Karnet TIR je colný doklad, ktorý vstupuje do platnosti v krajine odoslania a slúži ako kontrolný doklad pre colné orgány počas celej prepravy. Predstavuje dôkaz o existencii medzinárodne platnej záruky, ktorá umožňuje držiteľovi karnetu TIR obísť kontrolné opatrenia a postupy colných orgánov počas tranzitu v jednotlivých štátoch. Dopravca tam teda nemusí splniť ich zabezpečovacie požiadavky (kauciu, záruku, zálohu za clo) na to, aby pokryl potenciálne ohrozenú úhradu cla a poplatkov.
COLNÉ DLHY
Karnety TIR vydáva národným záručným združeniam Medzinárodná únia cestnej dopravy IRU za podmienok uvedených v Záväzkovej zmluve záručného združenia s IRU. Tento dokument podmieňuje výdaj karnetov TIR iba tým dopravcom, čo podpísali Vyhlásenie o záväzku dopravcu na vstup do colného systému TIR. U nás vystupuje v úlohe ručiteľa za dopravcov združenie ČESMAD Slovakia, ktorý podpísal záručnú zmluvu s Ústrednou colnou správou. Združenie ručí za úhradu ciel a poplatkov, ktoré sa stanú splatnými, ak sa v priebehu prepravnej operácie TIR porušia predpisy.
MNOŽSTVO REKLAMÁCIÍ
Štatistická správa IRU hovorí, že len v r. 1994 vzrástol počet reklamácií na karnety TIR v dôsledku ich zneužitia o 30 percent. Úmerne tomu stúpa aj počet pohľadávok colných orgánov tej-ktorej krajiny voči národným záručným zruženiam. Pokiaľ ide o množstvo reklamácií, v ČESMAD Slovakia ich registrovali k 24. 1. 1996 v počte 883 (reklamácie zahraničia voči slovenským dopravcom) a 504 (reklamácie slovenských colníc voči zahraničným dopravcom).
PARKOVISKÁ
Vzhľadom na veľké riziká spojené s prepravou tovaru do Ruska vyvinul ČESMAD Slovakia v poslednom čase nemalé úsilie na zabezpečenie chránených parkovísk pre našich kamionistov. Dosiaľ sa podarilo vybudovať dve - na predmestí Moskvy (30 km pred vstupom do mesta) a v Matvejevskej tesne pred Smolenskom. Dôležité je aj to, že vodiči kamiónov tam môžu všetko - naftu, jedlo, ubytovania a pod. - nakúpiť za kupóny.
VEREJNÁ KONTROLa?
V roku 1994 združenie ČESMAD Slovakia (ZČS) rozdelilo dopravcom 103 tisíc prepravných povolení, o 33 tisíc viac ako v roku predchádzajúcom. "Medzinárodní dopravcovia bytostne závisia od prideľovania prepravných povolení, bez nich sa nedostanú za hranice SR. Žiaľ, o ich prideľovaní sa nerozhoduje podľa objektívnych kritérií," hovorí JUDr. František Turák, ktorý bol do 31. 1. 1996 právnym zástupcom ZČS. Podľa jeho slov treba do systému prideľovania zaviesť verejnú kontrolu. Údaje ako, kto dostal koľko povolení, kam a akého druhu, by sa mali zverejňovať. "Chcem navrhnúť, aby sa rozdeľovanie povolení vykonávalo buď na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií, alebo napríklad cez Slovenský zväz podnikateľov, cez referáty dopravy okresných a obvodných úradov alebo inak," dodáva Dr. Turák.
Autor: ru