# Zaručujú tieto dohody smerovanie dopravného koridoru sever - juh cez SR?
"Dohoda, ktorú vlani uzavrel minister Rezeš s pánom Libertzkym, nespĺňa ambície SR, pretože sa nepodpísala v potrebnej kvalite. Hovorí sa v nej o napojení diaľnice zo slovenskej strany, ale z poľskej strany len o rýchlostnej komunikácii, čo nie je diaľnica. Dohoda nezabezpečuje, že realizáciou dvojstranného napojenia slovenskej diaľničnej a cestnej siete strhneme oficiálny koridor na Slovensko. Medzi Poľskom a ČR diaľničné prepojenie bude, ale so SR nebude."
# Podľa ministerstva dopravy je koridor cez SR schválený aj paneurópskou konferenciou dopravy...
"Závery konferencií nemajú charakter právnych noriem, ale len istých plánov, predpokladov, kde sa môžu črtať dopravné koridory s možnosťou definitívneho výberu v istom časovom období. Financovať sa však budú až definitívne vybraté varianty."
# Je možné budovať paralelné koridory cez ČR aj cez SR?
"Ak naše ministerstvo dopravy vyhlási, že poľský premiér hovoril iba o inej paralelnej trase, hovorí z veľkej neznalosti. Na paralelné trasy, ktoré budú tak tesne vedľa seba a neriešia takmer nič rozdielne, jednoducho nebudú príspevky od EÚ. V konečnom dôsledku EÚ vyberie definitívnu trasu podľa stavu realizačných prác a ďalšia krajina si môže ťahať paralelnú trasu, ale už na vlastné náklady."
# Čo je príčinou zmeny názorov poľskej strany?
"Nestabilita v politickej oblasti a slabé aktivity SR v praktických činoch. Konkrétne diaľničné úseky sa nestavajú. Podobne je to s budovaním diaľničného prepojenia na Rakúsko. Včera bol koridor sever - juh problémom poľsko-slovenským, zajtra to môže byť problém slovensko-rakúsky."
Autor: JANA MORHÁČOVÁ