Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Z trinástich komp na dolnom Váhu zostala len posledná z Vlčian do Nových Zámkov

VLČANY (PRE SME - fb) - Začiatkom nášho storočia bolo na dolnovážskom úseku medzi Komárnom a Dlhou nad Váhom ešte trinásť kompových prievozov. Zostal z nich iba jediný pri Vlčanoch v Šalianskom okrese, ktorý spája túto dedinu so Selicami, Palárikovom ...

VLČANY (PRE SME - fb) - Začiatkom nášho storočia bolo na dolnovážskom úseku medzi Komárnom a Dlhou nad Váhom ešte trinásť kompových prievozov. Zostal z nich iba jediný pri Vlčanoch v Šalianskom okrese, ktorý spája túto dedinu so Selicami, Palárikovom a Novými Zámkami. Keďže mosty či brody boli od seba ďaleko a ľudia sa chceli čo najrýchlejšie dostať na druhú stranu Váhu, pomohli si vcelku jednoduchým spôsobom: krížom cez rieku natiahli hrubé konopné, neskoršie oceľové lano, vedľa ktorého od jedného k druhému brehu vytrvalo a poslušne "pendlovala" kompa - ploché plavidlo s možnosťou nájazdu na oboch koncoch. Prúd toku dával kompe pozvoľný pohyb, lano zasa smer, takže prievozník ju nemusel ani kormidlovať. Zlepšené komunikačné podmienky, bezprašné cesty, rozvoj motorizmu a usporiadanie vlastníckych vzťahov k pôde na oboch brehoch Váhu postupne vytlačili týchto nenáročných pomocníkov človeka zo života. Akoby na pamiatku zostala len vlčianska kompa, ktorú roku 1975 postavili v bratislavskej lodenici bývalej Československej plavby dunajskej. Je dlhá 25 a široká 5,5 metra, má výtlak takmer dvadsať ton a nosnosť desať ton. Po odrazení od brehu je jej rýchlosť porovnateľná s chôdzou dospelého človeka. Nepotopiteľnosť plavidla zabezpečujú jeho dvojité boky a dvojité dno. Vďaka prievozu cesta osobným autom z Vlčian do Nových Zámkov trvá len dvanásť minút, kým naokolo cez šaliansky most trištvrte hodiny. Napriek tomu jeho ďalšia existencia je ohrozená, pretože lano natiahnuté cez rieku bude po splavnení dolného Váhu vážnou prekážkou pre motorové a dieselektrické lode.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 23 846
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 256
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 838
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 683
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 301
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 055
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 704
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 865
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 808
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 637
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu