Choreografka Zuzana Hájková nie je baletnému divákovi neznámou osobnosťou slovenskej tanečnej scény. Niekdajšia duša bratislavskej Skupiny súčasného tanca už druhú sezónu pôsobí ako umelecká šéfka baletu Štátnej opery v Banskej Bystrici. Po tanečnom stvárnení dvoch inscenácií na banskobystrickej pôde, však v sobotu večer - 21. januára po prvýkrát samostatne otvorila Okná dotykov do vlastných predstáv a pocitov.
Balet v dvoch častiach s hudbou Vladimíra Godára a výtvarnou prácou Františka Liptáka tvorí prekvapujúci celok, posolstvo svetu, ale najmä ľuďom. Schovaní v ulitách - plátenných konštrukciách - skrývame svoje dobré i zlé ja a len veľmi ťažko vychádzame von, obnažujeme svoju dušu. Musí to byť mimoriadne silný impulz, ktorý nás donúti zmeniť povrchné správanie. Môže tak urobiť "Čistá" Petra Formayová, vychádzajúca z okna, do ktorého by každý z nás chcel na chvíľu nazrieť. ona je tým pocitom, ktorý donúti zastať, zamyslieť sa... "Holohlavú tučibombu" v podaní výbornej Zuzany Bacovej, asistentky choreografky, "Muža so sieťkou" Milana Kozánka, "Čertíka" Ivany Luptákovej a ďalších na scéne a mnohých v hľadisku. veľmi rýchlo sa však urobí hradba z tiel, do ktorej naráža. Ak bude skúšať znova a znova a veriť, že sa jej to podarí... Dych potláča hudbu, až je dych hudbou vibrujúcim spolu s telom v tme konca prvej časti.
Znovu vyliezame z ulít, čistí, aby sme naučili svojich blízkych lietať a neskôr ich mohli zavrieť do klietky vzťahu. Aby sme pocítili, že v ruke máme oceľový bič, s ktorým sa dá švihať okolo seba a veľmi ublížiť, ale i všetko zmerať, zahlásiť... (Výborný nápad choreografky i výtvarníka s kovovým metrom navíjajúcim sa do puzdra.) Ale napriek tomu treba nájsť v sebe silu, natiahnuť ruku a vystrieť dlaň. Čakať na dotyk, ktorý príde. Určite príde.
Zuzana Hájková k premiérovému predstaveniu dodáva: "Nechávam rozhodnutie na divákovi, to, čo si myslí o tanečnom obraze, to je pravda. Podľa toho, ako diváci reagovali na premiére, stíchli, keď sa to žiadalo. Viem, že aj takéto predstavenie treba ponúknuť publiku. Chcela by som, aby sa do Banskej Bystrice chodilo práve za takýmto baletným žánrom." Na klaňačke dostala Zuzana Hájková darček, tanečníci jej doniesli práve to okno dotykov. Nezaváhala ani na chvíľu a cez otvorené okenné krídla natiahla ruku a nastavila dlaň. Na dotyk.