u nás. Medzeru by mal vyplniť trojdielny televízny dokument Slovenský bigbít, ktorý STV odvysiela začiatkom januára.
Otcom projektu je niekdajší spevák skupiny The Buttons Dodo Šuhajda, ktorý si na pomoc zavolal scenáristu Ľuboša Juríka a režiséra Dušana Rapoša. „Je to náš generačný pomníček,“ hovorí o filme Ľuboš Jurík, ktorý zároveň o bigbíte pripravuje aj 500-stranovú knihu.
Praotcovia bigbítu
Zatiaľ čo český seriál mapoval všetky obdobia československého rocku, domáci tvorcovia si vybrali šiestu dekádu. „Bolo to najplodnejšie obdobie minulého storočia vo všetkých sférach umenia. Povedané Hemingwayovými slovami, bol to taký pohyblivý sviatok. Všetko to, čo sa dnes v hudbe robí, sú deriváty šesťdesiatych rokov,“ tvrdí Jurík.
Film sa začína už koncom 50. rokov, keď sa v Bratislave formovali prvé kapely, ktoré ohúril raketový nástup rokenrolu (Elvis Presley), pokračuje flower-power generáciou (The Beatles) a končí symbolicky – 21. augustom 1968 – začiatkom okupácie Československa.
„My sme vlastne stratená bítová generácia. Všetko vyzeralo nádejne, hudba bola pre nás vyjadrením slobody. Ako to v živote býva, nasledoval prudký pád, dezilúzia, mnoho bigbiťákov po auguste 68 emigrovalo,“ dodáva scenárista, ktorý spolu s kolegami chcel, aby sa vo filme nehovorilo len o hudbe, ale aj o dobe.
Prvý diel sa snaží odpovedať na otázku, kto bol praotcom slovenského bigbítu. Podľa tvorcov to bola partia okolo skupiny Twist Club, kde sa mihli postavy ako Vasko Velčický alebo Braňo Hronec. Po nich prišli nové tváre ako Tiene, Kabinet 112 a Guľový dolník.
Ursiny, Varga a ďalší
Dohromady sa v seriáli vystrieda 71 hudobníkov, medzi ktorými nebudú chýbať aj hviezdy tohto obdobia ako Marián Varga a Pavol Hammel (Prúdy), Jožo Barina (Meditating Four) a ústami svojich spoluhráčov aj Dežo Ursiny (The Beatman a The Soulman).
„Ursiny bola kľúčová, ale zároveň kontroverzná postava slovenského bigbítu. Nakrútili sme rozhovory s jeho spolupracovníkmi. Na jeho osobu sa objaví množstvo rozporných názorov a niektoré ho nešetria,“ prezrádza Jurík.
Tvorcovia samozrejme neprehliadli veľký úspech slovenských hudobníkov na legendárnych bítových festivaloch v Prahe v rokoch 1967 a 1968. Aj českí kritici uznávajú, že naša bítová scéna bola silnejšia než tá ich. Dôkazom je široké muzikantské podhubie, ktoré tvorili ďalšie talenty – The Buttons, The Fantoms s neskorším hercom Mariánom Slovákom alebo Blues Five s Petrom Lipom. Vo filme sa objavia aj známe tváre, pre ktoré boli 60. roky odrazovým mostíkom na ďalšiu dráhu ako Miroslav Žbirka alebo Ján Baláž.
V televízii sa objaví unikátny materiál z rôznych archívov. „Našli sme množstvo hodnotných vecí. Raritné nahrávky v rozhlase alebo zábery kapiel, ktoré vystúpili v Roháčových estrádach s jednou, dvoma pesničkami,“ hovorí Jurík a sľubuje, že zaujímavý materiál, ktorý sa nedostane do seriálu, bude na bonusovom DVD ku knihe.
|