže robia z človeka za volantom tak trocha robota. A preto nie sú povolené v športových pretekárskych autách. Ale nie sú všemocné a fyziku jednoducho neprekabátiš. Softvér priľnavosť pneumatík nezvýši!

Jozef Vydra

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  7. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  2. Dáma s pávím pierkom
  3. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  7. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  8. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 19 241
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 381
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 192
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 818
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 724
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 649
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 263
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 742
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 243
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pavol Paška na fotografii z roku 2014 s hodinkami značky IWC za vyše 10-tisíc eur.

Ficovo zdravotníctvo v časoch Bergama.

24. feb
Kajetán Kičura.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

3 h
Očkovanie vo Veľkej Británii.

Výsledky z Izraela, Veľkej Británie a USA.

24. feb

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 298-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 775 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

15 h