1) Dogmatické, normatívne názory na to, aké čo je a aké čo má byť, ktoré potláčajú akékoľvek alternatívne spôsoby riešenia.
2) Rigidné, zjednodušujúce, čisto analytické, dichotómne spôsoby myslenia, ktoré členia všetko na čierne - biele, pozitívne - negatívne, dobré - zlé, normálne - nenormálne.
3) Extrémne súperivý, agresívny prístup k životu,jednoznačné propagovanie expanzívneho, kvantitatívneho progresu, ekonomického rastu. Je to permanentný boj jedného voči druhému o väčší zisk, väčší vplyv, väčšie bohatstvo.
4) Zdrojom intolerancie medzi ľuďmi môže byť aj politická a ekonomická moc, ktorá je buď kreatívna - nevýlučná, delená, teda demokratická, alebo ide o ovládajúcu moc, ktorá plodí nevraživosť a neznášanlivosť.
5) K neznášanlivosti vedie aj život v sociálnej a kultúrnej izolácii. Ten, kto pozná len jednu kultúru, jeden politický systém, alebo životný štýl, si namýšľa, že len ten jeho vlastný spôsob života je prirodzený a správny. Ak sa iní v niečom líšia, potom ich vníma ako menejcenných, zaostalých, nenormálnych, ako tých, čo ohrozujú jeho istoty a tradičné hodnoty. Ignorancia a odstup sú zdrojom xenofóbie a intolerancie.
6) Spoločnosť sama podporuje rôzne projekty a programy pomoci, pričom predpokladá, že rôzne spoločenstvá, sociálne skupiny, systémy, etnické minority sa budú voči sebe správať tolerantne. Avšak v krízových situáciách sa môže napríklad podpora nezamestnaným, bezdomovcom, Rómom zneužiť na odpútanie pozornosti ľudí, čo môže produkovať rôzne sociálne, etnické, religiózne alebo nacionálne konflikty.
7) Ak sa minority, alebo iné sociálne skupiny správajú agresívne, vyvolávajú voči sebe tiež intoleranciu. U nás nie je tento problém natoľko zjavný, ako v ekonomicky vyspelých a bohatých krajinách, ktoré riešia potenciálny konflikt "juh - sever", alebo "východ - západ".U nás je to rómsky problém.
8) Aj prílišné zdôrazňovanie sociálnej spravodlivosti, blahobytu pre všetkých produkuje novú formu intolerancie.Zákonom sledovaní daňoví poplatníci môžu znenávidieť nárokovateľov rôznych sociálnych podpôr.
Autor: (PODĽA MATERIÁLOV RADY EURÓPY KU KAMPANI