BRATISLAVA - Investícia do umenia môže priniesť vysoké zisky, ale kúpu jednotlivých diel treba veľmi starostlivo uvážiť. "Je to principiálne dobrá investícia. Dokonca existuje taký slogan, že investovať treba buď do nehnuteľnosti, alebo do umenia," povedal pre SME šéf aukčnej spoločnosti Soga Ján Abelovský.
Pri rozumnej kúpe môže mať investícia veľmi rýchlu návratnosť, ale v prípade neuváženého obchodu môže spôsobiť stratu. Podľa Abelovského sa dali ešte pred pár rokmi zarobiť na umení rýchlo veľké sumy, dnes sa trh štandardizuje a už to nie je také jednoduché. "V predajníach Dielo sa dali ešte tesne po revolúcii kúpiť napríklad Bazovského za 5000, dnes ho možno predať za 350-tisíc."
Dnes sa dá investovať dvoma spôsobmi: možno staviť na istotu a kúpiť napríklad kvalitný obraz Martina Benku, ktorý by sa podľa Abelovského mal určite v priebehu pár rokov mierne zhodnotiť.
Existuje však aj možnosť viac riskovať a prípadne zarobiť ešte viac alebo aj stratiť pri kúpe diela menej známeho autora.
Kúpou obrazu neznámeho autora, ktorý sa potom stane zo dňa na deň slávnym, sa už nedá, myslí si šéf Sogy. Van Gogh by dnes bol určite slávny a milionár a nezomrel by v chudobe, pretože "trh by si ho našiel".
Podľa šéfa slovenskej spoločnosti zberateľov umenia Ivana Melicherčíka je rozumné investovať do diel "klasických" autorov, ale aj do mladých a perspektívnych umelcov. Treba však mať "čuch", myslí si.
Aj vychytení autori však môžu mať slabšie diela, ktoré by mohli investorovi priniesť značnú stratu.
Melicherčík si myslí, že pri nákupe diela sa aj dnes dá niekedy zarobiť veľmi rýchlo. Vie o dielach, ktoré sa za dva roky zhodnotili dvojnásobne a pozná aj prípad, kedy bol obraz už dva dni po výhodnej kúpe predaný za tisícnásobok ceny. Kupovanie umenia mimo aukčných spoločností alebo galérií je rizikom. Treba si totiž dať pozor na falzifikáty: na trhu ich je viac ako v minulosti. V Česku to vraj môže byťť až polovica voľne predávaných obrazov.
Na Slovensku do umenia väčšinou investujú bohatší podnikatelia. Podľa Abelovského ide o ľudí, ktorí sú zberateľmi a zároveň chcú svoje investície zhodnotiť. Nikto sa vraj výhradne investíciami do umenia neživí. "Na Slovensku existuje minimálne desať kvalitných zbierok s
dosť vysokou hodnotou," povedal. Hodnota každej z nich sa pohybuje v desiatkach miliónov korún.
Abelovský sa už stretol aj s ľuďmi, ktorí o umení vedia len málo, ale chcú doň investovať vysoké sumy. Pred nákupom je však podľa neho dobré začať sa umeniu venovať, chodiť na aukcie a sledovať vývoj cien. Sám si o zhruba 20 - 30 umelcoch myslí, že by investícia do ich diel mohla byť "istou".
Podľa zberateľa Ivana Melicherčíka niektorí Slováci do umenia investovali aj sumy prevyšujúce 100 miliónov korún. Kupujú hlavne slovenských autorov. Zberateľov nie je veľa, aj keď ich počet stále rastie.
Veľké krádeže umeleckých diel za posledné roky:
1990 - Zlodeji prezlečení za policajtov ukradli z bostonského múzea tucet obrazov a sôch hodnote niekoľkých miliárd korún. Boli medzi nimi aj tri obrazy od Rembrandta.
2000 - Z múzea v anglickom Oxforde zmizol obraz impresionistu Paula Cézana za viac ako 120 miliónov korún. Dielo nebolo poistené.
2000 - Zo stockholmského múzea ulúpili Rembrandtove a Renoirove obrazy za takmer 900 miliónov korún. Zlodejov neskôr zadržali.
2001 - V Turíne ukradli dielo Francisca Goyu s hodnotou odhadovanou na 15 miliónov korún.
2002 - Ulúpili deväť vzácnych obrazov z Berlínskeho múzea Brücke v hodnote desiatok miliónov korún.
2002 - Krádež dvoch obrazov Vincenta van Gogha z múzea v Amsterdame. Mali cenu niekoľkých miliónov dolárov.
2003 - Zlodeji odniesli z múzea v Manchesteri obrazy van Gogha, Pabla Picassa a Paula Gauguina za viac ako 60 miliónov korún.
(knm )