Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Bojovný demokrat Jürgen Habermas

Najvýznamnejšieho súčasného nemeckého filozofa a sociológa Jürgena Habermasa (1929) poznajú slovenskí čitatelia z prekladov, ktoré boli svojho času uverejnené v Slovenských pohľadoch (prirodzene, tých predmatičných) a v antológii postmoderného myslenia ..

Najvýznamnejšieho súčasného nemeckého filozofa a sociológa Jürgena Habermasa (1929) poznajú slovenskí čitatelia z prekladov, ktoré boli svojho času uverejnené v Slovenských pohľadoch (prirodzene, tých predmatičných) a v antológii postmoderného myslenia Za zrkadlom moderny. Pražské nakladateľstvo Svoboda vydalo tento rok jeho biografiu, ktorú napísal nemecký historik filozofie Detlef Horster.

Vzťah mnohých nemeckých mysliteľov ku kultúrnej a filozofickej postmoderne je na rozdiel od ich francúzskych a anglofónnych kolegov zdržanlivejší. Azda preto, lebo mohutná tradícia nemeckého myslenia, ale aj zaužívané štýly tamojších filozofických škôl predstavujú záväzok, s ktorým, skôr než sa pristúpi k negácii, sa treba poctivo vyrovnať. Je to filozofovanie, pri ktorom sa vždy nanovo preskúšava nosnosť myšlienok a dôveryhodnosť ich reprezentantov. Jürgen Habermas v tomto nie je výnimka. Habermasov životopis je do veľkej miery históriou jeho teoretickej tvorivosti a spoločenského angažmá. Narodil sa v Düsseldorfe; po vojne prešiel ako väčšina jeho vrstovníkov školou antifašizmu. Študoval filozofiu, dejiny, psychológiu, literatúru a sociológiu a v šesťdesiatych rokoch sa stal vo Frankfurte profesorom filozofie. V osemašesťdesiatom bol jedným z prvých nekonzervatívnych kritikov nemeckého študentského hnutia (za čo ho toto hnutie znenávidelo), desať rokov účinkoval ako riaditeľ Ústavu Maxa Plancka a zúčastnil sa na niekoľkých významných verejných diskusiách, kde vystupoval z pozícií kritickej ľavice. V roku 1977 vstúpil do diskusie o ultraľavicovom terorizme, vyvolanej v SRN vlnou únosov a politických vrážd. V roku 1987 rozhádal v takzvanom "spore historikov" nemeckých dejepiscov, keď v súčasnej historiografii odhalil tendencie k nacionalizmu a k ospravedlňovaniu nacizmu. Ako vôbec jeden z prvých mysliteľov sa kriticky vyjadril o radostnom znovuzjednotení Nemecka, poukazujúc na slabé duchovné zázemie nemeckého patriotizmu, ktorý je azda len láskou k tvrdej mene. - Postmodernistom sa Habermas zdá tradicionalistický, konzervatívci ho nenávidia za jeho angažovanosť a kriticizmus, ľavičiarom nie je dosť radikálny a historici ho odmietajú kvôli odvážnej interdisciplinárnosti a pripomínaniu etického základu vedy. Môžete si vybrať.

Skryť Vypnúť reklamu

Horsterova kniha ukazuje, že ak aj je Habermasov život do veľkej miery spojený s rozvíjaním teórií, vždy tu jestvuje vzťah k aktuálnym, neraz politickým témam. Dá sa povedať, že Habermas-teoretik kladie dôraz presne na to, aby teória nebola odtrhnutá od života, aby slúžila na lepšie pochopenie nášho tu a teraz. Preto sa jeho hlavné dielo - dvojzväzková Teória komunikatívneho konania (1981) - týka otázok všeobecného ľudského dorozumenia a jeho predpokladov. Nie je to veru ľahké čítanie; dielo je napísané v jazyku nemeckej filozofie a sociológie a autor v ňom najprv porovnáva množstvo iných teórií, aby dospel k vlastným záverom. Horster sa vo svojej knihe o Habermasovi pokúša aspoň v základných líniách načrtnúť tieto veľkoryso koncipované názory na možnosti a hranice ľudskej komunikácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci by bolo márne pristavovať sa pri jednotlivostiach, má zmysel spomenúť aspoň jedno dôležité hľadisko Habermasovho uvažovania - v nádeji, že zarezonuje aj v našej súčasnosti: Habermas hovorí o takzvanej "kolonizácii" nášho moderného životného sveta monetarizmom a byrokraciou. V konečnom dôsledku však filozof vyjadruje presvedčenie, že nijakej autorite, ani tyranii sa nikdy nepodarí úplne pohltiť, "kolonizovať" slobodného človeka a slobodymilovné spoločenstvo; systém "biča a cukru", trestania a odmeňovania funguje vždy len krátko. Je v povahe človeka, aby sa týmto pravidlám ako jedinému systému "dorozumenia" vzoprel, a keď zistí, že jeho svet môže byť omnoho farebnejší, hľadá cesty k alternatívam. Ukazuje sa totiž, že ľudský život je aj v tých najjednoduchších formách - a možno práve najviac v nich - oveľa zložitejší ako najprepracovanejšie systémy marketingu, politických ekonómii či teórií vládnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto názory iste nie sú novinkou. V každom prípade však predstavujú nádej vo svete ovládanom vzťahmi zredukovanými na spločenský darwinizmus, ktorý je rozšírený len o právnu sústavu, akýsi náter demokracie, aj tak ľahko zmývateľný v časoch krízy.

Nádej, ktorá sa ukrýva v Habermasovej teórii komunikatívneho konania, vyjadruje presvedčenie o jestvovaní všeobecnejších zákonitostí ľudského správania, než sa nám predstavujú prostredníctvom veľkých "objektívnych" systémov, alebo skôr systémov, ktoré zabudli na človeka. Práve v modernom skeptikovi, ktorý pochybuje o mnohých metafyzických istotách, ale aj o svetských autoritách a ustanovizniach, možno obnoviť vieru v ľudskú dôstojnosť a hodnotu práve dialógom a úsilím o porozumenie medzi ľudskými tvormi a národmi. Habermas však zdôrazňuje: na to, aby mohlo prísť ku skutočnému a plodnému porozumeniu, musí byť komunikácia nenásilná.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalším silným motívom je polozabudnutá osvietenecká viera v možnosti napredovania ľudského spoločenstva a jeho poznania v zmysle každodenného praktického zvládania reality. Táto viera, ktorú možno napĺňať hoci štúdiom kultúrnych tradícií alebo rozvíjaním vied o človeku, má však opäť jeden dôležitý predpoklad: na to, aby človek mohol o sebe vyhlásiť, že je v jej službách, musí stáť bezpodmienečne a za každých okolností na strane utláčaných a obetí.

Posolstvo solidarity utláčaných v nenásilnej komunikácii, ktoré nám sprostredkúva Horsterova kniha o Habermasovi, nie je v konečnom dôsledku rýdzo filozofické, hoci sa jeho advokátom v tomto prípade stala praktická filozofia. Je to všeobecné politické posolstvo, ktoré tvorí základ úprimnej demokracie a autentickej demokratickej kultúry v najširšom spektre partikulárnych politických názorov.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  2. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  3. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 147
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 699
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 189
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 472
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 586
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 489
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 227
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 201
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 136
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 603
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu