Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Visegrád po Latinskú Ameriku neporastie

Poznanská schôdzka premiérov Stredoeurópskej dohody o voľnom obchode (CEFTA) bola historická tým, že sa na nej popri šéfoch kabinetov Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska po prvý raz zúčastnil ako hosť aj predseda vlády ďalšej krajiny. Po piatku

je už len technickou otázkou, kedy sa Slovinsko stane piatym členom stredoeurópskej zóny voľného obchodu.

Ľubľana, ktorá už má uzavreté dvojstranné dohody o voľnom obchode s Prahou, Budapešťou a Bratislavou na to potrebuje už len podpísať obdobný dokument s Varšavou. O všestrannej výhodnosti rozrastania zóny bez colných bariér je zbytočné sa rozpisovať. Kladne treba hodnotiť aj povzbudzujúce signály, ktoré CEFTA vyslala ďalším záujemcom o členstvo z Balkánu i Pobaltska. Ak Bulharsko a Rumunsko, či Litva, Lotyšsko a Estónsko vyhovejú podmienkam, nech len rozšíria bezcolné pásmo na prospech všetkých členov!

Skryť Vypnúť reklamu

Ako hnací motor rozširovania stredoeurópskeho bezcolného pásma sa opäť prejavil český premiér, ktorý v Poznani načrtol už aj svoju futurologicky vyznievajúcu víziu o prepojení zóny CEFTA na Latinskú Ameriku. Václavovi Klausovi sa za tieto smelé plány netreba vysmievať. Terčom úškrnov novinárov bol v piatok z úplne iného dôvodu. Poznanský summit sa totiž skončil malým diplomatickým faux pas, keď masmédiá cez nedopatrením zapnuté reproduktory zaznamenali časť diskusie, ktorá mala ostať neverejná. Spravodajcovia tak na vlastné uši počuli, ako premiér Klaus v záverečnej deklarácii presadil zmenu formulácie v zmienke o navrhovanej "koordinácii" spolupráce v oblasti integrácie so Západom na menej záväznú "konzultáciu". Treba však uznať, že vzhľadom na radikálny individualizmus českého premiéra v otázke vstupu stredoeurópskych krajín do európskych hospodárskych a bezpečnostných štruktúr je i takáto veta nesporným diplomatickým úspechom jeho visegrádskych partnerov.

Skryť Vypnúť reklamu

`A propos - Visegrád. Ak možno veriť spravodajstvu agentúr, tak maďarský premiér Horn bol jediným účastníkom poznanskej schôdzky, ktorý na nej nahlas vyslovil názov miesta, kde bol svojho času položený základ spoločného postupu Maďarska, Poľska a vtedajšej ČSFR smerom k zjednotenej Európe. Ostatní premiéri sa v Poznani snažili prispôsobiť sa slovníku Václava Klausa, ktorý podľa vlastného vyjadrenia "visegrádsku štvorku prekladá termínom CEFTA".

Napriek tomu, že premiéri krajín CEFTA neboli schopní dať v piatok na papier spoločné vyhlásenie, ktorým by Európskej únii pripomenuli svoj záujem o účasť na essenskom summite dvanástky, "nemoderný" pojem Visegrád zrejme ani po Poznani definitívne neprestane existovať. I keď jeho obsah sa ešte viac okresal o politické väzby medzi krajinami V4 a ťažisko sa ďalej presunulo do hospodárskej roviny, samotný Klausom presadzovaný trend na rozširovanie zóny CEFTA dáva záruku, že prekrytie dvoch pojmov nemá dlhú budúcnosť. Veď visegrádsku päťku (so Slovinskom) si ešte možno predstaviť, ale V6 až Vn (s prípadným členstvom povedzme Chile) by už asi nedávalo zmysel. Štyri krajiny v centre Európy budú mať ešte dlho veľa spoločných čŕt, ktoré ich predurčujú na spoluprácu nielen v ekonomickej ale aj politickej a bezpečnostnej oblasti. A platiť to bude aj vtedy, keď už budú členmi EÚ a NATO.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  2. Legislative intention - recodification of the corporate law
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  7. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 421
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 487
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 266
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 793
  5. Po Slovensku na motorke 6 777
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 608
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 078
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 707
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 401
  10. Crème de la crème po slovensky 3 189
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu