Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Slovenský režisér Miro Šindelka pre SME: "Európsky film vymenil diváka za kritiku."

Od premiéry prvého celovečerného filmu režiséra Mira Šindelku (1963) Vášnivý bozk, ktorého prijatie bolo - širokonázorové, uplynul presne rok. Ako hovorí sám režisér, i jeho samotného prekvapilo, ako bol film očakávaný a aké veľké diskusie vyvolal. Hoci .

Od premiéry prvého celovečerného filmu režiséra Mira Šindelku (1963) Vášnivý bozk, ktorého prijatie bolo - širokonázorové, uplynul presne rok. Ako hovorí sám režisér, i jeho samotného prekvapilo, ako bol film očakávaný a aké veľké diskusie vyvolal. Hoci na druhej strane nezabudne pripomenúť, že celá reklamná kampaň išla vo veľkej miere pomimo neho, pretože mal v tom čase plné ruky práce s dokončovaním filmu. A práve názor, že bombastická reklama filmu skôr uškodila, sa objavoval dosť často...

"Je to možné, lebo išlo o nový fenomén, na ktorý neboli ľudia u nás zvyknutí. Táto skúsenosť však bola veľmi dôležitá, pretože film potrebuje propagáciu. Nemyslím si totiž, že treba k nemu pristupovať ako k artefaktu, ktorý sa dá do kín a bude si žiť svojím životom. Všetci vieme, že reklama prináša určitú finančnú návratnosť, aj keď na Slovensku je to dosť problematická úvaha, pretože päť miliónov obyvateľov nemôže zaplatiť jeden slovenský film. Ak by som to mal zhrnúť, negatívum reklamnej kampane k Vášnivému bozku bolo v tom, že hovorila o niečom inom ako film."

Skryť Vypnúť reklamu

# Počul som, že pripravujete ďalší hraný film. V akom je štádiu?

"Uplynulý rok som z veľkej časti vyplnil písaním scenára k filmu Bez motívu. Žiaľ, zatiaľ je okolo filmu ticho, hoci dostal určitú finančnú dotáciu zo Štátneho fondu kultúry Pro Slovakia. Do dnešných dní som nedostal žiadne oficiálne správy zo strany producenta - Slovenskej filmovej tvorby Koliba, takže všetko je otvorené."

# Toto obdobie ste však vyplnili aj tvorbou reklamných spotov. Mohli by ste porovnať prácu na spote a celovečernom filme?

"Celovečerný film sa skladá zhruba zo štyridsiatich dní stáleho nakrúcania. Spot sa nakrúca jeden, maximálne dva dni, avšak prístup je k obidvom žánrom rovnaký. Pri spote sa práca sústreďuje na tridsať sekúnd výsledku, ktorý je optimálny vtedy, ak sa dodržuje dôsledná príprava: story board, niekoľko diskusií o konečnom výsledku a podobne. Je pravda, že tieto náležitosti spolu s financiami v súčasnosti najviac spĺňajú v reklamných agentúrach. Momentálne pracujem na spotoch pre reklamnú agentúru Soria & Grey."

Skryť Vypnúť reklamu

# Na sklonku minulého roka ste boli na dvojtýždennom seminári v Berlíne. Aké bolo jeho tematické zameranie?

"Ako hovorí už názov seminára Time for Action, bol zameraný na akčný film a vedený jedným z najpovolanejších ľudí v súčasnosti - holandským režisérom tvoriacim v Hollywoode Janom de Bontom. Celý môj pobyt financovalo Sorosovo centrum súčasného umenia v Bratislave a organizovala ho Európska filmová akadémia."

# Aký ste mali z tohto filmového perfekcionalistu dojem?

"Len som si potvrdil, čo som už sčasti vedel - základ úspešného filmu je v dokonalej príprave. Okrem iného nám de Bont hovoril, že producent nejde do výroby filmu skôr, pokiaľ nie je dokonalý story board, v ktorom je rozkreslený každý záber. Ukazoval nám až štyri niekoľkostostranové knihy z pripravovaného filmu Twister..."

Skryť Vypnúť reklamu

# Pri nakrúcaní sa s tým už nehýbe?

"Samozrejme, že áno, lebo nakrúca s tzv. televíznou technikou - na jednu scénu používa viacero kamier z rôznych uhlov. Podľa jeho názoru je záber v akčnej scéne dobrý vtedy, keď je kamera umiestnená tak, že má šancu rozbiť sa. V rozpočte filmu sa s tým počíta. Režisér sa však pritom opiera o spoločnú niť - story board, ktorý je garanciou pred prípadným zlyhaním."

# Jan de Bont bol predtým kameramanom (Smrtonosná zbraň III, Smrtonosná pasca I, Základný inštinkt) a film Nebezpečná rýchlosť bol jeho režijným debutom. Nebolo u neho cítiť zaťaženie kameramanským videním?

"Jedna z jeho hlavných viet bola, že v európskych filmoch sa objavuje veľa zbytočných záberov, ktoré majú skvelú atmosféru, ale nerozprávajú príbeh. Zásadná vec, ktorú dodržiava je, aby každý záber v jeho filme rozprával príbeh. Všetko ostatné je druhoradé, respektíve profesionálnou rutinou. Keď si pozrel filmy všetkých pätnástich účastníkov seminára, charakterizoval ich ako výtvarne zaujímavé, no súčasne povedal, že je z nich cítiť dve veci: že sme konvenční a nakrúcame tak, ako nás to naučili profesori v škole a vidieť na nich tlak producenta. V Európe prevláda názor, že konvenčný je Hollywood, preto bolo zaujímavé počuť tento názor z úst hollywoodskeho tvorcu."

Skryť Vypnúť reklamu

# Aký vy ponúkate recept na ukončenie krízy európskeho filmu?

"Európa sa čoraz hlbšie zamotáva do seba, ako keby si chcela dokázať, že Ameriku nepotrebuje na vyriešenie svojej krízy. Keď však bol v kríze americký film, nebál sa zobrať z európskych filmov to, čo mu pomohlo. Neviem, prečo sa Európa tomu tak bráni a stále sa zaštiťuje nejakou obranou pred amerikanizáciou. Taký film Leon, kde je síce veľa násilia, patrí k najlepším filmom, ktoré vznikli v uplynulom období. Bol síce nakrúcaný v Amerike, no je cítiť, že má európskeho režiséra (Luc Besson). Tam je zrejme rovnováha medzi umeleckým odkazom a akčným filmom. Autorský film v Európe vymenil diváka za kritiku a dohnal európsku kinematografiu do úzkych. Netreba sa brániť pred americkou kinematografiou, všetky zábrany sú manipuláciou s trhom. Ľudia nakoniec sami určia, na čo pôjdu do kina."

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. Odpady nad zlato
  7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  8. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  5. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  6. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Odpady nad zlato
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 026
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 428
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 167
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 587
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 065
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 616
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 362
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 338
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 270
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu