ých škôl, v ktorých drobci lúskajú prvé cudzie slovká. Viacerí inšpektori však neodporúčajú začínať tak skoro, pretože to môže byť na úkor motoriky, na úkor vyjadrovania v materinskom jazyku. Zmysel skorého začiatku sa stráca aj nepreviazanosťou rôznych stupňov škôl. Zbytočné je totiž začať s angličtinou ako štvorročný, keď po vstupe na základnú školu musí žiačik presedlať na nemčinu, alebo pustiť sa do učenia od základov. A na druhom stupni znovu, a na strednej škole ešte raz. Žiaka také vyučovanie len odradí, môže získať aj averziu k predmetu. Hádam najviac však odborníci zdôrazňujú nutnosť kvality učiteľa. "Radšej sa jazyk neučiť ako od základu zle," tvrdí jedna dlhoročná inšpektorka pre angličtinu. Keďže kvalifikovaných učiteľov jazykov je u nás nedostatok (píšeme o tom na inom mieste), a učia nielen rýchlokurzom rekvalifikovaní ruštinári, ale aj maturanti, dôchodcovia či lektori nie vždy na dostatočnej úrovni, niektorí odborníci navrhujú zmeniť celý systém vyučovania jazykov. Objavil sa návrh zriadiť jazykové centrá, kde by sa skoncentrovali skutočne dobrí učitelia a kam by žiaci, ktorí sa chcú naučiť jazyk, chodili po vyučovaní. V centre by boli stupne pre rôzny vek a schopnosti, každý by postupoval svojím tempom a na záver by získal certifikát.
Autor: SME - so