Víťazstvá na každý pád!!!

Sú dvaja muži.

Žijú medzi nebom a zemou.

A sú okamihy, šialené zlomky sekúnd, počas ktorých sa musia obidvaja rozhodnúť, či zostanú na nebi, alebo sa vrátia na zem. Alternatíva neba a zeme má však v ich prípade rovnaké riziko: smrť.

Prvý z mužov je major Emil Smrek. Tridsaťsedemročný absolvent Vysokej vojenskej leteckej školy v Košiciach sa mal

rozhodnúť, či poškodenú stíhačku MiG-29, operujúcu na cvičnom lete medzi Sitnom a Levicami, opustí v päťstometrovej výške katapultom...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý muž má 34 rokov a volá sa Vladimír Šimko. Major, jeden z najvycvičenejších pilotov stíhacích bombardérov slovenskej armády, na jar pred dvoma rokmi pri nácviku vysokej pilotáže robil na SU-22 zložitý manéver nízko

SkryťVypnúť reklamu

nad zemou a jeho stroj sa stal neovládateľným...

Pri prvom z nich bol technický personál na Sliači prekvapený, že sa nekatapultoval, v súvislosti s druhým pilotom vyšetrovacia komisia zapochybovala o odôvodnenosti katapultáže.

Odmena a povýšenie

za záchranu

900-miliónového lietadla

Mjr. Emil Smrek, pilot na MiG-29:

"Neustále som zvažoval mieru rizika. Môžem pokračovať v lete? Dokedy sa budem môcť rozhodovať tak ako doteraz?"

Je streda 8. mája 1996, krátko pred šiestou hodinou večer.

Major Emil Smrek, starší pilot 1. letky 31. leteckej brigády na Sliači, nasadá do 15-tonovej stíhačky a odlieta do pracovného priestoru precvičiť vyššiu techniku pilotáže. V programe má niekoľko zákrut na maximál, odskúšanie forsáže, strmhlavé lety v stúpaní a klesaní, zvrat, premet, prekrut, bojové zákruty...

SkryťVypnúť reklamu

"V päťstometrovej výške pri rýchlosti päťsto kilmetrov za hodinu som urobil zákrutu na forsáž a hneď pri druhom cviku - zákrute na maximál doprava - mi palubná doska signalizovala vysadený generátor jednosmerného prúdu. Generátor nabíja všetky elektrické systémy, bez jeho činnosti poklesne napätie v celom elektrickom okruhu. Ako keď vám vyhasne baterka v aute. Nemôžete pokračovať v ceste, odparkujete na krajnici, a keď vás to zastihne v noci, v aute funguje iba osvetlenie."

Pilot sa okamžite spojí so Sliačom. Riadiaci letovej prevádzky je jeho kamarát, aktívny pilot major Henrich Bula.

Zašumí frekvencia.

"Štartér 224, v priestore vysadil generátor. Prerušujem úlohu a vraciam sa na základňu."

"Skontroluj napätie!"

SkryťVypnúť reklamu

"Napätie 21 až 22."

"Na desať, pätnásť minút ti to stačí, ale môžu nastať komplikácie..."

Ak by fungoval generátor, napätie by bolo v norme na stupnici medzi hodnotami 28 - 29. Od tej chvíle zavládne na frekvencii hrobové ticho. Načúva mu vedúci riadenia prevádzky, uvedomuje si ho Emil Smrek, a to ticho vnímajú aj šiesti vojenskí stíhači, ktorí v tom čase operujú v iných sektoroch.

"Nestačil som dopovedať o generátore a zaznamenal som ďalšiu nepríjemnosť. Odišli obe hydraulické čerpadlá. Ich úlohou je vysúvať podvozok, hydraulika ovláda stabilizátory a automatické riadenie lietadla. Hneď som musel vypnúť autopilota a prevziať riadenie do vlastných rúk. Ale problém s hydraulikou som už Sliaču neoznamoval, aj bez toho tam musela zavládnuť napätá situácia."

SkryťVypnúť reklamu

V kabíne lietadla sa ozve ruština. Automatický rečový informátor oznamuje majorovi Smrekovi: "Zapla sa núdzová stanica..." Starší pilot okamžite skontroluje tlakomer. "Bol som zvedavý, či tlak naozaj narástol. Hovorím si, dobre je, ručička tlakomeru zostáva v žltom poli - mašina ide naozaj na núdzovú prevádzku."

Na pocity charakterizujúce fázu rozhodovania, či pokračovať v lete na základňu, alebo naviesť stroj nad neobývané územie a opustiť kokpit katapultom, niet jednoducho času. "Sústreďoval som sa iba na vyhodnocovanie údajov, ktoré mi ponúkala palubná doska, a neustále som zvažoval mieru rizika. Pýtal som sa seba samého: Môžem pokračovať v lete? Dokedy sa budem môcť rozhodovať tak ako doteraz?"

Sleduje hodnoty napätia núdzového systému a tlak bustrovej hydrauliky, ktorý, ak vydrží po Sliač, pomôže vysunúť na lietadle podvozok a rozprestrie brzdný padák. "Vďaka nej som mohol ovládať riadenie, poháňať servomotory, hýbať klapkami na krídlach, reagovať smerovkou, výškovkou..." Jediné, čo Emil nevie, je to, či pracuje olej v skrini náhonov. Až po pristátí sa dozvie hororovú pointu: mechanici zistia, že skriňa náhonov bola počas letu bez napätia - netočili sa hydraulické čerpadlá. "Let bez autopilota je čosi zvláštne. Mašinou triaslo ako na hrboľatej ceste, MiG bol vratký, nestabilný, pripadal som si ako cirkusový akrobat, ktorý sa pohybuje na veľkej guli a pritom žongluje."

SkryťVypnúť reklamu

Pod trupom stíhačky s troma tonami paliva v nádržiach sa posúvajú dediny a polia. Emil registruje striedanie hustejšej zástavby s mierne osídleným krajom. O tri dni, 11. mája, oslavuje narodeniny. Rodák z Prahy, ktorého putovanie od Vltavy cez Prostějov, Bratislavu a Košice predurčila profesia jeho otca - vojaka z povolania, bude mať tridsaťsedem. "V dospievaní som mal záujem o letecké modelárstvo, ale nebol som do toho zažratý. Zapáčilo sa mi až v bratislavskom aeroklube." Začínal na Blaníkoch, potom ho preradili na motorové lietanie. K vojenskému letectvu bolo odtiaľ už iba na skok. "Po skončení gymnázia som dostal prvé pozvanie na prijímacie skúšky z Vojenskej vysokej školy leteckej v Košiciach. Nebolo o čom rozmýšľať." Zalietava sa na Albatrosoch, pilotuje MiG-21, presedlá na dvadsaťdeviatku, absolvuje štrnásť parašutistických zoskokov. Od roku 1980 presedí v kokpitoch reaktívnych lietadiel takmer tisíc hodín. "V dopravnom letectve tisíc hodín nie je veľa, no v stíhacom dosť."

SkryťVypnúť reklamu

V príprave na lietanie absolvujú poslucháči Vojenskej vysokej školy leteckej v Košiciach každé tri mesiace pobyt na trenažéri, kde skúšajú aj katapultáž. "Situáciu, v ktorej by som bol postavený pred rozhodnutie katapultovať sa, som doteraz nezažil."

Niečo po osemnástej pristáva. Na Sliači sú všetci na nohách. Vysunie podvozok? Vysúva ho! Vyhodí brzdný padák? Podarí sa! MiG-29 zastane na runway a personál letiska sa ponáhľa za mužom v kokpite. Fúzatý major neskôr povie: "Ak by som zaznamenal na mašine požiar, katapultujem sa. Ale takto?"

Človek, ktorý zachránil stíhací bombardér v hodnote 25-27 miliónov amerických dolárov, dostane finančnú odmenu v hodnote jeho jednomesačnej mzdy - 15 tisíc slovenských korún - a povýšenie - na podplukovníka.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšetrovanie

a vojenský súd

za záchranu vlastného života

Mjr. Vladimír Šimko, pilot na SU-22:

"Na škole sa toho o lietaní dá naštudovať veľa, no smernice vám neporadia, ako vyriešiť situáciu, keď vám stroj beznádejne padá k zemi."

Je streda 27. apríla 1994, tretia hodina popoludní.

Major Vladimír Šimko, v tom čase tridsaťdvaročný veliteľ roja na stíhacích bombardéroch, operujúcich v polygóne Kuchyňa, dostáva do slúchadiel rozkaz na štart. Rozbehne vyše 15-tonový stroj po dráhe a v 340 kilometrovej rýchlosti sa s hukotom odlepí od zeme. Vlado, rodák z Trenčianskeho Jastrabieho, z obce, ktorá odchovala až troch vojenských pilotov, má za sebou jedenásťročnú prax a patrí k najvycvičenejším pilotom stíhacích bombardérov slovenskej armády. I preto vyberú na leteckú ukážku náročných prvkov vysokej pilotáže práve jeho. Útvar v Malackách chce predstaviť prezidentovi SR Michalovi Kováčovi pri jeho aprílovej návšteve na kuchynskom vojenskom letisku iba tých najlepších.

SkryťVypnúť reklamu

Sučko zaburáca nad letiskom, vzdiali sa, na okamih stíchne.

"Ukážky vysokej pilotáže, v ktorých som mal poslednýkrát preskúšať letové prvky s využitím forsáže, zákruty na maximál oboma smermi, šikmé premety, prekruty a lety na chrbte sú náročné preto, lebo ich pilot robí nízko nad zemou. Inak by diváci nič nevideli."

Po chvíli sa lietadlo vracia. Major urobí zákrutu na forsáž, ešte raz ju úspešne zopakuje a pripraví sa na šikmý premet. "Stíhací bombardér pri tomto prvku vykreslí pred očami divákov obrazec v tvare obrovského O, no úkon je sťažený tým, že sa lietadlo v tomto O-čku otočí o tristošesťdesiat stupňov. Prvý premet bol normálny, no pri druhom..."

Vlado sa na chvíľu odmlčí, akoby hľadal slová, ktoré by najlepšie vystihli jeho osobnú drámu z 27. apríla, keď nízko nad zemou, hlboko pod zónou bezpečnej katapultáže, začalo padať jeho Sučko k zemi. Odrazu je tu najdramatickejší okamih majorovej leteckej kariéry, ktorý poznamená pilotov ďalší profesionálny život. Muž, ktorý dokáže dvojnásobne predbehnúť zvuk, má od tejto zlomovej chvíle perfektný prehľad o vojenských leteckých nešťastiach. Vie napríklad, že minulý týždeň zaznamenali Američania na cvičení v Tichomorí niekoľko havárií, počul o mŕtvych pri zrážke bojových vrtuľníkov...

SkryťVypnúť reklamu

"Vlaňajšiu medzinárodnú súťaž na leteckom dni v anglickom Faiforde vyhral slovenský letec na stíhačke MiG major Hulek. Pred ním bol úspešný istý Francúz, ktorý sa tento rok, pri inom leteckom dni, zabil. Chcem tým povedať, že veľa závisí od šťastia, od momentálnej dispozície a od vrcholného sústredenia. Lebo na škole sa toho o lietaní dá naštudovať veľa, no smernice vám neporadia, ako vyriešiť situáciu, keď vám stroj beznádejne padá k zemi. V kabíne ste sám a sám sa aj musíte rozhodnúť. Rýchlo, v zlomkoch sekúnd. Nie je čas spojiť sa s vežou a dohadovať sa ako a čo. Je to buď, alebo. Ostatné je teória."

Pri druhom šikmom premete, keď pilot takmer dokončí prvok, zaregistruje, že lietadlo padá.

"Nepríjemný, neočakávaný zlom. Všetko sa udialo neuveriteľne rýchlo. Pozoroval som palubnú dosku, zároveň som kontroloval krajinu za kokpitom. Hovorím si: už to spadne, už to spadne!! Predstavte si to: mašina je neovládateľná, vy sedíte v nej a pripadáte si ako kus predmetu. Nech urobíte čokoľvek, mašina si ide svojou cestou. Ide za nosom a padá. Snažil som sa zvýšiť rýchlosť, zapol som forsáž, a nič... Ak by som nebol vyskočil, neprežijem. Neskoršia analýza nešťastia ukázala, že 1,8 sekundy po tom, čo som opustil kokpit sa stroj zrútil na hangár. Vypadol som odtiaľ v poslednej chvíli."

SkryťVypnúť reklamu

Vlado Šimko je vážny, pri rozhovore s ním cítiť, že udalosť, po ktorej použil katapult, ho núti premýšľať. Trápi sa tým, že nezvládol figúru tak, ako sa patrí?

"Svedomie mám čisté. Situáciu som nezhodnotil tak, že mám v lietadle zostať. Videl som, kam mašina padá. Rútila sa tam, kde neboli ľudia. Ak by sa všetko bolo odohralo kdesi nad mestom a bolo by z mojej strany potrebné naviesť stíhací bombardér inam i za cenu vlastného života, rozhodoval by som inak ako v prázdnom polygóne vojenského letiska v Kuchyni."

Pol roka po požiari hangárov, na strechách ktorých explodoval SU-22 a kde nebol nik vážnejšie zranený, major nelieta. Vychádza v ústrety vyšetrovacej komisii, chodí na lekárske vyšetrenia a čaká na vojenský súd. Prešetrujú sa záznamy technických údajov z nájdenej čiernej skrinky, kritický okamih sa

SkryťVypnúť reklamu

znovu a znovu monitoruje.

Po šiestich mesiacoch armáda prípad uzavrie.

Pilotovi ponechajú hodnosť majora, funkciu veliteľa roja a opäť mu pridelia stíhací bombardér SU-22.

"Neverím, že existuje človek, ktorý by sa po takej skúsenosti nebál nasadnúť opäť do lietadla. Pokiaľ ide o strach, ja som vedel, čo sa s lietadlom stalo, ja som musel vyhodnocovať situáciu, ja som si to odskúšal na vlastnej koži, a teda som vedel, prečo k tomu došlo a ako k tomu došlo. Dnes považujem za šťastie, že v čase katapultáže som nebol otočený k zemi dole hlavou. Nemal by som žiadnu šancu."

Napokon sa zamyslí: "Neviem, či som šťastný človek. Šťastný človek by som bol zrejme vtedy, keby som normálne pristál. Viem však, že som nikomu neublížil."

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 069
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 012
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 665
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 517
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 027
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu