Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Eva Urbanová - prvá dáma večera *RECENZIA / OPERA

Národné divadlo Praha # P. Mascagni: Sedliacka česť, R. Leoncavallo: Komedianti # Dirigent: Jan Štych # Réžia: Josef Průdek # Scéna: Vladimír Nývlt # Kostýmy: Josef Jelínek l Spievajú: E. Urbanová, L. Ághová, M. Volková, M. Švejda, I. Kušnjer, R. Tuček

# hosťovanie v Opere SND 8. 1. 1996

Pokiaľ siaha moja recenzentská a najmä divácka pamäť, operný súbor pražského Národného divadla (ND) prichádzal do slovenskej metropoly reprezentovať české interpretačné umenie vždy domácou tvorbou. V šesťdesiatom ôsmom priam k slzám dojala Libuša, Predaná nevesta a Káťa Kabanová, no i ďalšie posolstvá zo "zlatej kaplnky" niesli Smetana, Dvořák, Janáček, Fibich. Po dvoch rokoch od posledného hosťovania ND na BHS roku 1993, nastal v tejto tradícii zlom. Súbor od Vltavy, posilnený pozitívnym ohlasom domácej kritiky, rozhodol sa vycestovať s veristickými dvojičkami - Sedliackou cťou Pietra Mascagniho a Leoncavallovými Komediantmi. Voľbu tohto dvojtitulu podporil zrejme šéf Opery SND, ktorý bol prítomný na vcelku úspešnej premiére v novembri 1994. Pri bratislavskom hosťovaní sa však ukázalo, že každý večer je iný a aj čiastočne zmenená sólistická konštelácia dokáže posunúť konečný tvar predstavenia. Tentoraz na neprospech inscenácie. Zatiaľ čo v Sedliackej cti sa sólistom darilo udržať dramatické napätie a príznačnú veristickú atmosféru, Komedianti po bravúrnom prológu postupne strácali na vnútornej súdržnosti a fluidum živočíšnej drámy pozvoľna vyprchávalo. Bezkonkurenčnou prvou dámou večera sa podľa očakávania stala Eva Urbanová - Santuzza európskych parametrov, ktorej voľne plynúci, mocný, ale i v lyrike senzitívny soprán s ľahkosťou napĺňal priestory divadla. Vzostupnú tendenciu mal i výkon Miroslava Švejdu (Turiddu), aj napriek tomu, že jeho svetlejší hlas pre tento typ rolí nie je ideálny. Žiaľ, v Komediantoch absentoval skutočný ústredný hrdina (Vladimír Doležal na Cania jednoducho technicky, ani štýlovým poňatím nemá), od ktorého by sa odvíjala javisková dráma. Po strhujúcom prológu trocha z osobitosti hlasu stratil i Kusnjerov inak kvalitný Tonio a potrebným veristickým espritom neoplývala ani Nedda Lívie Ághovej. V dobrej forme sa prezentoval pražský orchester (aj keď premiérový výkon bol ešte koncentrovanejší) a zbor pod taktovkou Jana Štycha. Josef Průdek sa na neutrálnej a neveľmi inšpiratívnej scéne Vladimíra Nývlta sústredil na tzv. osobnú réžiu, takže profily postáv a ich vzájomná väzba dostali jasnejšie kontúry, než aranžmán veľkých plôch, ktoré boli až príliš konvenčné. Je mi trocha ľúto, že Pražania tentokrát celkom nedocenili situáciu a pokúsili sa presvedčiť Bratislavu, že na parkete talianskej opey sú porovnateľnými súpermi. V tejto chvíli to tak nie je. Ozaj, ak tu bol zámer "oddýchnuť si" od českých titulov (neviem prečo, veď v Bratislave stále chýbajú) čo tak kúpiť povedzme Mozarta, pripraveného na japonský export?

1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem