Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Nejasný podnikateľský zámer na Kolibe *Rozhovor s režisérom MILOSLAVOM LUTHEROM

Osud Slovenskej filmovej tvorby je zrejme spečatený - 22. decembra 1995 Prezídium Fondu národného majetku SR rozhodlo, že ju sprivatizuje akciová spoločnosť Štúdio Koliba. Nadobúdacia cena je 410 mil. Sk, pričom nadobúdateľ zaplatí v prvej splátke 90 ...

Osud Slovenskej filmovej tvorby je zrejme spečatený - 22. decembra 1995 Prezídium Fondu národného majetku SR rozhodlo, že ju sprivatizuje akciová spoločnosť Štúdio Koliba. Nadobúdacia cena je 410 mil. Sk, pričom nadobúdateľ zaplatí v prvej splátke 90 mil. Sk. Základný majetok SFT má pritom, podľa Zoznamu podnikov, zaradených do privatizácie, o ktorom rozhodla vláda SR 4. apríla 1995, hodnotu 309,793 mil. Sk. Všetky pokusy o privatizáciu Koliby od roku 1990 stroskotali. V roku 1994 vzbudilo rozhodnutie ministra kultúry Ľ. Romana zaradiť SFT do privatizácie protesty časti verejnosti. Terajší podpredseda NR SR, predseda ZRS J. Ľupták (stranícky predseda ministra privatizácie P. Bisáka a predsedu prezídia FNM SR Š. Gavorníka) dokonca tento podnik zaradil do skupiny podnikov, o možnosti privatizácie ktorých malo rozhodnúť referendum...

Skryť Vypnúť reklamu

# Okolo privatizácie Slovenskej filmovej tvorby (SFT) bolo v roku 1994 veľa rozbrojov a prípad sa uzavrel s tým, že SFT sa vôbec nebude privatizovať...

"Vtedy ešte šlo o národné kultúrne dedičstvo a SFT patrila podľa plamenných prívlastkov odporcov privatizácie do zlatého pokladu národa. Predstavitelia opozície, terajšej koalície, dokonca spočiatku zaradili SFT medzi strategické neprivatizovateľné podniky! Práve dnešní úspešní privatizéri SFT vtedy ešte tvrdili, že pre záchranu slovenskej národnej kinematografie je zachovanie štátneho vlastníctva SFT kategorickým imperatívom. Áno, menovite JUDr. Vladimír Ondruš, vtedajší riaditeľ SFT, a odborár Ing. Eduard Klenovský, dnes členovia štatutárnych orgánov akciovej spoločnosti Štúdio Koliba, ktorá SFT sprivatizovala, horlili za zachovanie štátneho monopolu. Realita všade vo vyspelom svete je taká, že sú to spoločnosti a individuálni tvorcovia, ktorí napĺňajú skutočným obsahom pojem národná kultúra. A môže to byť trebárs emigrant, trvale žijúci a tvoriaci mimo svojej pôvodnej vlasti, ktorý obohacuje národnú kinematografiu svojím dielom. Teda proces sa začína a končí pri tvorcovi a výrobca, ako napríklad štátna SFT alebo ktorákoľvek iná - aj súkromná - produkčná spoločnosť, ak ide o prostriedky zo štátneho rozpočtu, je len realizátorom. V roku 1994 bola rozpútaná ohlupujúca demagogická kampaň proti privatizácii SFT. Jej akcelerátormi boli predovšetkým kváziodborníci, ktorí našli svoju platformu na stránkach denníka Slovenská republika. Podarilo sa im dezinformáciami dokonale skresliť celý problém kinematografie a poslania štátneho podniku SFT. Vznikli všeobecné rozpaky, obavy, či by úplnou privatizáciou naozaj nedošlo k procesu, ktorý by napokon poškodil slovenskú kinematografiu, náš priestor by ovládla zahraničná produkcia a došlo by k faktickému umŕtveniu pôvodnej filmovej tvorby na Slovensku. Celkom zámerne prehliadali rozhodujúci faktor - existenciu fondu Pro Slovakia, ktorý cielene dotuje zo štátneho rozpočtu vznik konkrétnych umeleckých diel a tak zachováva aspoň sčasti systematickú pôvodnú tvorbu."

Skryť Vypnúť reklamu

# V roku 1994 vzniklo viacero privatizačných projektov, jeden z nich predložila Slovenská filmová spoločnosť (SFS), ktorej ste boli členom. Mohli by ste ho charakterizovať?

"Projekt sme dôkladne pripravili a riadne podali. SFS je akciová spoločnosť, založená individuálnymi tvorcami, v prevažnej väčšine bývalými zamestnancami SFT alebo Slovenskej televízie, ktorí neprestali veriť, že aj na Slovensku môže byť filmová tvorba samozrejmou súčasťou kultúrneho i hospodárskeho diania. Dokazujeme to vernosťou filmu, prácou v malých súkromných filmových spoločnostiach, vytrvalosťou pri nových a nových pokusoch o vznik slovenských filmov. Medzi nami sú renomovaní tvorcovia, ktorí majú za sebou desiatky filmov, významné domáce aj medzinárodné ocenenia, ale aj začiatočníci, ktorí čakajú na svoju životnú šancu, realizační aj administratívni pracovníci, jednoducho normálna filmárska obec, ktorá napriek ťažkým podmienkam malého slovenského trhu dokazuje, že to ide, keď sa chce a vie, ako na to. Základom všetkého je súťaženie i kooperácia individualít, tvorcov aj výrobcov. Základnou myšlienkou nášho privatizačného projektu bolo združovať všetky existujúce aj vznikajúce tvorivé, intelektuálne a materiálne kapacity okolo technickej základne bývalej SFT, investične ju zabezpečiť novou konkurencieschopnou technikou a využívať manažérske schopnosti a skúsenosti malých súkromných spoločností - ktoré taktiež boli členmi SFS - pri získavaní objednávok. Koliba mala byť akousi vlajkovou loďou, okolo ktorej by sa sústreďovali malé mobilné, vrtké plavidlá ako okolo svojej základne. Od počiatku sme však boli osočovaní a obviňovaní z koristníckych plánov a podsúvali nám, že chceme Kolibu rozpredať a rozkradnúť. Zlodej, obávajúci sa, že nebude mať čo uchmatnúť, kričal - chyťte zlodeja."

Skryť Vypnúť reklamu

# Aké máte informácie o konkurenčnom projekte zamestnaneckej spoločnosti - Filmové ateliéry Koliba, a. s.?

"Predložila ho akciová spoločnosť, založená súčasnými, prevažne len administratívnymi a prevádzkovými pracovníkmi SFT, nakoľko tvorcovia a realizační pracovníci boli v posledných rokoch buď postupne prepustení, alebo odišli sami. Je symptomatické, že reprezentantom tejto zamestnaneckej akciovky bol aj Ing. E. Klenovský, ktorý sa stal členom štatutárneho orgánu nového vlastníka SFT, a. s. Štúdio Koliba. Konkurenčný privatizačný projekt bol postavený na zamestnaneckej filozofii. Štát si mal zachovať majoritný vlastnícky podiel a FAK, a. s., by sa na vlastníctve podieľala približne len desiatimi percentami. Štát by teda naďalej dotoval Kolibu, napríklad viazaním príspevku z Pro Slovakie na povinnosť realizovať filmy na Kolibe, niesol by hlavnú zodpovednosť, a zamestnanci by si bezstarostne žili, nažívali ako doposiaľ, pravda, kým by nepomreli... Naša akciovka podnikla niekoľko ústretových krokov, aby sme spoločne postavili nový projekt. Vždy sme boli alebo priamo odmietnutí, alebo sa to vágnymi prísľubmi zahralo do autu. Je dosť dôvodov sa domnievať, že zamestnanecká akciovka a jej projekt mal len vytvoriť dobrú pozíciu pre tú záujmovú skupinu, ktorá teraz získala Kolibu. Štatutárne orgány poznáme, ale kto je skutočným vlastníkom? FAK, a. s., mala zrejme poslúžiť ako protiváha našej akciovke a paralyzovať verejnú súťaž, získať potrebný čas. Stalo sa. Aj sa oslavovalo, aj sa popilo, aj trafiky sa rozdali, teraz nastúpi normálne podnikanie."

Skryť Vypnúť reklamu

# Aký je váš názor na predmet činnosti Štúdia Koliba, uvedený v zápise do Obchodného registra?

"Som doslova šokovaný rozhodnutím FNM. Nie preto, že sa SFT privatizovala, veď už bol najvyšší čas, ale že ho v decembri 1995 predal netransparentným spôsobom priamym predajom spoločnosti, ktorá vznikla pár mesiacov predtým, a dokonca v predmete činnosti vôbec nemá uvedenú výrobu kinematografických ani iných audiovizuálnych diel. Veď ani súčasná jediná stála výrobná činnosť SFT - dabing zahraničných filmov a iné zvukové práce nie sú zapísané v predmete činnosti nového vlastníka, teda od 1. januára sa vykonáva bez živnostenského oprávnenia. Asi na tom v privatizačnom kvalte a ošiali pozabudli."

# Nemôže sa tvorba a dabing skrývať za slová "nakladanie s výsledkami tvorivej práce so súhlasom autora"?

Skryť Vypnúť reklamu

"Iste, takto formulovaný predmet činnosti umožňuje právnické kľučky. Podstatná je však nedôveryhodnosť záujmu nadobúdateľa o hlavné podnikateľské zameranie podniku, vybudovaného pre filmovú výrobu. Do očí bije na prvom mieste uvedená činnosť `kúpa tovaru rôzneho druhu za účelom jeho predaja`. Asi takto chápu aj nákup autorských práv alebo aspoň opcií, čiže nejako sa prikmotriť ku vznikajúcemu filmu, samotnú prácu však odvedie niekto iný. Asi ide o snahu istý čas, pokiaľ je Koliba háklivým verejným problémom, za každú cenu prežiť, akýmkoľvek spôsobom, predajom čohokoľvek, audiokaziet, videokaziet, čistých aj nahraných, požičiavaním a sprostredkovaním, a keď bude treba, z ateliérov budú veľkosklady... Je to v úplnom protiklade s tým, za čo sa presne títo istí kolegovia - filmári pred vyše rokom bili do pŕs. Zadovážili si majetok a budú s ním narábať po svojom - uvidíme ako. Prajem im, aby si spomenuli na svoje zásady, rozšírili si predmet činnosti a postili sa do výroby filmov. Ale naozaj, nie tak ako doposiaľ - vraj osvedčene - manažovali Kolibu."

Skryť Vypnúť reklamu

# Už v roku 1994 viacerí upozornili, že v spore o privatizáciu ide možno o pozemky, ktoré ku Kolibe patria.

"Áno, sú tam pomerne rozsiahle pozemky, z veľkej časti nezastavané. Samozrejme, šírili sa a šíria sa aj dnes chýry o ich chystanom využití na vilovú zástavbu, že tam bude diplomatická štvrť a podobný slovesný folklór. Nedá sa vylúčiť, že naozaj hlavným motívom nadobúdateľov je rozdeliť majetok na stavebné parcely, budovy na predaj, a malú časť zachovať na podradnú výrobnú činnosť - možno aj v kultúrnej oblasti. Najmä však vstúpiť na trh nehnuteľností s lukratívnou ponukou. S rozsiahlym komplexom administratívnych budov, z ktorých postupne vypovedúvajú dlhoročných nájomcov - malé súkromné fungujúce filmové spoločnosti, s tromi ateliérmi, ktoré väčšinu roka zívajú prázdnotou, s ďalšími technickými pracoviskami, skladmi, garážami. S likvidáciou tohto zázemia na Slovensku nezadržateľne zanikne systematická odborná kinematografická činnosť. Na predaj nehnuteľností totiž v predmete činnosti - na rozdiel od filmovej tvorby - nadobúdatelia nezabudli."

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  10. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 708
  2. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 5 707
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 336
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 221
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 2 435
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 198
  7. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 018
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 943
  9. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 1 939
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 847
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu