V prípravných ročníkoch pre rómske deti neexistujú presne odmerané 45-minútové hodiny. Ak je dieťa výkladom unavené, ide si oddýchnuť na ležadlo, ak deti výklad zaujme, môže trvať hodina aj 60 minút. Inokedy je zase ich pozornosť natoľko rozlietaná, že ich unaví aj desaťminútová prednáška. Jedným slovom, dieťa sa neprispôsobuje vyučovaniu, ale vyučovanie prispôsobujú potrebám dieťaťa. Mgr. Mária Macejková, ktorá je riešiteľkou experimentu prípravných ročníkov, má za štyri roky jeho fungovania na 13 školách v Košiciach s rómskymi deťmi svoje skúsenosti. Úspech experimentu dáva predpoklad, aby sa od nového školského roka začalo vyučovanie v prípravných ročníkoch na ďalších, vyše 160 školách na Slovensku. "Kvôli tomu, že rómske deti často nezvládli učivo v prvých ročníkoch, dostávali neraz prívlastok neúspešné. Za týmto označením však treba vidieť viac. Narušený vzťah ku škole, ku vzdelaniu, k životu. Nevinné záškoláctvo, ktoré časom prerástlo do kriminality, či skúseností s drogami. Tento problém bolo potrebné riešiť," hovorí M. Macejková. Kým sa spustil experiment prípravných ročníkov, alternatív bolo viacero. Napríklad odklad školskej dochádzky pre nezrelosť. Ako však tvrdí M. Macejková, iba ťažko mohli považovať za nezrelé dieťa také, ktoré sa dokázalo postarať v šiestich rokoch nielen samo o seba, ale aj o súrodencov. V hre boli aj špeciálne či vyrovnávacie triedy, opakovanie prvého ročníka, a podobne. Prípravné ročníky ukázali, že sú zatiaľ najvhodnejším variantom. Učivo prvého ročníka je rozložené do dvoch rokov, pričom deťom sa venujú dvaja pedagógovia - elementaristka a učiteľka materskej školy. Hlavným cieľom je postupná socializácia detí, pestovanie návykov, postupná príprava na to, ako sa zapojiť do vyučovacieho procesu. Aby termín neúspešné dieťa nebol u našej rómskej mládeže taký častý.
Autor: eta