Lízingové spoločnosti minulý rok vstúpili na pole svojich konkurentov. Začali poskytovať spotrebiteľské úvery. Spočiatku to bolo len obranné opatrenie proti nepriaznivej legislatíve. Spotrebiteľské úvery však zostávajú v ich ponuke, aj keď sa prekážka v legislatíve odstránila. Lízingovky sa nimi teraz bránia voči ataku na ich klientov zo strany bánk.
Situáciu v lízingu ojazdených áut minulý rok skomplikoval nejasný výklad novely zákona o DPH. Novela, ktorá vstúpila do platnosti v súvislosti so vstupom Slovenska do Európskej únie a zosúladením režimov zdaňovania, zrazu priniesla nové podmienky pri zdanení lízingu ojazdených áut. Ak lízingovka kúpila automobil od súkromnej osoby alebo autobazáru, ktorý nebol platiteľom DPH, nemohla si uplatniť nárok na odpočet tejto dane. Okrem toho si DPH nemohol nárokovať aj jej zákazník, tak ako dovtedy, takže predmet lízingu - použité auto, bolo zdanené dvakrát. V praxi to znamenalo vyššiu cenu ojazdených áut na lízing o 19 percent.
Náhrada sčasti
Pre lízingové spoločnosti i záujemcov o financovanie ojazdených áut to bolo nepríjemné prekvapenie. Ojazdené autá vykazovali dynamiku už dva roky predtým. Ešte začiatkom roka očakávali preto lízingovky ďalší rast, vďaka liberalizácii dovozu ojazdených áut po vstupe do EÚ, ešte väčšiu ako pred rokom. Niektoré poskytovali lízing s mierne upravenými podmienkami nejaký čas i po vstupe novely do platnosti, iné financovanie ojazdených áut úplne zastavili. Riešenie prišlo po niekoľkých mesiacoch v podobe náhradného produktu za lízing - spotrebiteľského úveru prípadne splátkového predaja. Spoločnosti buď inovovali svoje už existujúce produkty, alebo zaviedli úplne nové. Spotrebiteľské úvery a splátkový predaj nenahradili úplne výpadok, ku ktorému došlo vďaka zákonu, našli si však svojich zákazníkov. Celkovo spotrebiteľský úver na autá predstavoval 488 mil. Sk, splátkový predaj 577 mil. Sk. Obe z predchádzajúceho roku začínali takmer
z nuly. Spoločnosť GE Money Auto, a. s., Bratislava napríklad za dva posledné mesiace minulého roka poskytla úvery v hodnote 126 mil. Sk, čo je väčšina jej produkcie za toto obdobie.
Pokles po šiestich rokoch
Z núdze sa však stala cnosť. V zahraničí patrí väčšinový podiel pri financovaní automobilov úverom. Vysoký takmer trojpätinový podiel lízingu bol slovenským špecifikom. Zmena sa preto očakávala i na Slovensku. Banky sa začali na auto úvery viac zameriavať práve minulý rok. Ich aktivita bola citeľná i na výsledok lízingových spoločností. Lízing osobných áut klesol prvý krát za posledných šesť rokov. Výpadok zaznamenali ako nové tak i ojazdené autá. Osobné vozidlá pritom majú dominantné postavenie na celom lízingovom trhu, pokles teda ovplyvnil i celkové lízingové výsledky.
"Poskytovanie úverov bankami sa v posledných rokoch zjednodušilo natoľko, že výhody lízingu sa pomaly vytrácajú. Trh lízingu je nasýtený a očakávame zmenu
orientácie lízingových spoločností z oblasti áut na iné," hovorí Tatiana Hambálková, PR špecialistka VÚB, a. s., Bratislava.
VÚB zlepšila začiatkom tohto roka podmienky na spotrebný úver na kúpu auta. "Časy keď vybavenie úveru trvalo niekoľko dní až týždňov sú už nenávratne preč," pokračuje T. Hambálková. Čas bol totiž jedným z najväčších hendikepov úveru oproti lízingu. Záujemcovia o financovanie museli pri úvere čakať neporovnateľne dlhšie ako pri lízingu. V súčasnosti banky deklarujú vybavenie úveru do 24 hodín.
Vlastníctvo je dôležité
Najväčším benefitom, z ktorého ťažia pri úvere klienti bánk, je vlastníctvo automobilu. Zatiaľ čo pri lízingu sa zákazník stane vlastníkom auta až po zaplatení poslednej splátky a odkúpení automobilu, pri úvere je majiteľom hneď. Vlastníctvo je pre neho dôležité najmä pri riešení poistných udalostí. Pri vlastníctve totiž býva výťažnosť poistného plnenia vyššia ako keď je automobil vo vlastníctve lízingovej spoločnosti. "Klient môže s automobilom narábať podľa vlastného uváženia," hovorí generálna tajomníčka Istrobanky a. s., Bratislava Elena Penzes-Strobl. "Môže ho teda predať, ak ním nezabezpečil úver, alebo na ňom vykonávať všetky technické úpravy, na čo potrebuje pri lízingu súhlas lízingovej spoločnosti. Možno realizovať predčasné splatenie úveru alebo mimoriadnu splátku," pridáva ďalšiu výhodu hovorkyňa Slovenskej
sporiteľne, a. s., Bratislava Eva Güttlerová. "Po splatení úveru nemá klient ďalšie dodatočné náklady spojené s kúpou. Nemusí navštíviť banku za účelom ukončenia úveru, prípadne iných úkonov," hovorí Andrea Kollárová z marketingu HVB Bank Slovakia, a. s., Bratislava.
"Výhodou lízingu je prepojenie na ďalšie bankové produkty, s čím je spojená napríklad možnosť zníženia úrokovej sadzby, napríklad pri dobrej úverovej histórií alebo pri dlhodobom
klientovi banky," pridáva hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Ďalšou výhodou podľa nej je možnosť získať zľavy na ostatných produktoch bankovej skupiny, napríklad poistení.
Čo najbližšie
k zákazníkovi
"Lízingovky pocítili veľký tlak zo strany bánk," hovorí predseda predstavenstva spoločnosti OTP Leasing, a. s., Bratislava Peter Mazán. Lízing si ale i napriek tomu udrží svojich zákazníkov. Najväčšou výhodou je podľa neho servis. Lízing možno získať u všetkých predajcov nových a takmer všetkých predajcov ojazdených áut. Netreba chodiť do pobočky lízingovej spoločnosti. Financovanie automobilu možno získať priamo v mieste predaja auta. Do tohto priestoru zatiaľ banky neprenikli. Na získanie úveru treba navštíviť banku. Ďalšou výhodou lízingu je podľa neho daňové zvýhodnenie, ktoré poskytuje lízing vďaka rýchlejšiemu odpisovaniu a mimosúvahové financovanie pri operatívnom lízingu. Tieto výhody však sú dôležité najmä pre podnikateľov.
"Lízingové spoločnosti majú jednu výhodu, ktorú sa zatiaľ bankám zatiaľ nepodarilo prekonať," priznáva T. Hambálková z VÚB. Jeho ňou podľa nej spolupráca s predajcami áut. Lízingové spoločnosti majú vytvorené s predajcami dlhodobé vzťahy a rôznymi spôsobmi ich motivujú k ponuke ich služieb. "Klienti veria pracovníkom v bazároch pri odporúčaní formy financovania," hovorí T. Hambálková.
Ďalšou veľkou výhodou lízingu je poistenie. Lízingové spoločnosti majú dohodnuté podmienky s poisťovňami, vďaka ktorým je poistenie prostredníctvom nich výhodnejšie ako priamo v poisťovni. Uzatvorenie poistky je však povinnosťou, čo nie vždy platí pri úvere. To je povinné len ak automobil slúži ako záruka za úver. Poistné je potom potrebné vinkulovať v prospech banky. To, že pri úvere nie je poistenie povinné je výhodné najmä pri ojazdených autách, pri ktorých už vzhľadom k veku nie je výhodné.
Presun na nový trh
Aj samé lízingové spoločnosti sú si vedomé výhod, ktoré prináša spotrebný úver. Preto ich
plánujú poskytovať i naďalej. Spotrebný úver im umožňuje skombinovať výhody úveru zároveň s výhodami poistenia a dostupnosti, ktoré so sebou prináša lízing. "Spotrebiteľský úver ako i splátkový predaj nechávame v našej ponuke," hovorí člen predstavenstva spoločnosti CAC Leasing Slovakia, a. s., Bratislava Igor Krigler. "Oba produkty si našli svojich zákazníkov," dodáva. Spoločnosť poskytovala splátkový predaj už niekoľko rokov. Financovala ním väčšinou poľnohospodárske stroje alebo dopravné mechanizmy.
GE Money Auto plánuje, aby úver mal väčšie zastúpenie v jeho portfóliu ako lízing. "Nechávame v ponuke obidva produkty. Uvidíme, ktorý bude u zákazníkov úspešnejší," hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Peter Palkovič. Dodáva, že oba produkty sú v úročení a podmienkach získania zhruba rovnaké.
Bankový úver konkuruje lízingovým spoločnostiam i v ponukách na financovanie strojov
a nákladných automobilov určených podnikateľom. Tu sa však zástupcovia lízingoviek i bánk zhodujú, že konkurencia nie je taká výrazná ako pri úvere. "Je nesporné, že úverové financovanie ukrajuje z podielu lízingu pri financovaní nákupu osobných áut, ale pre podnikateľov si lízing zachová svoje daňové výhody oproti úveru. Aj v rozvinutých krajinách Európy je lízing automobilov stále využívaný a na- priek niektorým výhodám úveru stále nezanikol," pripomína hovorca Tatra banky, a. s., Bratislava Roman Začka.
Podobný názor má i M. Krejcarová z ČSOB. "V strojoch a zariadeniach a ďalších komoditách zatiaľ nemôžeme hovoriť o silnej konkurencii bánk," hovorí. "Aspoň nie v segmentoch, kde je lízing dlhodobo etablovaný," dodáva. Banka vie podľa nej ponúknuť výhodnejšie podmienky pri komplexnom financovaní investícií, napríklad celého vozového parku, alebo pri poskytnutí výhod plynúcich z ostatných bankových produktov. Peter Apolen