Prileteli s osemhodinovým meškaním, kompenzáciu ešte nedostali

Let s Benátok do Bratislavy so SkyEurope trvá podľa letového poriadku jeden a pol hodiny. Minulú nedeľu sa však cestujúci do Bratislavy vrátili o osem hodín neskôr.

SkyEurope svojim klientom kompenzácie za meškania zatiaľ nevyplácala. FOTO - ČTK

"Odletieť z Benátok sme mali o ôsmej večer, priletieť do Bratislavy o pol desiatej," hovorí cestujúci. Keď si prevzali palubné letenky, objavila sa na digitálnej tabuli informácia, že let je zrušený. Zamestnanec ich informoval, že odletia náhradným lietadlom približne v rovnakom čase, ale so zastávkou v Bergane a s príletom do Budapešti, odkiaľ ich do Bratislavy dovezie autobus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Nakoniec sme z Benátok odleteli o 23. hodine, do Budapešti sme prišli o 2.30, do Bratislavy o 5.30."

SkryťVypnúť reklamu

Od okamihu, ako ich zamestnanec v Benátkach informoval o náhradnom lete, s nimi vraj nikto nehovoril, nedostali nijaké občerstvenie ani počas čakania na letisku, ani počas letu.

Hovorkyňa SkyEurope Elena Konôpková hovorí, že linka z Benátok do Bratislavy neletela pre "technickú poruchu" lietadla, spoločnosť sa snažila zabezpečiť "najpružnejšiu náhradu" a do Benátok odklonila lietadlo, ktoré letelo z Budapešti do Bergana. "Všetci pasažieri odleteli z Benátok o 22.30."

Od februára platí v Európskej únii smernica, ktorá prikazuje odškodniť cestujúcich za meškanie, pri zrušených letoch a aj v prípadoch, keď sa predá viac leteniek, ako je miest. Pri meškaní majú cestujúci nárok na občerstvenie, telefonáty či e-maily, prípadne ubytovanie. Konôpková hovorí, že SkyEurope stále prešetruje, či cestujúci v Benátkach skutočne nemali servis, lebo v Benátkach nemajú oficiálne zastúpenie, iba agenta letiska.

SkryťVypnúť reklamu

SkyEurope doteraz nevyplácala kompenzácie podľa smernice, lebo "meškania boli v limitoch". Či a aké náhrady vyplatia v prípade nedeľného letu, závisí podľa Konôpkovej od výsledkov vyšetrovania.

Ani iné spoločnosti zatiaľ na kompenzácie podľa smernice veľa neminuli. Pri jej schvaľovaní pritom väčšina hrozila zvýšenými nákladmi, a teda aj vyššími cenami.

"Ak sme meškali, vždy to bolo z dôvodov mimo našej kontroly, ako počasie, štrajk, problémy s letovou kontrolou, či naposledy uzatvorenie letísk a vzdušných ciest pri pápežovom pohrebe," hovorí Samantha Dayová z britskej EasyJet. Pri meškaní už predtým poskytovali občerstvenie, jedinou zmenou je ponuka ubytovania pri meškaní letov z akéhokoľvek dôvodu. "Predtým sme ponúkali ubytovanie, iba ak sme meškanie zavinili."

SkryťVypnúť reklamu

České aerolínie podľa hovorkyne Jitky Novotnej očakávajú, že sa ich náklady zvýšia o 10 percent, zatiaľ však podľa smernice náhrady nevyplácali. "Máme žiadosti a posudzujeme ich oprávnenosť," povedala. ČSA a väčšie spoločnosti majú podľa nej výhodu oproti nízkorozpočtovým, lebo pri meškaní či zrušení letu môžu ponúknuť cestujúcemu let aj inými spoločnosťami. Pri "overbookingu" vždy hľadajú dobrovoľníka, ktorý dostane kompenzáciu na mieste za to, že sa vzdá rezervácie. (haj)

Na čo majú cestujúci pri letoch v únii nárok

Meškanie

Pri letoch, ktoré meškajú viac ako dve hodiny a letí sa viac ako 1500 km, má cestujúci nárok na "adekvátne občerstvenie - nápoj a jedlo" a na dva telefonáty, e-maily alebo faxy. Ak na let čaká v noci, má nárok na ubytovanie. Ak je meškanie viac ako päťhodinové, môže cestujúci zrušiť let a má nárok na plnú náhradu cestovného či na návrat na pôvodné letisko, ak už časť cesty precestoval.

SkryťVypnúť reklamu

"Overbooking"

Keď letecká spoločnosť predá viac lístkov, ako je miest v lietadle, môže cestujúceho požiadať, aby sa vzdal rezervácie, potom odškodnenie závisí od ich dohody. Cestujúci má podľa smernice nárok na zmenu letu, alebo na vrátenie ceny lístka do siedmich dní, ak nebude cestovať, alebo, ak časť cesty už prešiel, má nárok na to, aby mu letecká spoločnosť zaplatila cestu späť. Ak cestujúcemu nie je dovolené nastúpiť do lietadla, má nárok na vrátenie ceny lístka, ak už časť cesty vykonal, má nárok na návrat, alebo na ponuku náhradného letu do cieľa. Okrem toho má nárok na odškodnenie podľa dĺžky letu a meškania, s ktorým príde do cieľa:

Dĺžka letu Meškanie Odškodnenie
do 1500 km do 2 hodín 125 eur
do 1500 km nad 2 hodiny 250 eur
1500 - 3500 km do 3 hodín 200 eur
1500 - 3500 km nad 3 hodiny 400 eur
nad 3500 km do 4 hodín 300 eur
nad 3500 km nad 4 hodiny 600 eur

Okrem toho má cestujúci nárok na

  • jedlo a nápoje, dva telefonáty/faxy/e-maily, v prípade čakania v noci na ubytovanie

Zrušenie letu

SkryťVypnúť reklamu

Pri meškaní v prípade zrušeného letu má cestujúci nárok na rovnaké kompenzácie, ako v prípade meškania pri "overbooking", na takéto kompenzácie má nárok aj ak mu spoločnosť oznámila zrušenie letu dva týždne vopred, ale náhradný let má aspoň o štyri hodiny neskorší prílet, alebo mu oznámila zrušenie letu najneskôr týždeň pred odletom, ale náhradný let má prílet o dve hodiny neskôr.

(Smernica EC 261/2004)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 581
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 302
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 113
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 332
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu