Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

"Iná tvár" slovenskej prózy

Zora Prušková: Keď si tak spomeniem na šesťdesiate roky ... (Niekoľko pohľadov na súčasnú slovenskú prózu) l Vydalo Proxy a. s., Bratislava 1994.

Na 60. roky v nedávno uplynulom dvadsaťročí si nespomínali len ich normalizujúci, normalizovaní a normalizáciou marginalizovaní súčasníci - účastníci; málokto z dvoch-troch ďalších generácií, ak mal záujem o literatúru, film, výtvarné umenie, teóriu alebo kritiku, nepodľahol aspoň načas ich príťažlivosti. Vtedajšia umelecká tvorba, prekladateľské aktivity, životné gesto a štýl, vôbec spoločenské, umelecké a protestné kontrakultúrne utópie 60. rokov akoby totiž alternatívne pomáhali preklenúť ukradnutú a neautentickú prítomnosť. Niekomu to zostrovalo citlivosť voči zmenám, čo mali prísť, niekto zasa plný retrospektívnych sugescií vcúval do roku 1989 chrbtom a v situácii spoločenského zlomu sa mu potom všetko mohlo už len zosypať na hlavu. Aj takáto pointa patrí k filmovej poetike vzdialených 60. rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zora Prušková sa 60. rokom venovala najprv v "žánri" vedeckej práce: v polovici 80. rokov sa podujala nanovo prečítať autorov a texty, ktoré v dobovom oficiálnom obraze slovenskej prózy zďaleka neboli v popredí - R. Slobodu, J. Johanidesa, D. Mitanu... V r. 1990-93 na stránkach Slovenských pohľadov literárnokriticky komentovala popri nových textoch týchto autorov aj ďalšie práve vychádzajúce zaujímavé texty P. Hrúza, D. Kužela, P. Vilikovského, všetko niekdajších debutantov 60. rokov. Súbor svojich štúdií a kritík autorka dramaturgicky dotvorila aktualizujúcimi spojovacími pasážami: ako priebežný motív jej knižného debutu sa tu vynára nedávno a vlastne ešte aj dnes diskutovaná postmoderna. Pre Z. Pruškovú to však nie je slovensky nadužívané alibi pre životne-morálne a umelecké kompromisy, ani nová kapitola v dejinách literatúry, do ktorej radostne vpisujeme autorov a texty, donedávna vedených v celkom iných rubrikách... Znamená to pre ňu predovšetkým uvoľňovanie raz obohacujúceho, inokedy zasa kriticky podvratného potenciálu jazyka, literatúry, písania o nej, pričom v ustavičnom preskupovaní silového poľa jazyka, literatúry, kultúry má byť spolu s prozaikmi naplno angažovaný aj ich interpret a kritik...

Skryť Vypnúť reklamu

Záujmu o rekonštrukciu prózy 60. rokov akoby v 80. rokoch začala vychádzať v ústrety sama literatúra: Rozum R. Slobodu (1982) odkazoval na Narcis (1965), sled próz J. Johanidesa čoraz väčšmi sugeroval, že máme do činenia s autorom Súkromia (1963), P. Vilikovský vďaka viacerým edíciám svojich textov konečne prestával byť debutantom "citovej výchovy" atď. Rámce pre nepredpojaté, ne-ideologické čítanie prózy si však autorka musela hľadať sama. Exponovanie životnej, existenciálnej naliehavosti a metodicky uvedomelej tvorby u D. Tatarku 40. rokov, dôraz M. Hamadu na autentickosť v situácii experimentátorstva 60. rokov, zhodnotenie "prózy bez hrdinu" u P. Zajaca z konca 60. rokov alebo jeho formulovanie problému "tvorivosti literatúry" v 80. rokoch prečítala Z. Prušková, zrejme ako prvá, ako súvislý kritický komentár k premenám jednej dôležitej línie slovenskej prózy posledného polstoročia.

Skryť Vypnúť reklamu

Solidarizujúca čitateľka próz J. Johanidesa dobre vie o túžbe "vidieť celé"; preto sa vo svojich úvahách nebojí emfaticky veľkých "figúr" písania o literatúre, ako sú "autor", "osobnosť", "hrdina", "tvorba", "tvorivosť". Sleduje však paradoxne ich premeny a posuny na autoroch a textoch, čo znamenali ich veľkú oslobodzujúcu problematizáciu; veď čo iné z posledných troch desaťročí evokujú svojím elementárnym významom "narcis", "ja v tele, telo v príbehu" alebo "písačky". Pri vlastnom sledovaní literárneho textu Z. Prušková rozohráva pružne, ba niekedy až improvizačné prístupy a možnosti, aké v opozícií voči ideologickému obrazu literatúry prepracúvalo vedecky prísne myslenie o literatúre ako texte.

Skryť Vypnúť reklamu

Literatúra ako ešte vždy dôležitá inštitúcia ľudského sebaporozumenia, miesto individuálnych kreácií na jednej strane a na druhej strane ako nevypočítateľná spleť nuáns literárneho textu. Do takéhoto priestoru vpisuje Z. Prušková svoju východiskovú intuíciu, že premeny textov a literárnej tvorivosti z ne-ideologickej línie slovenskej prózy od 40. a predovšetkým od 60. rokov sú hĺbkovo späté so spontánnou sociálnou ústretovosťou voči druhému, komunikáciou, ich kladnými možnosťami a prevrátene-zvrátenými podobami, s predracionálnym kontaktom s druhými bytosťami a svetom, s telesnosťou, s asketicky jasnozrivou alebo extatickou zmyslovosťou...

Začiatkom 40. rokov D. Tatarka programovo uviedol svoje prozaické hľadanie človeka esejou o jeho "neznámej tvári"; koncom 60. rokov diferencovaná moderná slovenská próza v dobovo premyslenom a pôsobivom čítaní nadobudla "lyrickú tvár" (J. Števček)... Písa-nie Z. Pruškovej možno chápať aj ako hľadanie "inej tváre" široko chápanej súčasnej slovenskej prózy. Autorkine texty o D. Tatarkovi, V. Šikulovi, R. Slobodovi, J. Johanidesovi, D. Mitanovi, P. Vilikovskom, P. Hrúzovi a D. Kuželovi sa priraďujú k takým čítaniam súčasnej prózy, ako boli v posledných rokoch práce, resp. jednotlivé texty M. Šútovca, P. Zajaca alebo M. Hamadu. Z. Prušková písala svoju knihu, resp. jej čitateľský najvďačnejšie partie v znamení ústretovosti voči minulým i aktuálnym premenám literatúry, v znamení neskrývanej privátnej radosti z čítania a písania. Autorke a knihe (ktorú si môžete objednať na adrese vydavateľstva PROXY a. s., Ondavská 3, 826 47 Bratislava alebo zakúpiť v predajniach AF na Kozej ulici a Exlibris na Michalskej ulici v Bratislave) treba želať ústretových a dialogických čitateľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  8. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  9. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  10. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 421
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 487
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 266
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 793
  5. Po Slovensku na motorke 6 777
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 608
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 078
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 707
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 401
  10. Crème de la crème po slovensky 3 189
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu