BRATISLAVA. Návštevnosť kín minulý rok stúpla. Filmové predstavenia vlani videlo až o 56 percent ľudí viac ako rok predtým. Podľa Únie filmových distribútorov prišlo do kín takmer 3,4 milióna divákov. V porovnaní s rokom 2005 je to nárast o viac ako milión.
Podľa predsedu Únie filmových distribútorov Antona Ondrejka k tomu prispelo „zavedenie kultúrnych poukazov v minulom roku, pribúdajúci počet multiplexov a širšia ponuka filmov.“ Minulý rok mal každý žiak nárok na štyri poukazy po 50 korún. Poskytovalo ich ministerstvo kultúry. Poukaz mohol využiť na rôzne kultúrne akcie. Patrila medzi ne aj návšteva kina.
Vďaka poukazom sa zvýšili aj investície v kinách
Poukazy boli pre menšie kiná významným zdrojom príjmov a umožnili navštíviť kino aj deťom zo sociálne slabších rodín. Priemerná cena lístka klesla z 92,80 koruny v roku 2005 na 86,30 v minulom roku.
„Vyššia návštevnosť spôsobila, že kiná mohli po rokoch investovať aj do techniky a zaniklo len päť kín,“ povedala predsedníčka Združenia prevádzkovateľov a pracovníkov kín na Slovensku Mária Pichnarčíková. Najnavštevovanejšie stále ostávajú kreslené filmy a filmy rodinného typu. „Tie prilákajú divákov aj v menších mestách. Je to špecifikum Slovenska,“ povedal Ondrejka. V Česku prevláda záujem o domácu tvorbu, ktorá u nás chýba.
Do kina chodia najmä ľudia od 15 do 35 rokov. Distribútori tomu prispôsobujú sortimet dovážaných filmových titulov. „Ľudia okolo 40 alebo 50 rokov nie sú zvyknutí chodiť do kina, ako je to napríklad vo Francúzsku, Nemecku,“ povedal Ondrejka. Preto sa filmy pre túto kategóriu objavujú na Slovensku zriedkavo. Náročnejšie filmy sa premietajú hlavne vo väčších mestách, v ktorých sídlia vysoké školy.
V tomto roku očakáva Ondrejka aj Pichnarčíková príchod filmov, ktoré by mali prekonať atraktívne tituly minulého roka. „Do kín by v letných mesiacoch mali prísť Shrek 3, Dannyho 13, pokračovanie Harryho Pottera, Ninja korytnačky a ďalšie animované projekty,“ povedala Pichnarčíková
Tržby potiahli multiplexy
Najväčší podiel na tržbách má podľa Ondrejku Bratislava, Košice a mestá, kde sa nachádzajú multiplexy, čiže kiná s viacerými sálami. V súčasnosti sú multiplexy v Bratislave, Trnave, Trenčíne, Nitre a v Poprade. V apríli by mal pribudnúť ďalší v Banskej Bystrici. „Pracuje sa už aj na projektoch v Košiciach a v Žiline,“ povedal Ondrejka. Multiplexy sú podľa Pichnarčíkovej obľúbené pre príjemné prostredie, kvalitu obrazu a zvuku. „Dôležitú úlohu zohrávajú aj bezplatné parkovacie miesta,“ povedala.
Obyvatelia Slovenska si vyberajú film na základe informácií o ňom. Distribútori však zvažujú, koľko investujú do kampane a kedy film uvedú. „Slovensko je nevyspytateľné. Návštevnosť ovplyvňuje počasie, ale aj to, či sa práve nekonajú majstrovstvá sveta v hokeji,“ povedal Ondrejka.
Asociácia slovenských filmových klubov zaznamenala tiež nárast návštevnosti. Obľúbenosť filmových klubov zdôvodňuje podpredseda asociácie Richard Kováčik cenovou dostupnosťou a dramaturgiou. „Uvádzame tituly, ktoré naši diváci chcú vidieť,“ povedal Kováčik. Priemerná cena lístka vo filmovom klube je približne 43 korún. V multiplexe sa pohybuje okolo 120 korún.