Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Spotrebitelia sa väčšinou sťažujú právom

BRATISLAVA – Spotrebiteľské spory, pri ktorých sa zákazníci snažia reklamovať kúpený výrobok, mávajú u nás všelijaké zaujímavé konce. Jeden zákazník sa napríklad dozvedel, že jeho plavky stratili elasticitu a stali sa nepoužiteľné preto, lebo sa v

BRATISLAVA – Spotrebiteľské spory, pri ktorých sa zákazníci snažia reklamovať kúpený výrobok, mávajú u nás všelijaké zaujímavé konce. Jeden zákazník sa napríklad dozvedel, že jeho plavky stratili elasticitu a stali sa nepoužiteľné preto, lebo sa v nich kúpal v chlórovanej vode. Plavky si vraj znehodnotil sám. Predajca mu odkázal, že výrobok nepatrí do vody s chlórom a odmietol uznať reklamáciu.

Inej spotrebiteľke po pár noseniach zožmolkovatel nový pulóver. Keď ho chcela vrátiť, predajca sa bránil argumentom, že zákazníčka nemá nosiť na svetri kabelku. Žmolky si podľa neho spôsobila vlastnou vinou.

Skryť Vypnúť reklamu

V oboch prípadoch sa zákazníci obrátili na autorizovanú skúšobňu a zaplatili si odborný posudok. Ten potvrdil chybu výrobkov. Sťažnosť zákazníkov teda bola na mieste.

Podľa informácií z viacerých autorizovaných skúšobní, väčšina posudkov sa končí v neprospech predajcov. Týka sa to najmä topánok, odevov a textilu.

„Až v 90 percentách našich posudkov je v práve zákazník,“ hovorí Jozef Šesták, riaditeľ žilinského Výskumného ústavu textilnej chémie, ktorý znalecky posudzuje textil a odevy.

Kým pred dvoma-troma rokmi tu prijímali ročne okolo 30 žiadostí o posudok, teraz dvakrát toľko. V drvivej väčšine od bežných zákazníkov. Iba štyrikrát požiadal o posudok vlani súd. Najviac nespokojných žiadostí sa spájalo s kvalitou plaviek, šiat z drahších materiálov a športových vetroviek.

Skryť Vypnúť reklamu

Znalecký posudok potrebuje zákazník ako argument voči predajcovi. Po takomto dôkaze obchod spravidla reklamáciu uzná a súdu sa možno vyhnúť.

Mnohonásobne viac žiadostí o posudky sa týka obuvi a výrobkov z kože, ročne vyše 600.

V 466 prípadoch sa vlani vypracúvali aj posudky. „Keď ľudia zistia, čo ich to stojí, niektorí od žiadosti odstúpia. Robili sme to potom tak, že sme spotrebiteľovi najprv oznámili, či bude posudok v jeho prospech. Potom s tým súhlasí. V takom prípade má totiž nárok na vrátenie všetkých výdavkov spojených s dokazovaním chyby výrobku – predajca mu to musí uhradiť,“ hovorí Jozef Krošlák, riaditeľ Vipotestu Partizánske, autorizovanej skúšobne obuvi, kožiarskych a galantérnych výrobkov.

Slovenská obchodná inšpekcia vlani vybavila 1475 podnetov okolo reklamácií. Len asi tretina bola opodstatnená.

Skryť Vypnúť reklamu

(ru)

Záručné lehoty

Záručné lehoty podľa Občianskeho zákonníka:

- všeobecná záručná lehota – 6 mesiacov

- potravinársky tovar – 8 dní

- krmivá – 3 týždne

- zvieratá – 6 týždňov

- veci, ktoré sa rýchlo kazia (mäso a iné potraviny) – na druhý deň.

Reklamácie

Ak sa chyba na reklamovanom výrobku nedá odstrániť, zákazník má právo na výmenu alebo na vrátenie peňazí.

Ak sa chyba na výrobku odstrániť dá, zákazník má právo žiadať jej opravu alebo výmenu určitej časti. Predávajúci mu môže výrobok aj vymeniť za nový, ale o tomto rozhoduje jedine predávajúci, nie je na to právny nárok.

Povinnosťou predávajúceho je prevziať reklamáciu a dať o nej písomný doklad. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní, do tejto lehoty musíte dostať vyrozumenie, či predávajúci uznal opodstatnenosť reklamácie, alebo nie. Odstrániteľnú chybu musí predávajúci vybaviť odborne, bezplatne a včas, bez nároku na náhradu nákladov, ktoré mu vznikli pri oprave chyby. Ak sa odstrániteľná chyba neopraví do 30 dní, klasifikuje sa to ako chyba, ktorá sa nedá odstrániť a zákazník má právo na vrátenie peňazí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  2. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  3. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  4. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  7. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 099
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 756
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 12 598
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 113
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 7 527
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 521
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 232
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 839
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 699
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 395
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu