Návrh zákona o ochrane štátneho tajomstva v NR SR odôvodňoval minister vnútra Ľudovít Hudek a o. i. povedal: "Cieľom vládneho návrhu zákona o ochrane štátneho tajomstva je vytvoriť ucelený funkčný systém právnej ochrany informácií a vecí dôležitých pre ochranu a bezpečnosť štátu, medzinárodné styky, hospodárske záujmy štátu a činnosť štátneho orgánu. Má vytvoriť komplexný systém opatrení na zamedzenie vyzradenia, zneužitia, poškodenia, zničenia, straty alebo odcudzenia informácie alebo vecí obsahujúcich štátne tajomstvo, alebo služobné tajomstvo... V záujme zabezpečenia dôslednej ochrany štátneho tajomstva je preto potrebné vydať novú právnu úpravu, v ktorej sa novým spôsobom vymedzí obsah pojmov štátneho a služobného tajomstva a šifrovej ochrany informácií, určia právne prostriedky zabezpečenia i ochrany, vymedzia práva a povinnosti subjektov, ktorým je zverená zodpovednosť za túto oblasť činnosti, ale aj ustanovia sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom. Pri príprave tohto návrhu zákona som vychádzal z poznatkov praktickej aplikácie doterajšej právnej úpravy a zo stanovísk zainteresovaných štátnych a vybraných organizácií Slovenskej republiky...
Po dôkladnom posúdení všetkých pripomienok neodporúčam prijať pripomienky 11-13, 15, 16-18 a 21 najmä z tých dôvodov, je tam návrh v bode 11 doplniť $ 13 ods. 1 o písm d) v tom zmysle, že na účely tohto zákona sa za bezúhonnú osobu nepovažuje ten, kto je podľa zákona 451/1991 Zb. pozitívne lustrovaný. K tomu by som chcel uviesť len to, že lustračný zákon ustanovuje len niektoré ďalšie predpoklady na výkon funkcie v štátnych orgánoch a organizáciách obsadzovaných voľbou, vymenovaním alebo ustanovením, nepokrýva teda všetky funkcie a úseky pracovnej činnosti, v ktorých sa prichádza do styku so štátnym tajomstvom. Ďalší problém je ten, že lustračný zákon stráca účinnosť 31. decembrom 1996, teda len pol roka po nadobudnutí účinnosti tohto nami dnes prerokovaného zákona. Ak by sa malo realizovať navrhované odporúčanie, potom by sa musel novelizovať lustračný zákon...
V bode 17 sa navrhuje upraviť $ 34 ods. 2 písm, b) v tom zmysle, že priestupku na úseku ochrany danej skutočnosti sa dopustí ten, kto ako nepovolaná osoba nesplní povinnosť oznámiť informáciu, o ktorej sa dozvedel, a vie, že je predmetom štátneho tajomstva, alebo odovzdať nájdenú vec obsahujúcu utajovanú skutočnosť. Navrhovaným odporúčaním by sa nemohlo postihovať konanie neoprávnenej osoby, ktorá síce nevedela, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a svoje osobné pomery vedieť mala a mohla. Preto neodporúčame akceptovať túto pripomienku."