Poznatky z praxe spoločností združených v Asociácii organizácii splátkového predaja (AOSP) SR poukazujú, že v niektorých prípadoch zákazníci využívajúci ich služby si nedostatočne uvedomujú povinnosti vyplývajúce zo zmluvných vzťahov. Nedostatočná úroveň právneho vedomia spôsobuje následne konfliktné situácie vo vzájomných vzťahoch, ktoré následne vedú k opatreniam zo strany spoločností na zabezpečenie plnenia povinností vyplývajúcich zo zmluvných vzťahov.
Z hľadiska jednotlivých problémových oblastí je možné správanie určitej skupiny zákazníkov rozdeliť nasledovne:
1. Konanie s podozrením zo spáchania trestného činu - najmä podvodné konanie - zákazník spôsobí spoločnosti škodu tak, že ju uvedie do omylu - na uzatvorenie zmluvy predkladá sfalšované podklady alebo
úmyselne uvádza nepravdivé údaje.
2. Nehradenie finančného záväzku - najmä finančná tieseň - zákazník neodhadne svoje finančné príjmy a uzatvorí zmluvy tak, že presahujú jeho finančné možnosti, prípadne z dôvodu zmeny svojej situácie (napríklad straty zamestnania) sa jeho príjmy znížia a prestáva plniť povinnosti vyplývajúce zo zmlúv.
Keďže uvedené konania niektorých zákazníkov spôsobu-
jú spoločnostiam ekonomické škody, sú tieto nútené vytvárať obranné mechanizmy na predchádzanie stratám a eliminovanie rizika vyplývajúceho z uvedených aspektov.
Medzi základné opatrenia patria: preverenie schopnosti splácať poskytnuté peňažné prostriedky a finančnej stability zákazníka pred uzatvorením zmluvy a uplatnenie sankčných a právnych krokov vedúcich k vymoženiu svojich pohľadávok v prípadoch, že napriek posúdeniu žiadosti o finančnú službu dôjde k negatívnemu správaniu klienta.
V zásade treba uviesť, že nie je cieľom spoločností poskytujúcich služby v oblasti splátkového predaja a spotrebiteľských úverov uplatňovať okamžite všetky dostupné právne možnosti vymoženia pohľadávok, ale na prvom mieste je komunikácia so zákazníkom s cieľom dohodnúť sa o úhrade dlhu, ktorý vznikol z neplnenia zmluvných podmienok. V prípade, že zákazníci pozitívne reagujú na upomienky a prejavia záujem dlžnú čiastku uhradiť, sú spoločnosti ochotné akceptovať dôvody neplnenia si povinností zákazníka a uzavrieť dohodu o splácaní dlhu.
Iná situácia nastáva v prípadoch, keď sa zistí, že zákazník uzatvoril zmluvu s podvodným úmyslom alebo nereaguje na výzvy spoločností na úhradu dlhu. V takýchto prípadoch sú spoločnosti nútene obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní alebo uplatniť svoje právo v občianskoprávnom konaní, čím sa následky nezodpovedného konania zákazníka dostávajú do polohy trestnoprávnej alebo občianskoprávneho vymáhania so všetkými dôsledkami, vrátane exekučného vymáhania.
Ďalšie riešenia v tejto oblasti zabezpečuje Asociácia organizácii splátkového predaja v spolupráci so štátnymi orgánmi tak, aby sa zabezpečila efektívnosť a jednotnosť pri riešení trestnoprávnej zodpovednosti páchateľov. Pre názornosť by sme uviedli, že vďaka spolupráci s Generálnou prokuratúrou SR sa podarilo zjednotiť postup prokuratúr pri posudzovaní podozrení z trestného činu podvodu, úverového podvodu a sprenevery. Následne na vydané pokyny spracovalo Policajné prezídium jednotné postupy pre vyšetrovacie orgány, čím sa dosiahne podstatné zefektívnenie riešenia trestnej zodpovednosti páchateľov.
Zároveň s uvedenými opatreniami v trestnoprávnej oblasti je v súčasnosti riešené v spolupráci s Úradom pre ochranu osobných údajov vybudovanie tzv. registra klientov, ktorí si neplnia svoje povinnosti, čím sa výrazne obmedzí možnosť nepoctivých zákazníkov spôsobovať ekonomické škody splátkovým spoločnostiam a tým sa vytvoria možnosti na poskytovanie výhodnejších podmienok služieb našimi spoločnosťami.
Na záver by som chcel apelovať na všetkých záujemcov o služby spoločností poskytujúcich splátkový predaj a spotrebiteľské úvery, aby pri uzatvá-raní zmlúv postupovali zodpovedne a s vedomím plnenia povinností vyplývajúcich s podmienok zmluvy.
Ing. Stanislav Hroš,
predseda predstavenstva AOSP SR
Novinka: BÝVANIE NA SPLÁTKYSlužby splátkových spoločnosti sa rozširujú každým dňom. Na splátky môžeme kúpiť nielen televízor či chladničku, na splátky si môžeme zdvihnúť sebavedomie plastickou operáciou alebo sa žiarivo usmievať, keď si týmto spôsobom uhradíme stomatologický zákrok. Spoločnosť Quatro priniesla na trh produkt, ktorým
môže klient tejto spoločnosti rekonštruovať dom alebo byt. Podmienkou je, aby bol majiteľom striebornej Quatro karty. Klient môže získať pôžičku vo výške od 50 000 až do 750 000 korún, s lehotou splácanie 5 až 20 rokov. Klient si môže tento úver za výhodných podmienok poistiť na schopnosť splácania úveru. Výhodou je, že spoločnosť od svojich stálych klientov ani v tomto prípade nevyžaduje ručiteľov, postačuje ručenie nehnuteľnosťou. Výška splátok je po celé splátkové obdobie garantovaná.
(dk)