Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Optimistická euro-kampaň pre pesimistických Európanov

Veľkolepo koncipovaný "guľatý stôl", pri ktorom sa počas troch dní vystriedalo štyristo politikov a odborníkov, odštartoval vysvetľujúcu kampaň, ktorou chce Európska komisia optimisticky naladiť skeptických Európanov pred zavedením jednotnej meny - euro.

"Euro je synonymom pevnosti hospodárskych a rozpočtových politík. Táto pevnosť bude odmenená finančnými trhmi, investíciami a novými pracovnými príležitosťami," optimisticky predpovedal vo svojom úvodnom príhovore šéf Európskej komisie Jacques Santer. Nepochybne tu je čo veľkolepo oslavovať - blíži sa realizácia menovej únie, tak ako bola zakotvená v maastrichtskej zmluve - napriek skepse odštartuje ešte pred koncom tohoto storočia (i keď pôvodne sa tak malo udiať v roku 1997 oproti terajšiemu termínu 1.1.1999). Jednotná mena je určite potrebná pre menovú stabilitu a potrebná pre jednotný trh, ktorý funguje v členských krajinách Európskej únie (EÚ) tretí rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Tá istá maastrichtská zmluva, obsahujúca spomínanú bezprecedentnú operáciu, popri nadšení vyvoláva aj nemálo obáv súvisiacich so spôsobom prechodu na menovú úniu. Minuloročný summit EÚ v Madride okrem zmeny názvu z ECU na euro a začiatku ekonomického zjednocovania od 1.1.1999 schválil, že euro začnú zavádzať len tie štáty, ktoré splnia prísne konvergenčné kritériá, teda ozdravenie ekonomiky ( 3-percentný rozpočtový deficit, 60-percentnú zadlženosť, 3,2-percentnú mieru inflácie). Tento bolestivý proces však niektoré členské krajiny EÚ do roku 1999, vlastne do roku 1998, keď dôjde k výberu kandidátov na základe ekonomických výsledkov predchádzajúceho roka, nezvládnu. Reálne je preto rozdelenie EÚ na krajiny, ktoré vstúpia do menovej únie a ktoré ostanú mimo. Krajiny s nízkou infláciou, pochopiteľne, nechcú vstúpiť do únie s krajinami s vysokou infláciou, pretože by sa mohla zvýšiť ich inflácia. Hrozí rozdelenie na zóny tvrdej a mäkkej meny.

Skryť Vypnúť reklamu

Obdobná situácia v rámci EÚ tu už raz bola, a to v septembri 1992 po vystúpení talianskej líry a neskôr britskej libry. Po tom, čo sa obe meny ocitli mimo Európskeho mechanizmu výmenných kurzov, stratili podľa odborníkov až 25 percent svojej hodnoty oproti menám, ktoré ostali.

Komplikovaná bude nepochybne i obchodná komunikácia napríklad medzi ekonomikami krajiny zastúpenej v menovej únii a jej susedmi, ak tí členmi nebudú. Francúzsky prezident Jacques Chirac na summite EÚ v Cannes takúto situáciu demonštroval na príklade svojho suseda Talianska - v dôsledku poklesu líry sa zastavil tradičný vývoz francúzskych teliat do Talianska. Komplikácie však neplynú len z koexistencie ekonomík, ktoré splnia a ktoré nesplnia konvergenčné kritériá. Nejasný je i budúci vzťah k Veľkej Británii a Dánsku - krajinám, ktoré si v Maastrichte vynútili výnimku a do menovej únie nevstúpia.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasne s veľkolepým začiatkom diskusií pri "guľatom stole" boli zverejnené aj sčasti priaznivé výsledky prieskumu verejnej mienky v členských krajinách EÚ. 54 percent respondentov v 15 krajinách EÚ sa vyslovilo pre euromenu. Najviac Taliani ( i keď tí zároveň patria medzi až 78 percent tých, ktorí si myslia, že o zavádzaní jednotnej meny nie sú dobre informovaní) a, pochopiteľne, Luxemburčania (Luxembursko ako jediné spĺňa konvergenčné kritériá už teraz). Avšak len každý piaty obyvateľ EÚ má dojem, že je o menovej únii dobre informovaný. Proti zavedeniu meny sa vyslovila väčšina Rakúšanov, Fínov, Nemcov a Britov. Najviac odporcov má vo Švédsku (60 percent) a v Dánsku (64 percent).

Päťdesiat miliónov ECU, ktoré vyčlenil na reklamnú kampaň samotnej EÚ i na euro-kampaň Európsky parlament, má nemálo svojich jasných adresátov.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 411
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 561
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 553
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 296
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 3 099
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 830
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 793
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 264
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 1 884
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu