Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky
POSTOJ AUTOMOBILIEK K ZNIŽOVANIU CO2 V EURÓPE JE NEJEDNOTNÝ

Brusel požaduje zelené autá

Komisia hľadá kompromis s automobilkami na znižovanie oxidu uhličitého.

Komisár Európskej komisie Günter Verheugen chcel najskôr pred návrhom zníženia emisií oxidu uhličitého v nových automobiloch vypracovať dosahovú štúdiu.Komisár Európskej komisie Günter Verheugen chcel najskôr pred návrhom zníženia emisií oxidu uhličitého v nových automobiloch vypracovať dosahovú štúdiu. (Zdroj: REUTERS)

BRUSEL,PRAHA. Európska komisia včera navrhla zníženie emisií oxidu uhličitého nových automobilov na 130 gramov na kilometer do roku 2012. Komisia chce takýmto spôsobom bojovať proti globálnemu otepľovaniu. V súčasnosti autá vypúšťajú do ovzdušia priemerne 161 gramov CO2 na kilometer.

Podľa medzinárodnej Spoločnosti motorových výrobcov by uvedenie technológie zdražilo každé auto asi o 2500 eur (86–tisíc korún),

Brusel v návrhu čiastočne zmiernil svoje požiadavky, pôvodne uvažoval o 120 gramoch na kilometer. Zníženie na 130 gramov by sa malo dosiahnuť technologickými zmenami v motoroch a zníženie o ďalších desať gramov pomocou lepších pneumatík, efektívnejšieho riadenia a ďalších menších technologických zmien.

Skryť Vypnúť reklamu

Komisia nepozná dosahy

Automobiloví výrobcovia komisii vyčítajú, že ešte pred samotným návrhom neurobila dosahovú štúdiu o tom, aký reálny výsledok môže jej krok priniesť. Brusel sa oficiálne bráni tým, že teraz ide o prvý výkop a prieskum záťaže pre priemysel. Ľudia z kabinetu komisára Verheugena hovoria, že chceli najskôr zadať dosahovú štúdiu.

Komisia sa dostala pod politický tlak zo strany verejnosti a ekológov, že ustupuje priemyslovej loby práve vo chvíli, keď skupina niekoľkých tisíc vedcov vyhlásila, že za globálne otepľovanie, na ktorom sa emisie z áut významne podieľajú, môže človek. Preto sa Brusel rozhodol nečakať a zverejnil svoj zámer bez skúmania dosahu.

„Je to tlak na to, aby Európa produkovala menšie autá,“ povedal prezident Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský. Počet registrácií mini a malých áut na európskom trhu neprevyšuje dvadsať percent. Komisia podľa neho tlačí na to, aby sa počet takýchto registrácií zvýšil.

Skryť Vypnúť reklamu

Obmedzenie emisií oxidu uhličitého je pri naftových motoroch podľa Lešinského na hranici splniteľnosti, potom by už boli predražené. „Pri benzínových motoroch tam ešte existuje rezerva,“ povedal. Podľa neho smernica bude zároveň tlačiť na výrobcov využívať materiály, aby autá boli ľahšie.

Postoj automobiliek v únii nie je jednotný. Zatiaľ čo francúzske a talianske firmy nemajú s návrhom EÚ väčšie problémy, Nemcom sa snaha Európskej komisie nepáči.

Oslovené automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, sa však nevedeli k návrhu komisie vyjadriť s tým, že ich vývojové centrá pre motory, ktorých sa smernica na obmedzenie emisií priamo týka, sú v iných krajinách.

Na Slovensko už dovážajú hotové motory, prípadne ich hlavné celky.

Zatiaľ však nie je príliš jasné, ako únia na zníženie emisií automobilky donúti.

Skryť Vypnúť reklamu

Emisie CO2 (g/km)

Značka 1997 2005
Fiat 169 139
Citroen 172 144
Renault 173 149
Ford 180 151
Peugeot 177 151
Opel 180 156
Toyota 189 163
Kia 202 170
Škoda 165 152
Seat 158 150
Honda 184 166
Mercedes 223 185
Hyundai 189 170
Volkswagen 170 159
BMW 216 192
Volvo 219 195
Audi 190 177
Mazda 186 177
Suzuki 169 165
Nissan 177 172

zdroj: European Federation for Transport and Environment

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  5. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  6. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 860
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 162
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 752
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 399
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 335
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 319
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 204
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 530
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 099
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 073
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu