Minister dopravy Ľubomír Vážny pripravuje zmenu vedenia letiska v Bratislave. FOTO – SITA |
očet prídu v najbližších rokoch o miliardy.
Minister dopravy Ľubomír Vážny však nepovažuje získanie peňazí na rozvoj letiska za problém. „Mám predstavu, odkiaľ sa budú dať investície získať. Budeme to riešiť s novým manažmentom,“ povedal minister. Dodal, že letisko si vie zabezpečiť úver vo výške zhruba 2 až 2,5 miliardy korún samo, a to aj bez ručenia vlády.
Privatizácia však mohla priniesť letisku investície za 9 až 9,75 miliardy korún v závislosti od toho, či by akcie získalo konzorcium TwoOne alebo konzorcium Abertis. Do štátnej kasy mohlo prísť z predaja akcií navyše od 7 do 11,5 miliardy korún.
Bez ohľadu na privatizáciu a jej zastavenie súčasnou vládou sa rozvoj Štefánikovho letiska úplne nezastavil. Rozširujú sa parkovacie plochy a pripravuje sa rekonštrukcia a rozšírenie hlavného terminálu približne za 2,8 miliardy korún. Hotový by mal byť začiatkom roka 2009. Jeho kapacita by mala byť 4,5 milióna cestujúcich za rok. Súčasná budova letiska je dimenzovaná pre asi dva milióny ľudí ročne. Do 10. októbra už prešlo letiskom približne 1,6 milióna ľudí a očakáva sa, že letisko tento rok dosiahne svoju maximálnu ročnú kapacitu.
Ministerstvo v súčasnosti pracuje na novom podnikateľskom pláne. „Mal by byť hotový do dvoch týždňov od vymenovania nového manažmentu, čo bude tento týždeň,“ povedal minister. Od tohto plánu bude zrejme závisieť aj výška investície a to, či budú potrebné aj peniaze zo štátneho rozpočtu. Ten budúcoročný však s pomocou pre letisko nepočíta.
Fond národného majetku od zmluvy s konzorcium TwoOne, ktoré vyhralo začiatkom roka medzinárodnú súťaž, odstúpil 20. septembra. Konzorcium totiž nepredložilo do zmluvne určeného dátumu kladné stanovisko Protimonopolného úradu. Úrad však napokon koncentráciu bratislavského a viedenského letiska aj tak zamietol. Súčasťou konzorcia TwoOne je okrem viedenského letiska Schwechat aj slovensko-česká investičná skupina Penta a rakúska Raiffeisen Zentralbank.
Keby vláda privatizáciu nezrušila, mala začať rokovania o predaji letiska s druhým v poradí, konzorciom Abertis. Jeho súčasťou je španielska spoločnosť Abertis, slovenská finančná skupina J&T a britský prevádzkovateľ letísk TBI.