va klesol o jedno miesto. Na deviatej priečke sa umiestnil nováčik trhu Leasing Slovenskej sporiteľne, a. s., Bratislava.
Opäť najväčší
Najväčšou lízingovou spoločnosťou minulý rok bol a CAC Leasing, a. s., Bratislava.
Spoločnosť prvú priečku obsadzuje už tretí rok po sebe. Objem jej obchodov minulý rok vzrástol o 17 percent. Spoločnosť financovala majetok v hodnote 8,6 mld. Sk. Najväčší nárast minulý rok vykázala v lízignu nákladných áut. Až 43 percent. Naopak v osobných autách spoločnosť klesla. Lízing nehnuteľností mal najväčší podiel na minuloročných výsledkoch spoločnosti CAC Leasing. V novembri získala spoločnosť pod svoju správu sesterskú spoločnosť HVB Leasing Slovakia, a.s., Bratislava. Bola to druhá najväčšia spoločnosť na tomto trhu.
K celkovým výsledkom spoločnosti prispela sumou približne 1,1 mld. Sk. Bez nej by výsledky spoločnosti rástli len mierne. O približne 1,1 percenta. Aj to by však stačilo na prvé miesto.
I keď s menším rozdielom oproti druhej spoločnosti v poradí.
líder
nákladných áut
Aj druhá priečka zostala obsadená tradične. ČSOB Leasing, a.s., Bratislava je druhý v poradí tiež už tretí rok. V minulom roku však dýchal na chrbát
prvému v hnuteľných veciach a v porovnaní s minulými rokmi o nevýznamných sto miliónov korún. Spoločnosť minulý rok rástla o 12 percent a financovala tovar v hodnote 7,4 mld. Sk. Dynamický rast vykázala spoločnosť v nákladných automobiloch a technológiách. Rástla v nich o 45 a 32 percent.
V nákladných automobiloch ju to vynieslo na prvé miesto, z ktorého tak len o štyri milióny vytlačila dlhoročného neohrozeného lídra tohto trhu VB Leasing SK, s. r. o., Bratislava. ČSOB Leasing tak napĺňa svoj zámer preorientovať sa z automobilovej lízingovej spoločnosti na spoločnosť zameranú na technológie a nákladné vozidlá. Zásluhou osobných áut rástla ČSOB Leasing najmä do roku 2001. Minulý rok v nich aj pod vplyvom trhu klesla o desať percent.
Tretia spoločnosť VB Leasing uzatvorila minulý rok takmer taký istý počet obchodov ako pred rokom. Rozdiel predstavoval len 25 mil. Sk. Spoločnosť rástla o 15 percent v lízingu
strojov a zariadení, o približne 10 percent v lízingu osobných áut. V úžitkových automobiloch a nákladných vozidlách uzatvorila takmer rovnaký počet obchodov ako predchádzajúci rok.
Rýchly rast
nových firiem
K zmene došlo na štvrtej priečke. Z minuloročného štvrtého miesta sa o jedno miesto nadol posunul Volkswagen Finančné služby Slovensko, s. r. o., Bratislava. Spoločnosť klesla
vo svojich nových obchodoch o približne jedenásť percent. V tomto prípade jej však nemožno vyčítať stratu trhového podielu. Volkswagen Finančné služby sa špecializuje len na lízing automobilov koncernu Volkswagen. Ich predaj minulý rok klesol o rovnakých 11 percent. Spoločnosť si teda podiel na svojom trhu udržala. Klesla len v dôsledku nižšieho predaja áut.
Medzi najvýraznejšie zmeny v prvej desiatke patrí dramatický rast krátko existujúcich firiem. OTP Leasing, a. s., Bratislava poskočil v roku 2003 na ôsmu priečku v rebríčku. Minulý rok si ôsme miesto udržal, jeho obchody sa však takmer zdvojnásobili. Spoločnosť uzatvorila minulý rok obchody v hodnote 1,9 mld. Sk, čo je o 900 mil. Sk viac ako pred rokom v roku 2004. Spoločnosť tak dosiahla najvyšší absolútny prírastok nových obchodov v prvej desiatke. Takmer všetky obchody uzatvorila v lízingu osobných a úžitkových automobilov.
Zahanbiť sa nedala ani ďalšia nová spoločnosť. Leasing Slovenskej sporiteľne začala oficiálne uzatvárať obchody na jar minulého roka. Za celý rok ich hodnota dosiahla 746 mil. Sk. Spoločnosť to vynieslo na deviate miesto. Leasing Slovenskej sporiteľne je oproti ostatným lízingovým spoločnostiam osobitná tým, že na Slovensku nemá otvorenú ani jednu pobočku. Všetky obchody uzatvára v pobočkovej sieti Slovenskej sporiteľne. Snaží sa tým ušetriť náklady na distribúciu.
Väčší rastú viac
Minulý rok pokračovala koncentrácia lízingového trhu. Najväčšie spoločnosti si odkrojili väčšiu časť koláča. Prvých desať lízingoviek predstavovalo 90 percent trhu. Minulý rok to pritom bolo o dve percentá menej. Prvá päťka obhospodaruje 49 percent trhu. Koncentrácia každým rokom pokračuje. Platí teda, že veľké lízingové spoločnosti vedia využiť svoje skúsenosti a zdroje na získanie zákazníkov vo väčšom počte ako menšie firmy. Na druhej strane i sami klienti si vyberajú radšej väčšie lízingovky, ktoré pokladajú za istejšie a bezpečnejšie.
Peter Apolen