Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Samospráva či autonómia - ide naozaj len o slovíčka?

S Miroslavom Kusým sa zhodneme na tom, že potláčanie práv menšín vedie k ich tvrdej protireakcii. Zhodneme sa aj na tom, že odpoveďou menšín na budovanie národného štátu je zdôrazňovanie vlastnej autonómie.

Iste sa zhodneme aj na tom, že odpoveďou nemôže byť správanie podľa vzoru "raz tak, raz onak", ako to robí DU, keď hlasuje pri ústave za princíp národného štátu, a zároveň chce v ožehavej oblasti územnosprávneho členenia uplatniť občiansky princíp.

Celkom určite sa zhodneme aj na tom, že jedinou odpoveďou môže byť dôsledné ústavné uplatnenie občianskeho princípu, čo v oblasti verejnej správy a územnosprávneho členenia znamená decentralizáciu a budovanie samosprávnej demokracie, založenej na územnom a nie na etnickom princípe.

Skryť Vypnúť reklamu

Tu sa však ocitáme v problémoch, ktoré M. Kusý pomenoval "strašidlom autonómie". Ide tu skutočne len o jazykový problém? Ide tu skutočne len o priznanie faktu, že autonómia = samospráva? Problém s obidvoma pojmami má vo svojom článku aj M. Kusý. Ako má totiž rozlíšiť občiansky štát, založený na samosprávnej demokracii od národného štátu, budovaného na etnickom princípe, ak nie rozlíšením pojmov samospráva a autonómia?

Skutočne to nie je len hra pojmov. V Ústave Slovenskej republiky sa hovorí nie náhodou o samospráve a územnosprávnom členení. Ústava ako základ právneho poriadku Slovenskej republiky predpokladá všeobecne záväzné uplatnenie samosprávneho princípu nielen pri územnosprávnom členení, ale aj v oblasti školstva, vedy, kultúry a celého tretieho sektora.

Skryť Vypnúť reklamu

Naopak nepredpokladá nijaký osobitný právny či politický systém pre jednotlivé územia či etniká.

Teda: predpokladá uplatnenie samosprávnej demokracie, ale nie politickej autonómie. Politická autonómia totiž vždy vyžaduje osobitný právny a politický štatút pre vybrané územia či etniká. A to Ústava Slovenskej republiky nepredpokladá. Práve preto je návrh Demokratickej únie nadbytočný - je totiž zakotvený v platnej ústave.

Problém autonómie však má ešte jeden zreteľ, a ani ten nemožno obísť. Pojmy nemajú len svoju vecnú stránku. Prenášajú aj istý vzťah, postoj, názor, skúsenosť. Jednoducho - či to chceme alebo nie - je faktom, že v dvadsiatom storočí sa v slovenskom povedomí vnímal vždy pojem autonómie ako predstupeň oddelenia. Rovnako ako nemožno zabudnúť na to, že pre Maďara, žijúceho na Slovensku, znamená pojem alternatívneho školstva pokus o asimiláciu menšín - okrem iného aj preto, že každý Maďar vie, ako sa v šesťdesiatych rokoch asimilovali v Maďarsku menšiny práve pod kepienkom alternatívneho školstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Pojmy majú svoje dejiny, a tie nemožno ignorovať. Vyjadrujú nielen vecné obsahy, ale aj vzťahy. Preto vidí Maďar žijúci na Slovensku za pojmom alternatívneho školstva fakt menšinovej asimilácie, preto vidí Slovák dvadsiateho storočia za pojmom autonómie predstupeň k oddeleniu.

Slovenský politik, ktorý žiada pre menšiny alternatívne školstvo, vie veľmi dobre, aké pocity to vyvoláva v maďarskej menšine, rovnako dobre vie maďarský politik, žijúci na Slovensku, aké pocity vyvoláva v Slovákoch, keď presadzuje územnú autonómiu, pod ktorou rozumie autonómiu etnickú.

Ako však vyjsť z tohto začarovaného kruhu? Predovšetkým koncepčnou slovenskou demokratickou menšinovou politikou. Jej kontúry sa môžu zrodiť z niekoľkých principiálnych odpovedí.

Prvá, a základná, spočíva v zodpovedaní otázky, či sa majú menšiny zúčastňovať ako rovnocenní občania na budovaní štátu, alebo majú byť z neho vytesňovaní ako občania druhej kategórie. V politickom živote to znamená odpovedať na otázku, či majú mať menšinové politické strany verejný podiel na výkone moci. Odpoveď je jasná, aj keď ju súčasná prax nepotvrdzuje: len ak budú mať menšiny zodpovednosť za správu vecí verejných, len ak budú pokladať tento štát za svoj, budú sa zúčastňovať na jeho budovaní a nie na jeho demontáži.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhú odpoveď možno pomenovať pomerne jednoducho. Vo vzťahu väčšiny a menšín by malo platiť obojstranné pravidlo, že jedna ani druhá strana nebude podnikať kroky, ktoré by viedli k zhoršeniu situácie toho druhého.

Tretia odpoveď je už oveľa zložitejšia. Je totiž založená na istom vzájomnom džentlmenstve, od ktorého sme momentálne ďaleko. Jednoducho povedané, spočíva v nepísanom zákaze prekračovať hranice toho, čo vníma druhá strana ako poškodzovanie, či je to pojem alternatívneho školstva na jednej alebo územnej autonómie na druhej strane.

Štvrtá odpoveď rieši nedoriešené alebo zle riešené problémy. Sem patrí otázka deklarácie, ktorú prijala NR SR voči Židom či Nemcom, ale nie voči Maďarom. Sem patrí otázka faktického odstránenia konkrétnych prípadov poškodenia maďarských občanov po roku 1945 bez narušenia celého právneho systému Benešových dekrétov. Sem patrí aj jednoznačné zakotvenie občianskeho princípu do celej Ústavy Slovenskej republiky a prijatie zákona o jazyku menšín, ktorý chýba a umožňuje dnešnú diskrimináciu, kontrolovanú jazykovými "poradcami".

Skryť Vypnúť reklamu

Piata odpoveď spočíva v obnovení a prehĺbení všeobecného samosprávneho princípu v oblasti školstva a kultúry a v zavedení takých mechanizmov, ktoré by umožnili menšinám spolurozhodovať a rozhodovať o tom, akým spôsobom s finančnými prostriedkami v týchto oblastiach nakladať, a vytvorili by všeobecnú zhodu v tom, že rast menšinových výdavkov bude úmerný rastu všeobecných výdavkov v týchto oblastiach.

Všetky tieto kroky majú len jeden cieľ: zmeniť konfrontačný vzťah medzi slovenskou väčšinou a menšinami na ústretový. Nejde o to, aby sa urobili všetky kroky naraz. Ide o to, aby sa presadili ako trend. Aby podpora slovenskej katolíckej cirkvi maďarskej, či KDH a DS Maďarskej koalícii pri uplatňovaní práva na používanie vlastného jazyka neostali len osihotenými aktami, ale stali sa súčasťou programu menšinovej politiky slovenských demokratov.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 886
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 646
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 574
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 478
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 657
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 519
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 410
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 319
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 2 970
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 902
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu