Nedeľa, 20. október, 2019 | Meniny má Vendelín

Reklama - jav umelecký *SME s grafickým dizajnérom VLADISLAVOM ROSTOKOM a fotografom JURAJOM KRÁLIKOM

Vladislav Rostoka (1948) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. R. Fila) a na Vysokej škole výtvarných umení (prof. O. Dubay) v Bratislave. V oblasti grafického dizajnu pracuje až dvadsaťpäť rokov. Do novembra '89 sa venoval .

Vladislav Rostoka (1948) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. R. Fila) a na Vysokej škole výtvarných umení (prof. O. Dubay) v Bratislave. V oblasti grafického dizajnu pracuje až dvadsaťpäť rokov. Do novembra '89 sa venoval hlavne knižnej typografii, ilustrácii, tvorbe kultúrnych plagátov a značiek. Usporiadal pätnásť samostatných výstav pod názvom Typografika a získal vyše dvadsať cien na medzinárodných i národných výstavách a súťažiach grafického dizajnu. Juraj Králik (1963) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Brimich) a fotografiu na FAMU v Prahe (profesor Šmok). Popri voľnej tvorbe sa venoval aj organizačnej činnosti: v rokoch 1990 - 92 bol predsedom Združenia slovenských profesionálnych fotografov, usporiadal tri samostatné výstavy a zúčastnil sa na viac ako tridsiatich výstavách doma i v zahraničí. 1. januára 1994 spoločne založili grafické štúdio Rabbit & Solution. Obidvoch aktérov sme sa opýtali na jeho profiláciu.

J. Králik: "Do 31. decembra 1993 sme vystupovali pod názvom Agentúra O. K. O., ktorá pre nás týmto dátumom zanikla. Pokračujeme vo svojej práci v novom výtvarnom štúdiu Rabbit &Solution, ktorého názov je istou parafrázou na naše priezviská. Poskytujeme úplný servis v oblasti výtvarných prác od návrhu až po finálnu realizáciu, čo umožňuje technické vybavenie a pracovníci nášho štúdia."

V. Rostoka: "Naše štúdio neprijalo za svoje všeobecne rozšírené kritérium o 'prijateľnosti práce u klienta' a zásadne sme proti názoru, že grafický dizajn môže robiť ktokoľvek. Je paradoxom, že počítačový boom poskytuje svojou ponukou neobmedzených možností príležitosť najmä diletantom, aby spoluvytvárali vizuálny štýl súčasnosti a formovali tak estetické cítenie publika, pretože takíto ľudia degradujú túto oblasť výtvarnej práce na úroveň rýdzeho kšeftu."

# Ako sa zosúlaďuje spolupráca medzi typografom a fotografom? Nevznikajú medzi vami neprekonateľné názorové strety?

V. Rostoka: "Písmo a fotografia sa objavujú skoro na každom produkte grafického dizajnu, sú dominantnými prvkami súčasnej reklamy. Preto spolupráca fotografa a typografa v jednom štúdiu mi pripadá ako ideálny stav. Navyše máme podobný názor na umenie i na to, ako má vyzerať dobrá a kvalitná reklama."

J. Králik: "Spolupracujeme už päť rokov, počas ktorých sme si zvykli na štýl práce - vzájomne sa ťaháme a dopĺňame. Najčastejšie spolu od začiatku riešime daný problém až do jeho finálnej koncepcie."

# Veľká časť vašej grafickej produkcie (kalendáre, plagáty, katalógy) má, či už priame alebo vzdialené, inšpirácie z výtvarného umenia. Tým však vaša tvorba predpokladá náročnejšieho diváka.

V. Rostoka: "To, že sa snažíme spolupracovať najmä s kultúrnymi inštitúciami je determinované naším vnútorným vzťahom k výtvarnému umeniu. Som rád, že sme v slovenských súvislostiach iniciovali zapojenie najsúčasnejšieho výtvarného umenia i do tvorby kalendárov. V ich zložitej dizajnérskej štruktúre sledujeme aktívne prepojenie reprodukcií s literárnym a umelecko-historickým textom. Naším zámerom je posunúť ich až do polohy bibliofílie. Tieto kalendáre sú určené svojou vydavateľskou exkluzivitou len pre vybraný okruh záujemcov, čiže nie sú vo voľnom predaji. Žiaľ, ani kladné reakcie verejnosti na naše kalendáre (A. Brunovský, V. Gažovič, 12 súčasných výtvarníkov, 6 slovenských maliarov, 6 slovenských grafikov) ani naše súčasné projekty zatiaľ neumožňujú zmeniť tento stav v prospech ich predajnosti. Zostanú naďalej hlavnou súčasťou reklamného štýlu inštitúcie, ktorá si ich u nás objednala."

# V súčasnosti sa u nás veľa hovorí o zvýšenej aplikácii kvalitného grafického dizajnu do všetkých sfér vizuálnej komunikácie. Dá sa v tejto súvislosti hovoriť o konkurenčnom prostredí medzi grafickými štúdiami na Slovensku?

J. Králik: "Rozhodne nie. Okrem nás sú síce ešte niektoré štúdiá, o ktorých sa dá ako o výtvarných hovoriť, ale väčšinou realizuje svoje výtvory množstvo existujúcich reklamných agentúr. Iba málo z nich má kvalitné kreatívne oddelenie, niektoré 'takzvané' niečo také ani nepotrebujú. Úroveň ich prác je veľmi rozdielna a kolísavá. Mnohokrát v nich totiž pracujú ľudia, ktorí sa pred krátkym časom venovali iba 'veľkému umeniu' a túto oblasť výtvarnej tvorby a jej tvorcov radi dehonestovali, alebo sú to ľudia bez akéhokoľvek výtvarného citu, vzdelania a praxe. Absencia kvalitných odborníkov je tu veľmi výrazná."

V. Rostoka: "Čiže charakteristickým znakom väčšiny našich agentúr sú čiste pragmatické dôvody práce, absencia vnútorného vzťahu k odboru, a na môj údiv najmä spolupráca mentálne a morálne si cudzích ľudí. Tu je riešenie dilemy, prečo sa u nás na špičkových technologických zariadeniach vyrábajú výtvarne nekvalitné produkty. Alebo je ich cieľom spojenie luxusných materiálov s nevkusným dizajnom?"

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 140
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 15 498
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 14 707
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 9 033
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 196
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 873
  7. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 7 847
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 222
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 122
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 123