Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Film je čarovná manipulácia *SME na 3. ročníku medzinárodného festivalu prvých hraných filmov - FÓRUM '94

"Náš vizuálny rozptyl nám zabrala Amerika,"

tvrdí maďarská režisérka Ildikó Szabó, členka poroty na FÓRUME '94

Tretí ročník medzinárodného festivalu prvých hraných filmov FÓRUM '94 v Bratislave sa pomaly chýli ku koncu. Dnes vyhlásia víťazov a zajtra sa poslednými projekciami skončí šesťdňový filmový maratón, ktorý sa stretol s veľkým záujmom divákov. I preto by asi bolo dobré pouvažovať nad vrátením sa do väčších priestorov, čo je však už otázka toľko omieľaných peňazí. Ak sme v tejto súvislosti ešte včera písali, že sa čaká na rozhodnutie štátneho fondu Pro Slovakia o poskytnutí dotácie, včera sa v rade fondu rozhodlo, že reakcia bude pozitívna - a tým sa Pro Slovakia stala najväčším finančným donátorom Fóra '94. Dúfajme, že budúci rok to bude ešte štedrejšie, lebo profesionálne úsilie organizátorov na čele s prezidentom Nadácie Fórum M. Šmatlákom a programovým riaditeľom P. Nágelom bolo príkladné. Renomé festivalu držala aj medzinárodná porota v zložení: D. Vihanová (Česko), P. Avril (Francúzsko), M. Spielmann (Nemecko), O. Šulaj (Slovensko) a Ildikó Szabó z Maďarska, ktorú sme požiadali o rozhovor.

Skryť Vypnúť reklamu

# Ste členkou poroty na festivale filmových debutov. Spomínate si ešte na vlastný režijný debut?

"K réžii som sa dostala celkom náhodou. Začínala som ako kostýmová výtvarníčka a privyrábala som si aj ako herečka. Avšak ani jedno, ani druhé ma nebavilo. Ako kostýmová výtvarníčka som sa zúčastnila na tvorbe desiatich filmov, pričom jeden bol horší od druhého. Kostým v socialistickom filme bol totiž veľmi jednoduchý - rifle, košela, kabát... Pamätám si na to presne: bol pondelok, pršalo a ja som sa v kine pozerala na jeden z tých hlúpych filmov. Pomyslela som si, že keby som musela kostýmovať aj ďalší takýto film, tak by som si radšej podrezala žily. Z kina som vyšla s presvedčením, že to už nebudem viac robiť. Podporil ma aj jeden môj známy z filmu, ktorý mi navrhol, aby som zmenila profesiu. Hneď som si vyplnila prihlášku na štúdium televíznej a filmovej réžie, no vôbec som nemyslela na to, že by som mala byť režisérkou. Bol to len okamih situácie - urobila som, čo mi povedal. Prijímačky som však spravila a doteraz som presvedčená, že som sa rozhodla správne. Mohla som tak zostať vo svojom svete a realizovať si predstavy - klamať rôznymi príbehmi, vytvárať si postavy, nechať ich zomierať..."

Skryť Vypnúť reklamu

# ...nie je to už príliš veľká manipulácia s divákom?

"Každé umenie svojím spôsobom manipuluje s divákom. Keby neexistovala mystifikácia, bola by to realita, a nie umenie. Tým nechcem povedať, že realitu úplne vylučujem."

# Čo si myslíte o tom, že čoraz viac hercov a scenáristov sa pokúša režírovať?

"Každý, kto je vo výrobnom štábe - ešte aj ten zapisovateľ - by si chcel skúsiť réžiu. Byť režisérom má svoje čaro. Samozrejme, nie každému sa ho podarí realizovať."

# Na akej úrovni sa to podarilo napríklad Robertovi de Nirovi pri jeho Príbehu z Bronxu (tento film otváral festival FÓRUM '94 - pozn. aut.)?

"Roberta de Nira si vážim ako herca s obrovským talentom, no s jeho režírovaním je to už horšie. V Príbehu z Bronxu R. de Niro len pozbieral úlomky svojich najlepších úloh u M. Scorseseho či F. Coppolu do mozaiky, ktorá nebola najharmonickejšia."

Skryť Vypnúť reklamu

# V tomto roku sa objavili filmy s výrazným prvkom násilia. Spomeniem aspoň Natural Born Killers od Olivera Stonea a Pulp Fiction od Quentina Tarantina. Obidvaja režiséri však tvrdia, že filmami len urobili satiru na prílišné medializovanie agresivity. Ako si tento fenomén vysvetľujete?

"Momentálne je to určujúci trend v hollywoodskej továrne na sny. Vo východnej Európe si myslíme, že s takýmito filmami pritiahneme diváka do kín, a to je veľmi mylné. Takýto film neupúta už ani na Západe, všetko zachraňuje bombastická reklama, ktorá diváka presvedčí, aby na film išiel. Čiže ak Stone či Tarantino tvrdia, že robia satiru, je to zároveň satira na ich tvrdenie. Takéto filmy nerobí človek preto, že by chcel niečo vytvoriť, ale aby si zarobil peniaze. Ich filmy sú ako žuvačka, keď si ich dáme do úst, nemôžeme ich vypľuť. Väčšina amerických filmov robí z diváka dieťa. Film je rozprávkou, ktorá s realitou nemá nič spoločného. Vo východnej Európe sa robia filmy, pri ktorých divák cíti tak, ako keby to sám prežil."

Skryť Vypnúť reklamu

# Je však potom trochu paradoxné, že tieto filmy bodujú aj na najvýznamnejších európskych festivaloch - Cannes, Benátky. Ustupuje teda Európa pred Amerikou?

"To je, žiaľ, pravda. Náš vizuálny rozptyl nám zabrala Amerika. Vo všetkých veľkých mestách východnej Európy na nás útočí Mc Donald, Coca-Cola, Marlboro. A to isté je aj v televízii - reklamy, filmy, nekonečné seriály. Jediné, čo sme im mohli ukázať, bolo naše iné myslenie, kultúra, hodnoty. Avšak teraz len pasívne čakáme, pokiaľ amerikanizácii úplne nepodľahneme. Ostatne, sám de Niro v jednom interview spomenul, že vyhľadáva také kino, kde sa premieta východoeurópsky film."

# Myslíte si, že je ním aj ovplyvnený alebo opäť ide o módnu záležitosť - veď doteraz našu kultúru nepoznali?

Skryť Vypnúť reklamu

"Nemyslím si, že by išlo o módny trend. Keď títo ľudia začínali, volali ich tvrdí chlapci z Hollywoodu. Zlikvidovali totiž veľký hollywoodsky sen a robili filmy s vyššou umeleckou hodnotou. Za všetky spomeniem aspoň Spielbergov debut s názvom Duel. No aj ich postupne zjedli vlastné peniaze."

# V poslednom čase vzbudil pozornosť film maďarskej režisérky Ildikó Enyedi Čarostrelec (scenár filmu získal ocenenie Hartley - Merril Prize). Ako v tejto súvislosti vyzerá situácia v maďarskej kinematografii?

"Na tento film, ktorý mal veľa koprodukčných partnerov, sa dalo 250 miliónov forintov. Často sa stáva, že množstvo peňazí filmu ublíži, čo, myslím si, nie je prípad tohto filmu. Peniaze totiž nie sú na plátne, ale sa stratia medzi produkčnými. Je to veľmi zaujímavý úkaz, v ktorom existuje bod, keď si režisér už nemôže udržať svoju nezávislosť - iba ak sa oddelí. Tento bod je veľmi nejasný a nikdy sa presne nevie, kedy režisér hýbe peniazmi a kedy oni manipulujú režisérom."

Skryť Vypnúť reklamu

# Budúci rok oslavuje film svoju storočnicu. Čo ho čaká ďalších sto rokov?

"Niektoré významné osobnosti tvrdia, že film zanikne. Podľa mňa to nie je možné, lebo film poskytuje taký príliv vizuálnych informácií, že nemôže zaniknúť. Keď sa svojho času objavili rôzne plagáty a kópie, tak si všetci mysleli, že sa prestane chodiť na výstavy výtvarného umenia, no ľudia na ne napriek tomu chodia."

# Váš posledný film s názvom Detská vražda získal na minuloročnom festivale v Cannes cenu kritiky. Čo pripravujete v súčasnosti?

"Keď všetko dobre dopadne, tak o dva týždne začnem pripravovať nový film, ktorý by sme vo februári mali začať nakrúcať. Volá sa Kočky a sú to jednotlivé príbehy troch žien, ktoré paralelne plynú vedľa seba. Je to realistický film zo života - tri rozvody, tri nové vzťahy, tri rôzne samovraždy..."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu