Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Cargo vraj bude pred špekuláciami chránené

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. ...

Slovensko s nákladnou železničnou spoločnosťou Cargo nepredáva železničnú dráhu ani stanice. Ministerstvo dopravy preto nepredpokladá, že by mohlo mať v budúcnosti podobné problémy ako teraz Estónsko. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. Dnes od nej však za tie isté akcie pýtajú trojnásobok. Jedným z investorov je aj člen konzorcia uchádzajúceho sa o slovenské železničné Cargo, americký Rail World Holding.

Rozdiel je v tom, že Tallinn predal podiel firmy, ktorá okrem nákladnej prepravy prevádzkuje aj trate, zatiaľ čo Slovensko predáva len nákladného prepravcu, ale plných 100 percent jeho akcií. Noví vlastníci majoritnej časti štátnej železničnej firmy, americkí a estónski podnikatelia, podľa estónskeho kabinetu neinvestovali dostatočne do železničnej infraštruktúry v krajine, píše agentúra APA. Zlízali však smotanu v podobe miliónov za prepravu ruskej ropy do baltských prístavov.

Konzorcium Baltic Rail Services kontrovalo vyhlásením, že vláda je "skorumpovaná a neschopná" a zámerne bráni investíciám, aby mohla železničnú spoločnosť výhodne odkúpiť späť. Estónsky regulátor údajne nastavil veľmi nízko regulované ceny za prepravu, spoločnosť preto nemá z čoho platiť obnovu tratí.

Americký Rail World Holding sa o nákladnú železničnú spoločnosť Cargo Slovakia uchádza v konzorciu s investičnou skupinou Penta Investments a európskym MID Europa Partners. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška si myslí, že problém Estónska sa Slovenska netýka. "Strategická železnica, teda stanice a trate ostanú štátne," povedal. Poistkou proti nevýhodnému spätnému odkúpeniu je podľa neho aj niekoľkoročné embargo na ďalší predaj akcií Carga po tom, ako ho získa investor. O nákladné železnice súťaží aj ďalšia investičná skupina J&T Finanace Group.

Šéf výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že nákladný železničný dopravca má určitý strategický rozmer, aj keď nie je zo zákona strategickým podnikom. "Štát by si mal v železničnom Cargu ponechať určitý vplyv, keď nie prostredníctvom akcií, tak aspoň prostredníctvom dobre postavenej privatizačnej zmluvy," povedal. Význam nákladnej železničnej dopravy podľa neho porastie s ďalším rozširovaním Európskej únie. Vláda by tak mohla zasiahnuť a odkúpiť podnik späť, keby sa napríklad investor rozhodol, že prepravcu v záujme zahraničnej konkurencie zlikviduje.

Podľa zdroja z prostredia firiem, ktoré radili pri privatizácii veľkých štátnych podnikov, zmluvy obvykle obsahujú mechanizmy, ktoré zabraňujú spätnej kúpe spoločnosti za takú nevýhodnú cenu. Proti podobným špekuláciám by malo byť zabezpečené aj bratislavské a košické letisko, ktorých čiastočnú privatizáciu ministerstvo dopravy práve doťahuje. "Akcie letísk nemôžu nasledujúcich päť rokov zmeniť majiteľa. Navyše štát, ktorý vlastní 34-percentný podiel, musí s prípadným predajom súhlasiť," povedal hovorca ministra dopravy Šarluška. Hoci po desiatich percentách štátneho podielu dostanú Bratislavský samosprávy kraj a mesto Bratislava, rezort by s rozhodnutím nemal mať problém. Jeho slovo totiž rozhoduje, aj keď sa títo traja vlastníci nedohodnú.

Súťaž o letiská vyhralo konzorcium, kde je jedným z investorov skupina Penta. Ako finančný investor nevylučuje, že po zhodnotení svojho vkladu podiely letiska ďalej predá, napríklad svojmu partnerovi v konzorciu, viedenskému letisku Schwechat. Takýto postup je bežnou stratégiou investičných firiem po celom svete.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 091
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 981
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 052
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 13 625
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 676
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 929
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 474
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 462
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 678
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 1 312 nových prípadov koronavírusu (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Dnes píše Nataša Holinová

Sme jednotky. A nuly

Pri tlačovkách nepretržite schytáva občan, ktorý by milerád zabojoval proti šíreniu hnusoby.

Nataša Holinová
V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.
Cynická obluda

Kotleba môže všetko

Keď sa novinári pýtali polície, ako budú riešiť porušenie nariadení Kotlebom, odpoveď bola, že nijako.