Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Impozantná operná podoba Mefistofela *recenzia / opera

Opera SND Bratislava # Arrigo Boito: Mefistofeles # Dirigenti: I. Anguélov, D. Štefánek a R. Štúr # Réžia: M. Fischer # Zbormajsterka: N. Raková # Scéna: M. Ferenčík # Kostýmy: Ľ. Várossová # Choreografia: I. Holováč # Spievajú: S. Kopčák, P. Mikuláš, ..

Opera SND Bratislava # Arrigo Boito: Mefistofeles # Dirigenti: I. Anguélov, D. Štefánek a R. Štúr # Réžia: M. Fischer # Zbormajsterka: N. Raková # Scéna: M. Ferenčík # Kostýmy: Ľ. Várossová # Choreografia: I. Holováč # Spievajú: S. Kopčák, P. Mikuláš, J. Galla, Ľ. Ludha, S. Šomorjai, Ľ. Rybárska, L. Larinová, I. Matyášová.

Opera SND, posmelená nadštandardným domácim i zahraničným úspechom francúzskej verzie Fausta (v réžii J. Bednárika), rozhodla sa faustovskú kontinuitu na bratislavskom javisku predĺžiť. V talianskom pendante Gounodovho romantického pohľadu z pera Arriga Boita, všestranne vzdelanej osobnosti, známej z libretistickej spoluúčasti na Verdiho vrcholných opusoch, dostáva sa do repertoáru dielo prekvapujúcej krásy. Mefistofeles je výpoveďou monumentálnou i intímnou, filozofujúcou i prosto emotívnou, šokujúcou strhujúcimi rytmami i oblažujúcou vrúcnymi kantilénami. Boitova opera sa opiera o odlišnú dejovú konštrukciu ako Gounodova, je väčšmi sústredená na postavu diabla v ľudskej podobe, je väčšmi apoteózou viery, striktnejšie sa pridŕža Goetheho a - azda - má o čosi menší divadelný náboj.

Javiskový tvar bratislavského Mefistofela je impozantný. Dominuje mu obrys zemegule symbolizujúcej svet. V jeho útrobách sa odohráva konfrontácia dobra a zla, tu je priestor pre naplnenie posledného pokušenia starého Fausta, pre svet lásky panny i bohyne... Režisér Miroslav Fischer a výtvarník Milan Ferenčík mimoriadne čistými a účinnými prostriedkami rozohrali všetky póly tejto mnohovrstvovej drámy, zladili polohu filozofickú s divadelne iluzívnou, veľkolepo aranžované oratoriálne plochy dali do protikladu so živými, citovo vypointovanými výjavmi. Každý obraz mal presne vykreslenú atmosféru. Vzniklo očarujúce svetelné divadlo (bez samoúčelnosti!), divadlo kde nemajú miesto štýlovo cudzorodé prvky a popisnosť, kde takpovediac makroefekt oslovuje rovnako účinne ako detail. Inscenácia je prelomová v tom, že "klasické" divadlo je splodené z moderných východísk.

Monumentálna partitúra s množstvom veľkých zborových plôch, striedajúcich sa rytmov a opojných kantilén kladie na dirigenta nemalé nároky. Pre ochorenie Ivana Anguélova dirigoval premiéru Dušan Štefánek. Vtisol jej náležitý dramatický náboj, temporytmickú pregnantnosť i plastickosť vo vedení spevákov. Veľkým prekvapením bol dirigentský debut Bratislava Štúra na predpremiére, v ktorom dostáva naše divadlo toľko očakávaný talent s veľkým citom pre dramatickú pulzáciu a už dnes s vyhraneným osobnostným názorom. Nemožno nespomenúť výborne zvládnuté zborové party (zbormajsterka N. Raková), ale tiež azda jediný závažný priestupok voči korektnosti opernej produkcie, a tým je úplne neodôvodnené ozvučenie javiska.

Premiérový večer bol aj sviatkom hlasov. Obdivuhodné vokálne, technické a výrazové dispozície dal do služieb titulnej roly Sergej Kopčák, ktorý bol prirodzeným ohnivkom celého dramatického diania. Rovnako zaujímavý, hoci úplne odlišný, je alternujúci Peter Mikuláš, výborné výkony však podávajú i Ľudovít Ludha (Faust), Ľubica Rybárska, Andrea Danková (Helena) a ďalší. Vybočenie z repertoárovej šede prinieslo Opere SND zaslúžené víťazstvo v inscenácii priam sa ponúkajúcej na export.

1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem