Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Stratové časti českých železníc sa budú privatizovať

PRAHA (SME - jď) - Hospodárenie Českých dráh (ČD) sa skončilo minulý rok so stratou 3 mld Kč pri celkových nákladoch 33 mld Kč. Tento rok sa počíta so stratou vyše 4 mld Kč. V ďalších rokoch by sa strata ČD mala znižovať a v roku 2000 by ČD mali byť ...

PRAHA (SME - jď) - Hospodárenie Českých dráh (ČD) sa skončilo minulý rok so stratou 3 mld Kč pri celkových nákladoch 33 mld Kč. Tento rok sa počíta so stratou vyše 4 mld Kč. V ďalších rokoch by sa strata ČD mala znižovať a v roku 2000 by ČD mali byť ziskové. Podľa ministra dopravy ČR Budínskeho by sa ziskovosť ČD dala zvýšiť, ak by sa niektorí dopravcovia vrátili k železničnej doprave. O to by sa mal starať manažment ČD. Vláda však nemieni administratívnymi zásahmi znevýhodňovať cestnú nákladnú dopravu. Železnice sú so svojimi 104 tisícmi zamestnancami najväčším zamestnávateľom v ČR. Počet zamestnancov sa má znižovať, čo však vyvoláva nespokojnosť železničiarov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na niektorých českých železniciach sa rozbehli rekonštrukčné práce - nazývajú sa "výstavba prvého koridoru". Ide o traťové úseky od štátnej hranice s Nemeckom do Děčína cez Prahu, Pardubice, Českú Třebovú, Brno, Břeclav po štátnu hranicu s Rakúskom, kde po rekonštrukcii budú vlaky jazdiť rýchlosťou do 160 km/h. Práce na prvom koridore sa vlani začali, celkom majú stáť 25 mld Kč a budú ich vykonávať prevažne české firmy.

Ministerstvo dopravy tlačí na vydelenie tej časti majetku ČD, ktorý definuje ako nepotrebný, a bude ho odpredávať alebo likvidovať. Ide predovšetkým o budovy, ktoré nesúvisia bezprostredne s dopravnou činnosťou - byty, kultúrne domy, rekreačné strediská. Minister dopravy Budínský tvrdí, že takéhoto majetku majú ČD najmenej za 4 mld Kč, pritom jeho vyčleňovanie a predaj prebieha pomaly. Sťažnosti na manažment ČD v tejto veci sa stupňujú, minulý týždeň bol adresne ministrom obvinený z týchto nedostatkov generálny riaditeľ ČD Rudolf Mládek. V českých médiách sa naznačuje možnosť jeho odchodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister dopravy je presvedčený, že by sa malo okamžite privatizovať 1300 km železničných tratí na málo vyťažených úsekoch. Celkovo sa na nich urobí menej ako jedno percento výkonov, svojou dĺžkou však predstavujú 14 percent dĺžky všetkých železníc vo vlastníctve ČD. O tieto trate však nikto nemá záujem. Existuje ďalší okruh, sú to tzv. regionálne trate, tých je asi 3300 km a minister dopravy navrhne vláde, aby rozhodla o ich privatizácii. Tieto trate sú tiež už dávnejšie vytypované na privatizáciu, ale hlavne odborárske tlaky a blížiace sa voľby nútia vládu postupovať pomaly.

Ministerstvo tvrdí, že v polovici budúceho roku sa musí začať s razantnou privatizáciou tejto časti železníc. Dovtedy budú ČD hľadať pre tieto trate zákazky alebo partnerov, ktorí by sa podieľali na uhrádzaní strát. Ak sa nepodarí tieto málovýkonné trate sprivatizovať, ČD ich zruší a vlakovú osobnú dopravu nahradia autobusy. Súkromným prevádzkovateľom týchto tratí česká vláda nesľubuje dotácie na investície a údržbu tratí. Tento postoj vlády zopakoval nedávno aj premiér V. Klaus pri svojej návšteve na severnej Morave v Krnove.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 384
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 509
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 416
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 295
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 3 183
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 802
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 765
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 248
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 1 863
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu