Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Ilúzie a skutočnosti na hrane tragédie *RECENZIA / DIVADLO

DPOH Bratislava * Luigi Pirandello: Šesť postáv hľadá autora * Réžia: Ľ. Vajdička * Dramaturgia: R. Hertus * Scéna: J. Ciller * Kostýmy: M. Čorba

Šesť postáv hľadajúcich na vlastnú päsť svoju divadelnú podobu vstúpilo do dejín dramatiky 20. storočia ako klasická štúdia divadelnej ilúzie. Vrcholné dielo Luigiho Pirandella je však zároveň i dojímavým vyjadrením autorových pochybností o tvorbe, za ktorými nemôžeme necítiť rezonanciu s jeho vlastnými životnými osudmi. Máloktoré dramatické dielo zároveň narába s kontrapunktickými polohami vciťovania sa a odcudzenia v takom rafinovanom rytme. Práve tento aspekt robí hru nielen intelektuálne, ale i divácky prítažlivou. Na scéne DPOH sme svedkami síce výnimočnej, ale predsa "len" skúšky divadelného súboru. Skúšobnému charakteru predstavenia zodpovedá aj scénické riešenie Jozefa Cillera. Na pozadí znervózňujúceho neporiadku papierových kulís dáva režisér Ľubomír Vajdička vyniknúť momentom autentického sústredenia. Šesť postáv prichádza na scénu v dramatickom entrée. Svojimi nesúrodými, emocionálne vypätými výpoveďami vpadnú do idylického divadelného klišé a ako bezdomovci na snobský dobročinný ples. Stelesňujú všetko to, čo sa vymyká z rámca divadelných zvyklostí, dožadujú sa životnej pravdy, chcú hrať nehrateľné, sú prozaicky uvravené, jednostranne sa presadzujúce, alebo, naopak, odmietajúce akúkoľvek spoluprácu. Dramatické postavy majú však na rozdiel od nás svoj nemenný charakter a, prinajmenšom v kostýmoch Milana Čorbu, i skutočný štýl. Najväčšia váha predstavenia spočíva na výkone Mariána Geišberga, ktorý dal postave Otca tlmený, koncentrovaný výraz. Diana Mórová ako jeho nevlastná dcéra, žiaľ, akoby vo svojom prejave prechádzala do tábora "hercov". Gabriela Dzúriková v alternácii vytvorila o poznanie spontánnejšiu, úprimnejšiu postavu. Mĺkvu prítomnosť Anny Javorkovej ako Matky i Richarda Stankeho a alternujúceho poslucháča VŠMU Juraja Kemka v úlohe Syna si neustále uvedomujeme, čo hovorí nielen o zvláštne napísaných úlohách, ale aj o hereckom naplnení neľahkých charakterov. Marián Labuda je ako režisér jediným členom divadelného súboru, ktorý si uvedomuje kontrast medzi zaužívanými schémami a živým "materiálom", nemá však už síl ani záujem nič na prevádzke divadla meniť. Zuzana Kocúriková a Štefan Bučko v úlohách hercov sú už svojimi kostýmami vedení ku grotesknosti, ktorou si získavajú publikum, miestami však na úkor celkovej vyváženosti jednotlivých scén. Dve detské postavy počas celej hry čakajú na to, aby do nej vniesli záverečný fatálny impulz. V momente krízy sa náhle zrušia maľované kulisy i sicílska opona. Na hrane tragédie života sa končí ilúzia skutočnosti. Ostáva len prázdny horizont a v tme tušené kontúry postáv, ktoré by v dobrom divadle mohli ožiť ozajstným životom. Súbor reprezentujúci v hre vážnu divadelnú inštitúciu sa však v panike rozuteká pred skutočnosťou ilúzie.

1. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?