Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Film je čarovná manipulácia *SME na 3. ročníku medzinárodného festivalu prvých hraných filmov - FÓRUM '94

"Náš vizuálny rozptyl nám zabrala Amerika,"

tvrdí maďarská režisérka Ildikó Szabó, členka poroty na FÓRUME '94

Tretí ročník medzinárodného festivalu prvých hraných filmov FÓRUM '94 v Bratislave sa pomaly chýli ku koncu. Dnes vyhlásia víťazov a zajtra sa poslednými projekciami skončí šesťdňový filmový maratón, ktorý sa stretol s veľkým záujmom divákov. I preto by asi bolo dobré pouvažovať nad vrátením sa do väčších priestorov, čo je však už otázka toľko omieľaných peňazí. Ak sme v tejto súvislosti ešte včera písali, že sa čaká na rozhodnutie štátneho fondu Pro Slovakia o poskytnutí dotácie, včera sa v rade fondu rozhodlo, že reakcia bude pozitívna - a tým sa Pro Slovakia stala najväčším finančným donátorom Fóra '94. Dúfajme, že budúci rok to bude ešte štedrejšie, lebo profesionálne úsilie organizátorov na čele s prezidentom Nadácie Fórum M. Šmatlákom a programovým riaditeľom P. Nágelom bolo príkladné. Renomé festivalu držala aj medzinárodná porota v zložení: D. Vihanová (Česko), P. Avril (Francúzsko), M. Spielmann (Nemecko), O. Šulaj (Slovensko) a Ildikó Szabó z Maďarska, ktorú sme požiadali o rozhovor.

# Ste členkou poroty na festivale filmových debutov. Spomínate si ešte na vlastný režijný debut?

"K réžii som sa dostala celkom náhodou. Začínala som ako kostýmová výtvarníčka a privyrábala som si aj ako herečka. Avšak ani jedno, ani druhé ma nebavilo. Ako kostýmová výtvarníčka som sa zúčastnila na tvorbe desiatich filmov, pričom jeden bol horší od druhého. Kostým v socialistickom filme bol totiž veľmi jednoduchý - rifle, košela, kabát... Pamätám si na to presne: bol pondelok, pršalo a ja som sa v kine pozerala na jeden z tých hlúpych filmov. Pomyslela som si, že keby som musela kostýmovať aj ďalší takýto film, tak by som si radšej podrezala žily. Z kina som vyšla s presvedčením, že to už nebudem viac robiť. Podporil ma aj jeden môj známy z filmu, ktorý mi navrhol, aby som zmenila profesiu. Hneď som si vyplnila prihlášku na štúdium televíznej a filmovej réžie, no vôbec som nemyslela na to, že by som mala byť režisérkou. Bol to len okamih situácie - urobila som, čo mi povedal. Prijímačky som však spravila a doteraz som presvedčená, že som sa rozhodla správne. Mohla som tak zostať vo svojom svete a realizovať si predstavy - klamať rôznymi príbehmi, vytvárať si postavy, nechať ich zomierať..."

# ...nie je to už príliš veľká manipulácia s divákom?

"Každé umenie svojím spôsobom manipuluje s divákom. Keby neexistovala mystifikácia, bola by to realita, a nie umenie. Tým nechcem povedať, že realitu úplne vylučujem."

# Čo si myslíte o tom, že čoraz viac hercov a scenáristov sa pokúša režírovať?

"Každý, kto je vo výrobnom štábe - ešte aj ten zapisovateľ - by si chcel skúsiť réžiu. Byť režisérom má svoje čaro. Samozrejme, nie každému sa ho podarí realizovať."

# Na akej úrovni sa to podarilo napríklad Robertovi de Nirovi pri jeho Príbehu z Bronxu (tento film otváral festival FÓRUM '94 - pozn. aut.)?

"Roberta de Nira si vážim ako herca s obrovským talentom, no s jeho režírovaním je to už horšie. V Príbehu z Bronxu R. de Niro len pozbieral úlomky svojich najlepších úloh u M. Scorseseho či F. Coppolu do mozaiky, ktorá nebola najharmonickejšia."

# V tomto roku sa objavili filmy s výrazným prvkom násilia. Spomeniem aspoň Natural Born Killers od Olivera Stonea a Pulp Fiction od Quentina Tarantina. Obidvaja režiséri však tvrdia, že filmami len urobili satiru na prílišné medializovanie agresivity. Ako si tento fenomén vysvetľujete?

"Momentálne je to určujúci trend v hollywoodskej továrne na sny. Vo východnej Európe si myslíme, že s takýmito filmami pritiahneme diváka do kín, a to je veľmi mylné. Takýto film neupúta už ani na Západe, všetko zachraňuje bombastická reklama, ktorá diváka presvedčí, aby na film išiel. Čiže ak Stone či Tarantino tvrdia, že robia satiru, je to zároveň satira na ich tvrdenie. Takéto filmy nerobí človek preto, že by chcel niečo vytvoriť, ale aby si zarobil peniaze. Ich filmy sú ako žuvačka, keď si ich dáme do úst, nemôžeme ich vypľuť. Väčšina amerických filmov robí z diváka dieťa. Film je rozprávkou, ktorá s realitou nemá nič spoločného. Vo východnej Európe sa robia filmy, pri ktorých divák cíti tak, ako keby to sám prežil."

# Je však potom trochu paradoxné, že tieto filmy bodujú aj na najvýznamnejších európskych festivaloch - Cannes, Benátky. Ustupuje teda Európa pred Amerikou?

"To je, žiaľ, pravda. Náš vizuálny rozptyl nám zabrala Amerika. Vo všetkých veľkých mestách východnej Európy na nás útočí Mc Donald, Coca-Cola, Marlboro. A to isté je aj v televízii - reklamy, filmy, nekonečné seriály. Jediné, čo sme im mohli ukázať, bolo naše iné myslenie, kultúra, hodnoty. Avšak teraz len pasívne čakáme, pokiaľ amerikanizácii úplne nepodľahneme. Ostatne, sám de Niro v jednom interview spomenul, že vyhľadáva také kino, kde sa premieta východoeurópsky film."

# Myslíte si, že je ním aj ovplyvnený alebo opäť ide o módnu záležitosť - veď doteraz našu kultúru nepoznali?

"Nemyslím si, že by išlo o módny trend. Keď títo ľudia začínali, volali ich tvrdí chlapci z Hollywoodu. Zlikvidovali totiž veľký hollywoodsky sen a robili filmy s vyššou umeleckou hodnotou. Za všetky spomeniem aspoň Spielbergov debut s názvom Duel. No aj ich postupne zjedli vlastné peniaze."

# V poslednom čase vzbudil pozornosť film maďarskej režisérky Ildikó Enyedi Čarostrelec (scenár filmu získal ocenenie Hartley - Merril Prize). Ako v tejto súvislosti vyzerá situácia v maďarskej kinematografii?

"Na tento film, ktorý mal veľa koprodukčných partnerov, sa dalo 250 miliónov forintov. Často sa stáva, že množstvo peňazí filmu ublíži, čo, myslím si, nie je prípad tohto filmu. Peniaze totiž nie sú na plátne, ale sa stratia medzi produkčnými. Je to veľmi zaujímavý úkaz, v ktorom existuje bod, keď si režisér už nemôže udržať svoju nezávislosť - iba ak sa oddelí. Tento bod je veľmi nejasný a nikdy sa presne nevie, kedy režisér hýbe peniazmi a kedy oni manipulujú režisérom."

# Budúci rok oslavuje film svoju storočnicu. Čo ho čaká ďalších sto rokov?

"Niektoré významné osobnosti tvrdia, že film zanikne. Podľa mňa to nie je možné, lebo film poskytuje taký príliv vizuálnych informácií, že nemôže zaniknúť. Keď sa svojho času objavili rôzne plagáty a kópie, tak si všetci mysleli, že sa prestane chodiť na výstavy výtvarného umenia, no ľudia na ne napriek tomu chodia."

# Váš posledný film s názvom Detská vražda získal na minuloročnom festivale v Cannes cenu kritiky. Čo pripravujete v súčasnosti?

"Keď všetko dobre dopadne, tak o dva týždne začnem pripravovať nový film, ktorý by sme vo februári mali začať nakrúcať. Volá sa Kočky a sú to jednotlivé príbehy troch žien, ktoré paralelne plynú vedľa seba. Je to realistický film zo života - tri rozvody, tri nové vzťahy, tri rôzne samovraždy..."

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  2. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 246
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 293
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 018
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 272
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 424
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 104
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 691
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 650
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 613
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 530