VLČANY (PRE SME - fb) - Začiatkom nášho storočia bolo na dolnovážskom úseku medzi Komárnom a Dlhou nad Váhom ešte trinásť kompových prievozov. Zostal z nich iba jediný pri Vlčanoch v Šalianskom okrese, ktorý spája túto dedinu so Selicami, Palárikovom a Novými Zámkami. Keďže mosty či brody boli od seba ďaleko a ľudia sa chceli čo najrýchlejšie dostať na druhú stranu Váhu, pomohli si vcelku jednoduchým spôsobom: krížom cez rieku natiahli hrubé konopné, neskoršie oceľové lano, vedľa ktorého od jedného k druhému brehu vytrvalo a poslušne "pendlovala" kompa - ploché plavidlo s možnosťou nájazdu na oboch koncoch. Prúd toku dával kompe pozvoľný pohyb, lano zasa smer, takže prievozník ju nemusel ani kormidlovať. Zlepšené komunikačné podmienky, bezprašné cesty, rozvoj motorizmu a usporiadanie vlastníckych vzťahov k pôde na oboch brehoch Váhu postupne vytlačili týchto nenáročných pomocníkov človeka zo života. Akoby na pamiatku zostala len vlčianska kompa, ktorú roku 1975 postavili v bratislavskej lodenici bývalej Československej plavby dunajskej. Je dlhá 25 a široká 5,5 metra, má výtlak takmer dvadsať ton a nosnosť desať ton. Po odrazení od brehu je jej rýchlosť porovnateľná s chôdzou dospelého človeka. Nepotopiteľnosť plavidla zabezpečujú jeho dvojité boky a dvojité dno. Vďaka prievozu cesta osobným autom z Vlčian do Nových Zámkov trvá len dvanásť minút, kým naokolo cez šaliansky most trištvrte hodiny. Napriek tomu jeho ďalšia existencia je ohrozená, pretože lano natiahnuté cez rieku bude po splavnení dolného Váhu vážnou prekážkou pre motorové a dieselektrické lode.