Keď tím Indianapolis Colts v nedeľu zvíťazil vo finále ligy amerického futbalu, písal históriu. Hoci, písala by sa tiež, keby trofej išla do rúk Chicago Bears. Na čele oboch tímov stáli černošskí kouči, prvýkrát vo finále najsledovanejšej súťaže v USA.
Tréner žrebcov Tony Dungy bol spolu s quaterbackom Peytonom Manningom hlavnou hviezdou, keď sa prechádzal a dirigoval svoj tím z mokrého trávnika miamského štadióna. Mimochodom, vraj tiež išlo aj o najhoršie počasie v dejinách finále. Indianapolis, tím odchovaný na uzavretých štadiónoch, sa na premoknutom povrchu cítil ako doma.
„Cítim sa skvele. Myslel som na to, keď som stál na pódiu. Byť prvým černošským Američanom, trénerom, ktorý vyhral Super Bowl. Venujem to všetkým svojim predchodcom, skvelým trénerom, ktorí to tiež mohli dosiahnuť, keby mali príležitosť. Pre našu krajinu to znamená veľa,“ povedal Dungy krátko potom, čo držal nad hlavou vytúženú trofej Vinca Lombardiho. Na trénerskej lavičke oproti nemu pritom sedel ďalší černoch, Lovie Smith.
Dungy je trénerom prvej ligy amerického futbalu NFL už 11 sezón, predtým trénoval pirátov v Tampe. Roky pritom v americkom futbale prežívali predsudky, že černošskí hráči nie sú dostatočne inteligentní na quarterbackov, nieto ešte na trénerov. Aj napriek tomu, že dnes už je 60 percent hráčov černochov, iba sedem z 32 tímov ligy vedú černosi.
Rasa dlho zohrávala úlohu aj v iných amerických športoch. Cito Gaston bol prvým černošským manažérom, ktorý vyhral v sezóne 1992 - 1993 svetovú sériu v bejzbale, viedol Toronto Blue Jays. Bill Russell zvíťazil s tímom Boston Celtics v basketbalovej NBA v rokoch 1968 a 1969, napísala agentúra Bloomberg.
Super Bowl je pre Američanov viac ako zápas, je to kultúrny zážitok. Napríklad v roku 2004 podľa Sporting News prilákal k televíznym obrazovkám l33,7 milióna divákov. To bolo viac ľudí, ako sa zúčastnilo na prezidentských voľbách (tých bolo 122,3 milióna). Pred rokom pozeralo zápas 90 miliónov ľudí a podobne to na tento rok odhadla aj agentúra Reuters. Inzerenti tajne dúfali, že tentoraz by to mohlo byť aj 140 miliónov.
Na štadióne v Miami sledovalo zápas 76 000 fanúšikov, pôvodná cena lístka bola 600 až 700 dolárov, no ako sa blížil začiatok, cena sa zvyšovala. Zápas sa vysielal vo vyše dvoch stovkách krajín a teritórií a komentovali ho v tridsiatich troch jazykoch.
Rovnako ako šport, televízny prenos je tiež ukážkou toho najlepšieho v reklame. Televízia CBS si pýtala až 2,6 milióna dolárov za 30-sekundový šot, najväčším inzerentom bol pivovar Budweiser.