Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

recenzia / opera

Opera SND Bratislava # Ladislav Kupkovič: Trojruža l Libreto: Jela Krčméryová # Dirigent: Dušan Štefánek # Réžia: Pavol Smolík # Scéna: Milan Ferenčík # Kostýmy: Ľudmila Várossová l Spievajú: J. Valášková, S. Sklovská, E. Holičková, M. Doboš, S. Malachov

ský, F. Livora

Pôvodná slovenská operná tvorba je v ostatnom desaťročí totálne zablokovaná. Posledné javiskové opusy J. Cikkera a T. Frešu pochádzajú z polovice 80. rokov a zaznamenali iba kratučký život. Takže jediným hudobno-divadelným prírastkom z dielne súčasnej skladateľskej gardy sú dve detské opery. Iste by sa dalo polemizovať, či tento žáner vo svojej inštruktívnej polohe je nevyhnutné rozvíjať (vo svete tento trend nepozorujeme), resp. či má - najmä v podobe servírovanej čerstvou premiérou Kupkovičovej Trojruže - miesto na prvej scéne. Ak prijmeme argument, že slovenské detské opery otvárajú brány najmladším diváckym vrstvám (čo v prípade adekvátnej kvality by bolo iste šľachetné), vynára sa otázka, čo ďalej. Starším deťom treba ponúknuť náročnejšie projekty. Diel s prijateľnou tematikou a prípustným hudobným jazykom je v svetovej literatúre nadostač, vhodná je však i celá plejáda titulov kmeňového repertoáru - avšak treba ich programovať do denných, nie večerných termínov. Potom by sa o koncepčnom prístupe Opery SND už dalo uvažovať.

Ladislav Kupkovič, v Nemecku žijúci Bratislavčan, bol v 60. rokoch "enfant terrible" slovenskej hudobnej avantgardy. Dnes svoju orientáciu obrátil naruby, komponuje tonálne, čo by nemuselo byť kameňom úrazu. Kupkovičovým zásadným problémom je, že inšpiráciu spred dvoch storočí prijal bez ambície obohatiť ju kompozičným a estetickým duchom dneška, takže rukopis Trojruže pripomína právom odvrhnutú vykopávku z čias medzi Mozartovou Čarovnou flautou a Rossiniho Popoluškou. Navyše, chýba mu práve to, čím majstri, ku ktorým sa autor obracia, dokázali strhnúť: originalita, nápaditosť inštrumentácie, chytľavá melodika, vnútorná dramaturgia, schopnosť vypointovať scény do briskných finále. Arióza, dvojspevy a ansámbly, pokiaľ nekopírujú Čarovnú flautu, podobajú sa ako vajce vajcu; tam, kde skladateľ nevystačil s hudobnými prostriedkami, použil hovorené slovo; jednotlivé dejstvá nesmerujú ku prirodzeným vrcholom. Trojruža je monotónnym plagiátom, zavádzajúcim predovšetkým nepripraveného, panenského diváka. Ak nezorientované dieťa zatlieska, prípadne sa nechá uniesť atmosférou živého divadla, neznamená to, že cez tento uhol pohľadu je možné Kupkovičovu rozprávku zaradiť. Naopak, podľa môjho názoru, Trojruža hazarduje s dôverou diváka i súboru reprezentatívnej slovenskej opernej scény, ktorá do prípravy premiéry odovzdala nemálo tvorivého potenciálu. Pánu Kupkovičovi do jeho vkusu nemá nik právo hovoriť. Právom, ba povinnosťou divadla je adresovať objednávku na nové dielo tam, odkiaľ nepríde kontraproduktívna odpoveď.

1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?