Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky
PREMIÉR ZASTAVIL RUŠENIE OSOBNÝCH VLAKOV, HOCI SÚ NEEFEKTÍVNE

Fico vlakmi bráni percentá

Železničiari poukazujú na neefektívnosť verejnej dopravy a navrhli zrušiť niektoré vlaky. Rezort dopravy to schválil, premiér s tým však nesúhlasil.

Premiér Fico zasahuje do riadenia železníc. Je to však úloha pre ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (vpravo).Premiér Fico zasahuje do riadenia železníc. Je to však úloha pre ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (vpravo). (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico sa obáva nepopulárnych opatrení, ktoré by mohli znížiť preferencie Smeru. Aj preto po druhý raz zastavil rušenie neefektívnych spojov na železniciach, myslí si politológ Grigorij Mesežnikov. „Nie je to prvýkrát, čo premiér vystupuje ako posol dobrých správ,“ povedal.

Železničná spoločnosť Slovensko chcela od 4. marca zrušiť 22 regionálnych spojov, lebo boli málo vyťažené a neefektívne, iné chcela obmedziť. Vlaky s kapacitou 50 až 200 miest využívali v priemere dvaja až tridsiati cestujúci. Minister dopravy Ľubomír Vážny s týmto návrhom súhlasil. „Nemali sme prečo nesúhlasiť. Išlo približne o 0,7 percenta výkonov, čo je v rámci odchýlky povolenej v zmluve o výkone vo verejnom záujme,“ povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister Vážny premiérovi ustúpil. Fico argumentoval tým, že železničiari dostali od vlády to, čo im sľúbila, teda potrebných 5,4 miliardy korún. „Keď vláda tieto prostriedky našla, nemôže dôjsť k takémuto rušeniu spojov a znižovaniu zamestnanosti,“ povedal v pondelok Vážny. Aj preto nebudú podľa Jánošíka na udržanie súčasných spojov potrebné žiadne ďalšie peniaze.

Ministri sú druhoradí

Mesežnikov si myslí, že vláda sa stáva otrokom snáh udržať si popularitu za každú cenu. „Ministri sú pre premiéra až druhoradými hráčmi,“ povedal. Rozhodovanie premiéra bez ohľadu na analýzy podľa neho zhorší situáciu tých, o ktorých sa „stará“, teda občanov, povedal.

Bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča prekvapilo, že Vážny navrhol zrušiť spoje bez toho, aby to odkonzultoval s premiérom. „Nerozumiem, ako môže minister vyjsť s takýmto rozhodnutím, keď ho nemá kryté vládou. Znižuje to jeho dôveryhodnosť,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Železničná spoločnosť ne­chcela spoje len rušiť. Plánovala aj posilniť preťažené linky. Vážny povedal, že k posilneniu dopravy na tratiach tam, kde je to potrebné, v budúcnosti dôjde.

Dôvodom poloprázdnych vlakov je podľa železničiarov aj to, že rovnakým smerom ako vlaky chodí aj veľa autobusov. Podľa Vážneho treba spoje zladiť, aby nedochádzalo k ich súbehu. Vidí však problém v tom, že autobusová doprava prešla pod vyššie územné celky, ale železničná nie. Dohoda sa hľadá ťažšie, ako keby obe dopravy patrili pod kraje.

Presun regionálnej železničnej dopravy na kraje začala už bývalá vláda. Od tohto roka mali mať kraje železničnú dopravu v prenesenej kompetencii. Presun sa však pre voľby zastavil a budú ju mať až od roku 2008. „Vlakovú dopravu budú mať kraje v originálnej kompetencii od roku 2009,“ povedal hovorca železničiarov Miloš Čikovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Istá forma súladu medzi oboma druhmi verejnej dopravy však funguje už teraz. Predtým, ako železničiari schvália grafikon, dávajú k nemu pripomienky samosprávne kraje. „Problém je, že kraje nechcú vlaky rušiť, aj keď sú skoro prázdne. Majú ich totiž zadarmo, keďže sú platené zo štát­nych peňazí,“ povedal Čikovský.

Harmonizácia dopravy

Podľa neho je dôležité, aby prebehol najprv proces harmonizácie, až potom samotný presun kompetencií. „Kým nebudú mať kraje vypracovanú koncepciu o tom, kde má nosné postavenie vlak a kde autobus, nie sú vytvorené podmienky na rovnocenný konkurenčný boj,“ povedal. Kraje by podľa neho začali rušiť vlaky vo veľkom, lebo prevádzka vlaku je drahšia ako autobusu. „To by išlo proti záväzkom voči únii. Autobusy sú menej ekologické a zahlcujú cesty.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 417
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 266
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 511
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 424
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 928
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 913
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 228
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 772
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 818
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 664
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu