Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Reklama - jav umelecký *SME s grafickým dizajnérom VLADISLAVOM ROSTOKOM a fotografom JURAJOM KRÁLIKOM

Vladislav Rostoka (1948) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. R. Fila) a na Vysokej škole výtvarných umení (prof. O. Dubay) v Bratislave. V oblasti grafického dizajnu pracuje až dvadsaťpäť rokov. Do novembra '89 sa venoval .

Vladislav Rostoka (1948) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. R. Fila) a na Vysokej škole výtvarných umení (prof. O. Dubay) v Bratislave. V oblasti grafického dizajnu pracuje až dvadsaťpäť rokov. Do novembra '89 sa venoval hlavne knižnej typografii, ilustrácii, tvorbe kultúrnych plagátov a značiek. Usporiadal pätnásť samostatných výstav pod názvom Typografika a získal vyše dvadsať cien na medzinárodných i národných výstavách a súťažiach grafického dizajnu. Juraj Králik (1963) študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Brimich) a fotografiu na FAMU v Prahe (profesor Šmok). Popri voľnej tvorbe sa venoval aj organizačnej činnosti: v rokoch 1990 - 92 bol predsedom Združenia slovenských profesionálnych fotografov, usporiadal tri samostatné výstavy a zúčastnil sa na viac ako tridsiatich výstavách doma i v zahraničí. 1. januára 1994 spoločne založili grafické štúdio Rabbit & Solution. Obidvoch aktérov sme sa opýtali na jeho profiláciu.

Skryť Vypnúť reklamu

J. Králik: "Do 31. decembra 1993 sme vystupovali pod názvom Agentúra O. K. O., ktorá pre nás týmto dátumom zanikla. Pokračujeme vo svojej práci v novom výtvarnom štúdiu Rabbit &Solution, ktorého názov je istou parafrázou na naše priezviská. Poskytujeme úplný servis v oblasti výtvarných prác od návrhu až po finálnu realizáciu, čo umožňuje technické vybavenie a pracovníci nášho štúdia."

V. Rostoka: "Naše štúdio neprijalo za svoje všeobecne rozšírené kritérium o 'prijateľnosti práce u klienta' a zásadne sme proti názoru, že grafický dizajn môže robiť ktokoľvek. Je paradoxom, že počítačový boom poskytuje svojou ponukou neobmedzených možností príležitosť najmä diletantom, aby spoluvytvárali vizuálny štýl súčasnosti a formovali tak estetické cítenie publika, pretože takíto ľudia degradujú túto oblasť výtvarnej práce na úroveň rýdzeho kšeftu."

Skryť Vypnúť reklamu

# Ako sa zosúlaďuje spolupráca medzi typografom a fotografom? Nevznikajú medzi vami neprekonateľné názorové strety?

V. Rostoka: "Písmo a fotografia sa objavujú skoro na každom produkte grafického dizajnu, sú dominantnými prvkami súčasnej reklamy. Preto spolupráca fotografa a typografa v jednom štúdiu mi pripadá ako ideálny stav. Navyše máme podobný názor na umenie i na to, ako má vyzerať dobrá a kvalitná reklama."

J. Králik: "Spolupracujeme už päť rokov, počas ktorých sme si zvykli na štýl práce - vzájomne sa ťaháme a dopĺňame. Najčastejšie spolu od začiatku riešime daný problém až do jeho finálnej koncepcie."

# Veľká časť vašej grafickej produkcie (kalendáre, plagáty, katalógy) má, či už priame alebo vzdialené, inšpirácie z výtvarného umenia. Tým však vaša tvorba predpokladá náročnejšieho diváka.

Skryť Vypnúť reklamu

V. Rostoka: "To, že sa snažíme spolupracovať najmä s kultúrnymi inštitúciami je determinované naším vnútorným vzťahom k výtvarnému umeniu. Som rád, že sme v slovenských súvislostiach iniciovali zapojenie najsúčasnejšieho výtvarného umenia i do tvorby kalendárov. V ich zložitej dizajnérskej štruktúre sledujeme aktívne prepojenie reprodukcií s literárnym a umelecko-historickým textom. Naším zámerom je posunúť ich až do polohy bibliofílie. Tieto kalendáre sú určené svojou vydavateľskou exkluzivitou len pre vybraný okruh záujemcov, čiže nie sú vo voľnom predaji. Žiaľ, ani kladné reakcie verejnosti na naše kalendáre (A. Brunovský, V. Gažovič, 12 súčasných výtvarníkov, 6 slovenských maliarov, 6 slovenských grafikov) ani naše súčasné projekty zatiaľ neumožňujú zmeniť tento stav v prospech ich predajnosti. Zostanú naďalej hlavnou súčasťou reklamného štýlu inštitúcie, ktorá si ich u nás objednala."

Skryť Vypnúť reklamu

# V súčasnosti sa u nás veľa hovorí o zvýšenej aplikácii kvalitného grafického dizajnu do všetkých sfér vizuálnej komunikácie. Dá sa v tejto súvislosti hovoriť o konkurenčnom prostredí medzi grafickými štúdiami na Slovensku?

J. Králik: "Rozhodne nie. Okrem nás sú síce ešte niektoré štúdiá, o ktorých sa dá ako o výtvarných hovoriť, ale väčšinou realizuje svoje výtvory množstvo existujúcich reklamných agentúr. Iba málo z nich má kvalitné kreatívne oddelenie, niektoré 'takzvané' niečo také ani nepotrebujú. Úroveň ich prác je veľmi rozdielna a kolísavá. Mnohokrát v nich totiž pracujú ľudia, ktorí sa pred krátkym časom venovali iba 'veľkému umeniu' a túto oblasť výtvarnej tvorby a jej tvorcov radi dehonestovali, alebo sú to ľudia bez akéhokoľvek výtvarného citu, vzdelania a praxe. Absencia kvalitných odborníkov je tu veľmi výrazná."

Skryť Vypnúť reklamu

V. Rostoka: "Čiže charakteristickým znakom väčšiny našich agentúr sú čiste pragmatické dôvody práce, absencia vnútorného vzťahu k odboru, a na môj údiv najmä spolupráca mentálne a morálne si cudzích ľudí. Tu je riešenie dilemy, prečo sa u nás na špičkových technologických zariadeniach vyrábajú výtvarne nekvalitné produkty. Alebo je ich cieľom spojenie luxusných materiálov s nevkusným dizajnom?"

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 603
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 762
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 854
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 243
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 506
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 016
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 845
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 204
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 8 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalšie úmrtia, nitrianska nemocnica má už 115 nakazených zamestnancov (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Ilustračná fotografia.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Monika Jankovská v rukách polície.
Ilustračná fotografia.