Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Ekológia spolu s rozvojom

Slovensko má veľké a doteraz nedostatočne využívané možnosti v oblasti turistiky, predovšetkým v horských oblastiach. O tom, čo by sa dalo zlepšiť, hovorí PETER LITAVEC, riaditeľ RPIC Poprad.

# Čo vás v USA najviac zaujalo?

"Regionálne poradenské informačné centrum v Poprade, ktoré vediem, pôsobí ako pilotný projekt programu PHARE v oblasti rozvoja malého a stredného podnikania v Poprade. Moja stáž v USA trvala 6 týždňov a bola zameraná na priority rozvoja okresu Poprad a Euroregiónu Tatry, teda turizmus, jeho financovanie z hľadiska verejného i súkromného sektora a, samozrejme, marketing turizmu. Prešiel som viaceré mestá, napríklad Pittsburg, kde som sa stretol s americkými Slovákmi, videl som projekty mestského rozvoja. Samotný Pittsburg bol kedysi priemyselným mestom s množstvom hút a s ťažkým priemyslom, teraz vyzerá celkom ináč a chodia ho navštevovať turisti. Bol som v Južnej Karolíne, navštívil som Inštitút pre rozvoj turizmu, ale, samozrejme, študoval som aj projekty súvisiace so službami. Napríklad na západe patrí k štandardu poskytovanie izieb s raňajkami, tzv. bed and breakfest. U nás v regióne je taktiež tradícia prenajímať izby, ale problém je v tom, že u nás sa poskytuje ubytovanie a možnosť prípravy stravy. To však nie je to, čo by sa malo poskytovať a na čo je západný turista zvyknutý - teda aj strava. Vo Washingtone som hovoril s rozličnými ľuďmi z inštitúcií, ktoré majú za úlohu podporovať turizmus. Napríklad v Senáte je oddelenie, ktoré sa zaoberá problémom dopravy ako takej. Navštívil som Sierra Club - inštitúciu zameranú na ochranu prírody. Chcel som vedieť, ako tam pristupujú k tejto oblasti, a to aj z hľadiska olympiád, ktoré sa konali v USA a priebeh ktorých Sierra Club ovplyvnil. V štáte Maryland som v Asociácii pre medzinárodné vzdelávanie videl viaceré projekty rozvoja obcí a miest. V Lake Placid som hovoril s ľuďmi, ktorí pripravovali olympiádu v Lake Placid v roku 76-80. Zaujímalo ma, ako dosiahli kompromis medzi ochrancami životného prostredia a podnikateľským sektorom, ktorý mal záujem na olympiáde aj z komerčných dôvodov - nielen krátkodobých, ale aj dlhodobých. Ide predsa o vytvorenie mena, ktoré potom nasledujú dlhodobé investície. Záverom som absolvoval kurz marketingu turizmu a cestovania, ktorý organizoval Inštitút svetového obchodu v New Yorku. Cieľom tohto kurzu bolo poskytnúť know-how o tom, ako vlastne navrhovať a predávať komplexné balíky služieb. To znamená nie povedať: Slovensko je krásne a príďte k nám. To je samozrejmé. Treba povedať: Keď k nám prídete, cestovná kancelária vám zabezpečí nielen ubytovanie a stravovanie na príslušnej úrovni. To by nestačilo. Turistická kancelária vám zabezpečí aj program - budete dva dni jazdiť na koni, tri dni budete mať kultúrny program, navštívite okolie, uvidíte to a to. A zvážiť treba, že nie je možné zamerať sa len na Slovensko, treba 'predávať' celú oblasť strednej Európy."

Skryť Vypnúť reklamu

# Čo by pre nás bolo najprínosnejšie?

"Predovšetkým oblasť malého a stredného podnikania. Navštívil som rozličné inštitúcie, ktoré sa tým zaoberajú. A predovšetkým ide o ochranu prírody ako rozumného využívania potenciálu, ktorý región má. Nejde o ochranu extrémnu, ale o zónovanie národných parkov, tým vieme zabezpečiť jednak rozvoj regiónu, uspokojiť súkromný sektor a rozvoj turistiky, ale súčasne nechať potenciál pre ďalšie obdobie. Takéto projekty rozvoja krajiny sú v západnej Európe známe a realizovali sa. Pomocou nich si mnohé krajiny udržali svoj turistický potenciál napriek vysokému rozvoju."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 973
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 495
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 439
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 890
  5. Po Slovensku na motorke 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 923
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 291
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 592
  9. Crème de la crème po slovensky 3 207
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu