Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Reklama - jav umelecký *SME s grafickým dizajnérom VLADISLAVOM ROSTOKOM a fotografom JURAJOM KRÁLIKOM

Vladislav Rostoka (1948) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. R. Fila) a na Vysokej škole výtvarných umení (prof. O. Dubay) v Bratislave. V oblasti grafického dizajnu pracuje až dvadsaťpäť rokov. Do novembra '89 sa venoval .

Vladislav Rostoka (1948) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. R. Fila) a na Vysokej škole výtvarných umení (prof. O. Dubay) v Bratislave. V oblasti grafického dizajnu pracuje až dvadsaťpäť rokov. Do novembra '89 sa venoval hlavne knižnej typografii, ilustrácii, tvorbe kultúrnych plagátov a značiek. Usporiadal pätnásť samostatných výstav pod názvom Typografika a získal vyše dvadsať cien na medzinárodných i národných výstavách a súťažiach grafického dizajnu. Juraj Králik (1963) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Brimich) a fotografiu na FAMU v Prahe (profesor Šmok). Popri voľnej tvorbe sa venoval aj organizačnej činnosti: v rokoch 1990 - 92 bol predsedom Združenia slovenských profesionálnych fotografov, usporiadal tri samostatné výstavy a zúčastnil sa na viac ako tridsiatich výstavách doma i v zahraničí. 1. januára 1994 spoločne založili grafické štúdio Rabbit & Solution. Obidvoch aktérov sme sa opýtali na jeho profiláciu.

Skryť Vypnúť reklamu

J. Králik: "Do 31. decembra 1993 sme vystupovali pod názvom Agentúra O. K. O., ktorá pre nás týmto dátumom zanikla. Pokračujeme vo svojej práci v novom výtvarnom štúdiu Rabbit &Solution, ktorého názov je istou parafrázou na naše priezviská. Poskytujeme úplný servis v oblasti výtvarných prác od návrhu až po finálnu realizáciu, čo umožňuje technické vybavenie a pracovníci nášho štúdia."

V. Rostoka: "Naše štúdio neprijalo za svoje všeobecne rozšírené kritérium o 'prijateľnosti práce u klienta' a zásadne sme proti názoru, že grafický dizajn môže robiť ktokoľvek. Je paradoxom, že počítačový boom poskytuje svojou ponukou neobmedzených možností príležitosť najmä diletantom, aby spoluvytvárali vizuálny štýl súčasnosti a formovali tak estetické cítenie publika, pretože takíto ľudia degradujú túto oblasť výtvarnej práce na úroveň rýdzeho kšeftu."

Skryť Vypnúť reklamu

# Ako sa zosúlaďuje spolupráca medzi typografom a fotografom? Nevznikajú medzi vami neprekonateľné názorové strety?

V. Rostoka: "Písmo a fotografia sa objavujú skoro na každom produkte grafického dizajnu, sú dominantnými prvkami súčasnej reklamy. Preto spolupráca fotografa a typografa v jednom štúdiu mi pripadá ako ideálny stav. Navyše máme podobný názor na umenie i na to, ako má vyzerať dobrá a kvalitná reklama."

J. Králik: "Spolupracujeme už päť rokov, počas ktorých sme si zvykli na štýl práce - vzájomne sa ťaháme a dopĺňame. Najčastejšie spolu od začiatku riešime daný problém až do jeho finálnej koncepcie."

# Veľká časť vašej grafickej produkcie (kalendáre, plagáty, katalógy) má, či už priame alebo vzdialené, inšpirácie z výtvarného umenia. Tým však vaša tvorba predpokladá náročnejšieho diváka.

Skryť Vypnúť reklamu

V. Rostoka: "To, že sa snažíme spolupracovať najmä s kultúrnymi inštitúciami je determinované naším vnútorným vzťahom k výtvarnému umeniu. Som rád, že sme v slovenských súvislostiach iniciovali zapojenie najsúčasnejšieho výtvarného umenia i do tvorby kalendárov. V ich zložitej dizajnérskej štruktúre sledujeme aktívne prepojenie reprodukcií s literárnym a umelecko-historickým textom. Naším zámerom je posunúť ich až do polohy bibliofílie. Tieto kalendáre sú určené svojou vydavateľskou exkluzivitou len pre vybraný okruh záujemcov, čiže nie sú vo voľnom predaji. Žiaľ, ani kladné reakcie verejnosti na naše kalendáre (A. Brunovský, V. Gažovič, 12 súčasných výtvarníkov, 6 slovenských maliarov, 6 slovenských grafikov) ani naše súčasné projekty zatiaľ neumožňujú zmeniť tento stav v prospech ich predajnosti. Zostanú naďalej hlavnou súčasťou reklamného štýlu inštitúcie, ktorá si ich u nás objednala."

Skryť Vypnúť reklamu

# V súčasnosti sa u nás veľa hovorí o zvýšenej aplikácii kvalitného grafického dizajnu do všetkých sfér vizuálnej komunikácie. Dá sa v tejto súvislosti hovoriť o konkurenčnom prostredí medzi grafickými štúdiami na Slovensku?

J. Králik: "Rozhodne nie. Okrem nás sú síce ešte niektoré štúdiá, o ktorých sa dá ako o výtvarných hovoriť, ale väčšinou realizuje svoje výtvory množstvo existujúcich reklamných agentúr. Iba málo z nich má kvalitné kreatívne oddelenie, niektoré 'takzvané' niečo také ani nepotrebujú. Úroveň ich prác je veľmi rozdielna a kolísavá. Mnohokrát v nich totiž pracujú ľudia, ktorí sa pred krátkym časom venovali iba 'veľkému umeniu' a túto oblasť výtvarnej tvorby a jej tvorcov radi dehonestovali, alebo sú to ľudia bez akéhokoľvek výtvarného citu, vzdelania a praxe. Absencia kvalitných odborníkov je tu veľmi výrazná."

Skryť Vypnúť reklamu

V. Rostoka: "Čiže charakteristickým znakom väčšiny našich agentúr sú čiste pragmatické dôvody práce, absencia vnútorného vzťahu k odboru, a na môj údiv najmä spolupráca mentálne a morálne si cudzích ľudí. Tu je riešenie dilemy, prečo sa u nás na špičkových technologických zariadeniach vyrábajú výtvarne nekvalitné produkty. Alebo je ich cieľom spojenie luxusných materiálov s nevkusným dizajnom?"

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 630
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 717
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 134
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 481
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 285
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 6 309
  7. Po Slovensku na motorke 6 158
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 345
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 273
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 801
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu