Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Ekológia spolu s rozvojom

Slovensko má veľké a doteraz nedostatočne využívané možnosti v oblasti turistiky, predovšetkým v horských oblastiach. O tom, čo by sa dalo zlepšiť, hovorí PETER LITAVEC, riaditeľ RPIC Poprad.

# Čo vás v USA najviac zaujalo?

"Regionálne poradenské informačné centrum v Poprade, ktoré vediem, pôsobí ako pilotný projekt programu PHARE v oblasti rozvoja malého a stredného podnikania v Poprade. Moja stáž v USA trvala 6 týždňov a bola zameraná na priority rozvoja okresu Poprad a Euroregiónu Tatry, teda turizmus, jeho financovanie z hľadiska verejného i súkromného sektora a, samozrejme, marketing turizmu. Prešiel som viaceré mestá, napríklad Pittsburg, kde som sa stretol s americkými Slovákmi, videl som projekty mestského rozvoja. Samotný Pittsburg bol kedysi priemyselným mestom s množstvom hút a s ťažkým priemyslom, teraz vyzerá celkom ináč a chodia ho navštevovať turisti. Bol som v Južnej Karolíne, navštívil som Inštitút pre rozvoj turizmu, ale, samozrejme, študoval som aj projekty súvisiace so službami. Napríklad na západe patrí k štandardu poskytovanie izieb s raňajkami, tzv. bed and breakfest. U nás v regióne je taktiež tradícia prenajímať izby, ale problém je v tom, že u nás sa poskytuje ubytovanie a možnosť prípravy stravy. To však nie je to, čo by sa malo poskytovať a na čo je západný turista zvyknutý - teda aj strava. Vo Washingtone som hovoril s rozličnými ľuďmi z inštitúcií, ktoré majú za úlohu podporovať turizmus. Napríklad v Senáte je oddelenie, ktoré sa zaoberá problémom dopravy ako takej. Navštívil som Sierra Club - inštitúciu zameranú na ochranu prírody. Chcel som vedieť, ako tam pristupujú k tejto oblasti, a to aj z hľadiska olympiád, ktoré sa konali v USA a priebeh ktorých Sierra Club ovplyvnil. V štáte Maryland som v Asociácii pre medzinárodné vzdelávanie videl viaceré projekty rozvoja obcí a miest. V Lake Placid som hovoril s ľuďmi, ktorí pripravovali olympiádu v Lake Placid v roku 76-80. Zaujímalo ma, ako dosiahli kompromis medzi ochrancami životného prostredia a podnikateľským sektorom, ktorý mal záujem na olympiáde aj z komerčných dôvodov - nielen krátkodobých, ale aj dlhodobých. Ide predsa o vytvorenie mena, ktoré potom nasledujú dlhodobé investície. Záverom som absolvoval kurz marketingu turizmu a cestovania, ktorý organizoval Inštitút svetového obchodu v New Yorku. Cieľom tohto kurzu bolo poskytnúť know-how o tom, ako vlastne navrhovať a predávať komplexné balíky služieb. To znamená nie povedať: Slovensko je krásne a príďte k nám. To je samozrejmé. Treba povedať: Keď k nám prídete, cestovná kancelária vám zabezpečí nielen ubytovanie a stravovanie na príslušnej úrovni. To by nestačilo. Turistická kancelária vám zabezpečí aj program - budete dva dni jazdiť na koni, tri dni budete mať kultúrny program, navštívite okolie, uvidíte to a to. A zvážiť treba, že nie je možné zamerať sa len na Slovensko, treba 'predávať' celú oblasť strednej Európy."

# Čo by pre nás bolo najprínosnejšie?

"Predovšetkým oblasť malého a stredného podnikania. Navštívil som rozličné inštitúcie, ktoré sa tým zaoberajú. A predovšetkým ide o ochranu prírody ako rozumného využívania potenciálu, ktorý región má. Nejde o ochranu extrémnu, ale o zónovanie národných parkov, tým vieme zabezpečiť jednak rozvoj regiónu, uspokojiť súkromný sektor a rozvoj turistiky, ale súčasne nechať potenciál pre ďalšie obdobie. Takéto projekty rozvoja krajiny sú v západnej Európe známe a realizovali sa. Pomocou nich si mnohé krajiny udržali svoj turistický potenciál napriek vysokému rozvoju."

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  2. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 265
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 317
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 036
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 300
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 422
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 106
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 671
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 606
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 604
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 525