Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ekológia spolu s rozvojom

Slovensko má veľké a doteraz nedostatočne využívané možnosti v oblasti turistiky, predovšetkým v horských oblastiach. O tom, čo by sa dalo zlepšiť, hovorí PETER LITAVEC, riaditeľ RPIC Poprad.

# Čo vás v USA najviac zaujalo?

"Regionálne poradenské informačné centrum v Poprade, ktoré vediem, pôsobí ako pilotný projekt programu PHARE v oblasti rozvoja malého a stredného podnikania v Poprade. Moja stáž v USA trvala 6 týždňov a bola zameraná na priority rozvoja okresu Poprad a Euroregiónu Tatry, teda turizmus, jeho financovanie z hľadiska verejného i súkromného sektora a, samozrejme, marketing turizmu. Prešiel som viaceré mestá, napríklad Pittsburg, kde som sa stretol s americkými Slovákmi, videl som projekty mestského rozvoja. Samotný Pittsburg bol kedysi priemyselným mestom s množstvom hút a s ťažkým priemyslom, teraz vyzerá celkom ináč a chodia ho navštevovať turisti. Bol som v Južnej Karolíne, navštívil som Inštitút pre rozvoj turizmu, ale, samozrejme, študoval som aj projekty súvisiace so službami. Napríklad na západe patrí k štandardu poskytovanie izieb s raňajkami, tzv. bed and breakfest. U nás v regióne je taktiež tradícia prenajímať izby, ale problém je v tom, že u nás sa poskytuje ubytovanie a možnosť prípravy stravy. To však nie je to, čo by sa malo poskytovať a na čo je západný turista zvyknutý - teda aj strava. Vo Washingtone som hovoril s rozličnými ľuďmi z inštitúcií, ktoré majú za úlohu podporovať turizmus. Napríklad v Senáte je oddelenie, ktoré sa zaoberá problémom dopravy ako takej. Navštívil som Sierra Club - inštitúciu zameranú na ochranu prírody. Chcel som vedieť, ako tam pristupujú k tejto oblasti, a to aj z hľadiska olympiád, ktoré sa konali v USA a priebeh ktorých Sierra Club ovplyvnil. V štáte Maryland som v Asociácii pre medzinárodné vzdelávanie videl viaceré projekty rozvoja obcí a miest. V Lake Placid som hovoril s ľuďmi, ktorí pripravovali olympiádu v Lake Placid v roku 76-80. Zaujímalo ma, ako dosiahli kompromis medzi ochrancami životného prostredia a podnikateľským sektorom, ktorý mal záujem na olympiáde aj z komerčných dôvodov - nielen krátkodobých, ale aj dlhodobých. Ide predsa o vytvorenie mena, ktoré potom nasledujú dlhodobé investície. Záverom som absolvoval kurz marketingu turizmu a cestovania, ktorý organizoval Inštitút svetového obchodu v New Yorku. Cieľom tohto kurzu bolo poskytnúť know-how o tom, ako vlastne navrhovať a predávať komplexné balíky služieb. To znamená nie povedať: Slovensko je krásne a príďte k nám. To je samozrejmé. Treba povedať: Keď k nám prídete, cestovná kancelária vám zabezpečí nielen ubytovanie a stravovanie na príslušnej úrovni. To by nestačilo. Turistická kancelária vám zabezpečí aj program - budete dva dni jazdiť na koni, tri dni budete mať kultúrny program, navštívite okolie, uvidíte to a to. A zvážiť treba, že nie je možné zamerať sa len na Slovensko, treba 'predávať' celú oblasť strednej Európy."

Skryť Vypnúť reklamu

# Čo by pre nás bolo najprínosnejšie?

"Predovšetkým oblasť malého a stredného podnikania. Navštívil som rozličné inštitúcie, ktoré sa tým zaoberajú. A predovšetkým ide o ochranu prírody ako rozumného využívania potenciálu, ktorý región má. Nejde o ochranu extrémnu, ale o zónovanie národných parkov, tým vieme zabezpečiť jednak rozvoj regiónu, uspokojiť súkromný sektor a rozvoj turistiky, ale súčasne nechať potenciál pre ďalšie obdobie. Takéto projekty rozvoja krajiny sú v západnej Európe známe a realizovali sa. Pomocou nich si mnohé krajiny udržali svoj turistický potenciál napriek vysokému rozvoju."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 18 440
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 246
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 052
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 671
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 865
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 928
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 605
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 515
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 324
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu