SME

Teleskop, ktorý hľadal mimozemšťanov, prederavil odtrhnutý kábel

Diera má tridsať metrov.

Poškodený tanier rádioteleskopu Arecibo. Tridsaťmetrová diera vznikla pádom odtrhnutého pomocného kábla.Poškodený tanier rádioteleskopu Arecibo. Tridsaťmetrová diera vznikla pádom odtrhnutého pomocného kábla. (Zdroj: TASR/AP)

Jedno z najvýznamnejších astronomických observatórií na svete, ktoré pomáha hľadať mimozemský život, je poškodené.

Pretrhnutý pomocný kábel vytvoril v tanieri portorického observatória Arecibo vyše tridsaťmetrovú dieru.

K poškodeniu došlo v pondelok ráno. Takmer osem centimetrov hrubý kábel, ktorý pomáhal udržiavať na mieste kovovú plošinu nad tanierom rádioteleskopu, sa zo zatiaľ neznámych príčin pretrhol a spadol.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Najväčšia škoda za tri roky

Kábel okrem disku poškodil niekoľko panelov na prístroji, ktorý pomáha sústrediť rádiové vlny na miesto vo vesmíre a tiež plošinu, ktorá k prístroju vedie.

SkryťVypnúť reklamu

"Tím expertov už vyhodnocuje udalosť," píše v tlačovej správe Univerzity strednej Floridy (UCF) riaditeľ Areciba Francisco Córdova. Univerzita je jedna z troch inštitúcií, ktoré teleskop obsluhovali. Viac detailov zatiaľ neposkytli.

Súvisiaci článok Odstrelili vrchol hory. Ako vyzerajú základy Extrémne veľkého ďalekohľadu Čítajte

Arecibo krátko na prelome júla a augusta zatvorili pre tropickú búrku Isaias, ktorá zasiahla aj Portoriko.

Súčasné poškodenie je najväčšie od roku 2017, keď observatórium zasiahol hurikán Maria. Opravy po živelnej pohrome ešte stále pokračujú.

Tento rok krátko pred nehodou vedci pomocou Areciba skúmali asteroid, ktorý bol v dosahu rádioteleskopu. Takmer päťstometrové teleso s označením 2020 NK1 objavili len začiatkom júla. V NASA vtedy po predbežných výpočtoch odhadli, že medzi rokmi 2086 až 2101 je šanca na zrážku so Zemou jedna k sedemdesiatisíc, a chceli vedieť viac.

SkryťVypnúť reklamu

Pozorovania z observatória však ukázali, že asteroid v budúcnosti nebude predstavovať pre našu planétu hrozbu.

Pátrali po mimozemšťanoch

Arecibo bolo od vzniku v roku 1963 do roku 2016 najväčším jednoanténovým rádioteleskopom na svete. Tanier má priemer 305 metrov.

Prekonal ho rádioteleskop FAST v Číne, ktorého anténa má priemer pol kilometra.

Portorické observatórium sa preslávilo aj hľadaním mimozemského života v rámci projektu SETI, pre ktorý je zdrojom dát. Zachytáva rádiové vlny z rôznych hviezdnych sústav. V roku 1974 z Areciba vyslali správu obsahujúcu základné informácie o ľudstve a Zemi do hviezdokopy Herkules.

Teleskop sa objavil aj v sci-fi filme Kontakt či bondovke Zlaté oko.

Načítavam video...

Najčítanejšie na SME Tech

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Skúmali 40-tisíc ľudí.

a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.

Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.

a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.

TASR