Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
POSTOJ AUTOMOBILIEK K ZNIŽOVANIU CO2 V EURÓPE JE NEJEDNOTNÝ

Brusel požaduje zelené autá

Komisia hľadá kompromis s automobilkami na znižovanie oxidu uhličitého.

Komisár Európskej komisie Günter Verheugen chcel najskôr pred návrhom zníženia emisií oxidu uhličitého v nových automobiloch vypracovať dosahovú štúdiu.Komisár Európskej komisie Günter Verheugen chcel najskôr pred návrhom zníženia emisií oxidu uhličitého v nových automobiloch vypracovať dosahovú štúdiu. (Zdroj: REUTERS)

BRUSEL,PRAHA. Európska komisia včera navrhla zníženie emisií oxidu uhličitého nových automobilov na 130 gramov na kilometer do roku 2012. Komisia chce takýmto spôsobom bojovať proti globálnemu otepľovaniu. V súčasnosti autá vypúšťajú do ovzdušia priemerne 161 gramov CO2 na kilometer.

Podľa medzinárodnej Spoločnosti motorových výrobcov by uvedenie technológie zdražilo každé auto asi o 2500 eur (86–tisíc korún),

Brusel v návrhu čiastočne zmiernil svoje požiadavky, pôvodne uvažoval o 120 gramoch na kilometer. Zníženie na 130 gramov by sa malo dosiahnuť technologickými zmenami v motoroch a zníženie o ďalších desať gramov pomocou lepších pneumatík, efektívnejšieho riadenia a ďalších menších technologických zmien.

Skryť Vypnúť reklamu

Komisia nepozná dosahy

Automobiloví výrobcovia komisii vyčítajú, že ešte pred samotným návrhom neurobila dosahovú štúdiu o tom, aký reálny výsledok môže jej krok priniesť. Brusel sa oficiálne bráni tým, že teraz ide o prvý výkop a prieskum záťaže pre priemysel. Ľudia z kabinetu komisára Verheugena hovoria, že chceli najskôr zadať dosahovú štúdiu.

Komisia sa dostala pod politický tlak zo strany verejnosti a ekológov, že ustupuje priemyslovej loby práve vo chvíli, keď skupina niekoľkých tisíc vedcov vyhlásila, že za globálne otepľovanie, na ktorom sa emisie z áut významne podieľajú, môže človek. Preto sa Brusel rozhodol nečakať a zverejnil svoj zámer bez skúmania dosahu.

„Je to tlak na to, aby Európa produkovala menšie autá,“ povedal prezident Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský. Počet registrácií mini a malých áut na európskom trhu neprevyšuje dvadsať percent. Komisia podľa neho tlačí na to, aby sa počet takýchto registrácií zvýšil.

Skryť Vypnúť reklamu

Obmedzenie emisií oxidu uhličitého je pri naftových motoroch podľa Lešinského na hranici splniteľnosti, potom by už boli predražené. „Pri benzínových motoroch tam ešte existuje rezerva,“ povedal. Podľa neho smernica bude zároveň tlačiť na výrobcov využívať materiály, aby autá boli ľahšie.

Postoj automobiliek v únii nie je jednotný. Zatiaľ čo francúzske a talianske firmy nemajú s návrhom EÚ väčšie problémy, Nemcom sa snaha Európskej komisie nepáči.

Oslovené automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, sa však nevedeli k návrhu komisie vyjadriť s tým, že ich vývojové centrá pre motory, ktorých sa smernica na obmedzenie emisií priamo týka, sú v iných krajinách.

Na Slovensko už dovážajú hotové motory, prípadne ich hlavné celky.

Zatiaľ však nie je príliš jasné, ako únia na zníženie emisií automobilky donúti.

Skryť Vypnúť reklamu

Emisie CO2 (g/km)

Značka 1997 2005
Fiat 169 139
Citroen 172 144
Renault 173 149
Ford 180 151
Peugeot 177 151
Opel 180 156
Toyota 189 163
Kia 202 170
Škoda 165 152
Seat 158 150
Honda 184 166
Mercedes 223 185
Hyundai 189 170
Volkswagen 170 159
BMW 216 192
Volvo 219 195
Audi 190 177
Mazda 186 177
Suzuki 169 165
Nissan 177 172

zdroj: European Federation for Transport and Environment

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 096
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 057
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 842
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 812
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 726
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 371
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 600
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 358
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Testovanie na nový koronavírus.

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.
Autorská strana Petra Šabatu

Keď v Česku umierajú mŕtvi (píše Petr Šabata)

Popis jedného smutného slovensko-českého koronavírusového zápasu.

Ilustračné foto.