Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

"Iná tvár" slovenskej prózy

Zora Prušková: Keď si tak spomeniem na šesťdesiate roky ... (Niekoľko pohľadov na súčasnú slovenskú prózu) l Vydalo Proxy a. s., Bratislava 1994.

Na 60. roky v nedávno uplynulom dvadsaťročí si nespomínali len ich normalizujúci, normalizovaní a normalizáciou marginalizovaní súčasníci - účastníci; málokto z dvoch-troch ďalších generácií, ak mal záujem o literatúru, film, výtvarné umenie, teóriu alebo kritiku, nepodľahol aspoň načas ich príťažlivosti. Vtedajšia umelecká tvorba, prekladateľské aktivity, životné gesto a štýl, vôbec spoločenské, umelecké a protestné kontrakultúrne utópie 60. rokov akoby totiž alternatívne pomáhali preklenúť ukradnutú a neautentickú prítomnosť. Niekomu to zostrovalo citlivosť voči zmenám, čo mali prísť, niekto zasa plný retrospektívnych sugescií vcúval do roku 1989 chrbtom a v situácii spoločenského zlomu sa mu potom všetko mohlo už len zosypať na hlavu. Aj takáto pointa patrí k filmovej poetike vzdialených 60. rokov.

Zora Prušková sa 60. rokom venovala najprv v "žánri" vedeckej práce: v polovici 80. rokov sa podujala nanovo prečítať autorov a texty, ktoré v dobovom oficiálnom obraze slovenskej prózy zďaleka neboli v popredí - R. Slobodu, J. Johanidesa, D. Mitanu... V r. 1990-93 na stránkach Slovenských pohľadov literárnokriticky komentovala popri nových textoch týchto autorov aj ďalšie práve vychádzajúce zaujímavé texty P. Hrúza, D. Kužela, P. Vilikovského, všetko niekdajších debutantov 60. rokov. Súbor svojich štúdií a kritík autorka dramaturgicky dotvorila aktualizujúcimi spojovacími pasážami: ako priebežný motív jej knižného debutu sa tu vynára nedávno a vlastne ešte aj dnes diskutovaná postmoderna. Pre Z. Pruškovú to však nie je slovensky nadužívané alibi pre životne-morálne a umelecké kompromisy, ani nová kapitola v dejinách literatúry, do ktorej radostne vpisujeme autorov a texty, donedávna vedených v celkom iných rubrikách... Znamená to pre ňu predovšetkým uvoľňovanie raz obohacujúceho, inokedy zasa kriticky podvratného potenciálu jazyka, literatúry, písania o nej, pričom v ustavičnom preskupovaní silového poľa jazyka, literatúry, kultúry má byť spolu s prozaikmi naplno angažovaný aj ich interpret a kritik...

Záujmu o rekonštrukciu prózy 60. rokov akoby v 80. rokoch začala vychádzať v ústrety sama literatúra: Rozum R. Slobodu (1982) odkazoval na Narcis (1965), sled próz J. Johanidesa čoraz väčšmi sugeroval, že máme do činenia s autorom Súkromia (1963), P. Vilikovský vďaka viacerým edíciám svojich textov konečne prestával byť debutantom "citovej výchovy" atď. Rámce pre nepredpojaté, ne-ideologické čítanie prózy si však autorka musela hľadať sama. Exponovanie životnej, existenciálnej naliehavosti a metodicky uvedomelej tvorby u D. Tatarku 40. rokov, dôraz M. Hamadu na autentickosť v situácii experimentátorstva 60. rokov, zhodnotenie "prózy bez hrdinu" u P. Zajaca z konca 60. rokov alebo jeho formulovanie problému "tvorivosti literatúry" v 80. rokoch prečítala Z. Prušková, zrejme ako prvá, ako súvislý kritický komentár k premenám jednej dôležitej línie slovenskej prózy posledného polstoročia.

Solidarizujúca čitateľka próz J. Johanidesa dobre vie o túžbe "vidieť celé"; preto sa vo svojich úvahách nebojí emfaticky veľkých "figúr" písania o literatúre, ako sú "autor", "osobnosť", "hrdina", "tvorba", "tvorivosť". Sleduje však paradoxne ich premeny a posuny na autoroch a textoch, čo znamenali ich veľkú oslobodzujúcu problematizáciu; veď čo iné z posledných troch desaťročí evokujú svojím elementárnym významom "narcis", "ja v tele, telo v príbehu" alebo "písačky". Pri vlastnom sledovaní literárneho textu Z. Prušková rozohráva pružne, ba niekedy až improvizačné prístupy a možnosti, aké v opozícií voči ideologickému obrazu literatúry prepracúvalo vedecky prísne myslenie o literatúre ako texte.

Literatúra ako ešte vždy dôležitá inštitúcia ľudského sebaporozumenia, miesto individuálnych kreácií na jednej strane a na druhej strane ako nevypočítateľná spleť nuáns literárneho textu. Do takéhoto priestoru vpisuje Z. Prušková svoju východiskovú intuíciu, že premeny textov a literárnej tvorivosti z ne-ideologickej línie slovenskej prózy od 40. a predovšetkým od 60. rokov sú hĺbkovo späté so spontánnou sociálnou ústretovosťou voči druhému, komunikáciou, ich kladnými možnosťami a prevrátene-zvrátenými podobami, s predracionálnym kontaktom s druhými bytosťami a svetom, s telesnosťou, s asketicky jasnozrivou alebo extatickou zmyslovosťou...

Začiatkom 40. rokov D. Tatarka programovo uviedol svoje prozaické hľadanie človeka esejou o jeho "neznámej tvári"; koncom 60. rokov diferencovaná moderná slovenská próza v dobovo premyslenom a pôsobivom čítaní nadobudla "lyrickú tvár" (J. Števček)... Písa-nie Z. Pruškovej možno chápať aj ako hľadanie "inej tváre" široko chápanej súčasnej slovenskej prózy. Autorkine texty o D. Tatarkovi, V. Šikulovi, R. Slobodovi, J. Johanidesovi, D. Mitanovi, P. Vilikovskom, P. Hrúzovi a D. Kuželovi sa priraďujú k takým čítaniam súčasnej prózy, ako boli v posledných rokoch práce, resp. jednotlivé texty M. Šútovca, P. Zajaca alebo M. Hamadu. Z. Prušková písala svoju knihu, resp. jej čitateľský najvďačnejšie partie v znamení ústretovosti voči minulým i aktuálnym premenám literatúry, v znamení neskrývanej privátnej radosti z čítania a písania. Autorke a knihe (ktorú si môžete objednať na adrese vydavateľstva PROXY a. s., Ondavská 3, 826 47 Bratislava alebo zakúpiť v predajniach AF na Kozej ulici a Exlibris na Michalskej ulici v Bratislave) treba želať ústretových a dialogických čitateľov.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  7. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  2. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  4. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  5. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 286
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 002
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 417
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 11 095
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 190
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 851
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 9 123
  8. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 915
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 853
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 7 780