Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Najčastejšie vykrádajú kamióny s potravinami, alkoholom a obuvou *Slovenskí "tiráci" majú často jedinú voľbu: Rusko

Inžinier Ivan Mosný, majiteľ firmy APEX, sa v podstate môže považovať za šťastného človeka. Sedem rokov posiela svojich chlapov s plne naloženými kamiónmi do odľahlých končín Ruska - a zatiaľ ani jeden z nich nezažil prepad či lúpež. A to jazdia do Alma-A

ty, na západnú i severnú Sibír, do Novosibirska, Irkutska, Ťumenu, Ufy, Surgutu, Taškentu, Biškeku... Pravdou však je, že zatiaľ odmietajú zákazníkov z Čečenska aj z Baku. "Ale kamióny nám už vykradli, no nie v Rusku, ale v Španielsku, a jeden voz v Taliansku," hovorí Ing. Mosný. "Ale Rusko je nepríjemnejšie preto, že lúpeže sú tam drastickejšie ako v západnej Európe a našich šoférov tam vydiera mafia, policajti i colníci. Napriek tomu sa dá riziko znížiť na minimum." Ing. Mosný zamestnáva 55 ľudí a svojich vodičov si nevyberá náhodne. Najprv musí každý urobiť testy. Nestačí, aby mal uchádzač najazdené státisíce kilometrov. Schopnosti uchádzača overí skúsený firemný šofér až na ceste. "Aj dnes som musel prepustiť šoféra, čo sa pri prvej jazde neosvedčil. Subjektívne sa všetci vodiči domnievajú, že sú dobrí, ale náš názor je, že špičkových vodičov je veľmi málo, povedzme 30 percent. A do Ruska môžu jazdiť len špičkoví šoféri, nestačí dobrý vodič. Dobrého vodiča môžem poslať na západ, tam sa nestretne s problémami ako v Rusku." Špičkový šofér je podľa inžiniera Mosného človek, ktorý v prvom rade perfektne ovláda vozidlo, lebo v Rusku sa nemôže spoliehať na značkové servisy, v Rusku je každý šofér odkázaný sám na seba a svoje schopnosti. Aj keď už i v Rusku sa občas dá zohnať opravár, ale nie vždy sa ho oplatí volať. Rozhodne nie v oblastiach s extrémne nízkymi teplotami. Kým by opravár o hodinu-dve dorazil, pokazené auto medzitým zamrzne a už ho nik nenaštartuje. Môže čakať do jari, kým rozmrzne. Ďalej si treba vedieť rozplánovať cestu, kde bude posádka spať, kde tankovať, kedy a koľko bude oddychovať. V Rusku možno oddychovať len na strážených parkoviskách. Z dolárových poplatkov za stráženie kvapne čosi aj mafii, tá sa preto stará o pokojný spánok kamionistov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Šofér, ktorý chce jazdiť do Ruska, musí byť osobnosťou. Musí zvládnuť mentalitu národov, s ktorými sa na teritóriu Ruska stretne. Nemôže ísť s miestnymi na debatu, na pohárik, nesmie ani odbočiť z hlavnej trasy, nesmie sa dať nahovoriť na podozrivé obchody. Občas vodič nezvládne situáciu, že má pri sebe dosť valút, chce sa s nimi ukázať... Navyše sa mu ponúkajú ženy a za pár dolárov ich môže mať aj desať." Šofér, čo sa vyzná v mentalite miestnych ľudí, vraj presne vie, s kým sa má hádať a pri kom treba radšej vytiahnuť peňaženku. Vie, ktorému policajtovi, čo ho zastaví s nezmyselnou otázkou či drzou požiadavkou, môže len odvrknúť, ktorému stačí dať pivko a ktorému treba podstrčiť pár mariek či dolárov. Bez basy piva na ruskú štreku nejde žiadny tirák. Šofér sa musí vyznať v dokladoch a predpisoch, aby ho ľahko nenachytal colník, ktorému sa

Skryť Vypnúť reklamu

tiež žiada trošku valutového úplatku. Keby si vodič nebol istý, či má všetky potrebné papiere naozaj v poriadku, hneď na ňom začnú ryžovať.

Vodiči APEX-u sa riziku vyhýbajú rôznymi spôsobmi. Napríklad za zákazníkom od Moskvy ďalej už nemôže ísť jeden šofér, ale dvojosádka, a najlepšie viac vozov v kolóne. Navzájom komunikujú cez vysielačky, upozorňujú sa na číhajúce úskalia a podozrivé signály. APEX odmieta voziť do Ruska spotrebnú elektroniku, cigarety, alkohol, teda všetko, čo sa dá ľahko predať na čiernom trhu. Nie je výnimkou, že ak colník preclieva takýto atraktívny tovar, dá avízo strýčkom z mafie - a tí sa už o náklad postarajú. Posádky kamiónov nemôžu byť ozbrojené, pretože ak by aj šoféri získali na Slovensku zbrojný pas, na území iného štátu je neplatný. Platiť si civilnú bezpečnostnú službu či oficiálnu policajnú ochranu v Rusku by náklady na dopravu neúnosne predražili.

Skryť Vypnúť reklamu

"Napriek všetkému nebezpečenstvu, napriek tomu, že sú v Rusku katastrofálne komunikácie, že občas jazdíme po piesku, po kameňoch, po ľade, napriek náročným klimatickým podmienkam a obrovským vzdialenostiam - 1000-2000 kilometrov tam nič neznamená - napriek tomu všetkému obchod musí fungovať aj smerom na východ, treba tam jazdiť," hovorí Ing. Mosný. "Západný dopravca nie je na Rusko odkázaný. My sme kapitálovo slabí, nemáme na vysokokvalitnú techniku, akú od nás žiadajú Nemci, ale aj Rakúšania pri vstupe s kamiónom na ich územie, chránia si pred nami svoj trh, a tak nám ostáva Rusko. Nemáme na výber."

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 054
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 228
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 660
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 620
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 375
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 012
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 493
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 446
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 425
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 645
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 8m
Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. Rozdiel medzi SPD a úniou CDU/CSU je tesný.


a 4 ďalší 16 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep
Skryť Zatvoriť reklamu