Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Likvidačné snahy vládnej moci *Správa o stave slobody prejavu na Slovensku

Rok 1995 bol na Slovensku v znamení ďalšieho sústreďovania moci vládou vedenou premiérom V. Mečiarom. Platí to pre všetky zložky pôsobiace tak v politickej, ekonomickej, ako aj spoločenskej oblasti. Vládna koalícia HZDS/RSS-ZRS-SNS uskutočnila počas ...

Rok 1995 bol na Slovensku v znamení ďalšieho sústreďovania moci vládou vedenou premiérom V. Mečiarom. Platí to pre všetky zložky pôsobiace tak v politickej, ekonomickej, ako aj spoločenskej oblasti. Vládna koalícia HZDS/RSS-ZRS-SNS uskutočnila počas minulého roka celý rad krokov obmedzujúcich slobodu prejavu. Príslušníkmi koalície častokrát používaný argument, podľa ktorého dôkazom existencie slobody prejavu je existencia "protivládnych denníkov" či uverejňovanie kritických článkov, je nielen účelový, ale aj zavádzajúci. Na Slovensku je totiž sloboda prejavu likvidovaná tzv. postupnou cestou - pomalým a násilným odumieraním jej šesťročných výhonkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ekonomické prostredie

Jedným z prvých krokov vlády v uplynulom roku, ktorým dala zreteľne najavo, akým spôsobom mieni postupovať voči nezávislým médiám, bolo prijatie zákona o štátnom rozpočte na rok 1995, v ktorom obmedzila výdavky finančných prostriedkov na reklamu. Ďalším krokom bola iniciatíva poslanca J. Feketeho (HZDS), ktorý v parlamentnom výbore pre vzdelanie, vedu, kultúru a šport predložil návrh na zvýšenie dane z pridanej hodnoty o 5 a 10 percent - podľa výšky zahraničného kapitálu v komerčných médiách. Drvivá väčšina denníkov na Slovensku preto vyšla začiatkom marca s vybielenou prvou stranou, na ktorej bol uverenený iba krátky spoločný text, odôvodňujúci ich "Znepokojenie". Na jeho príprave sa podieľali vydavatelia, šéfredaktori i novinárska organizácia Slovenský syndikát novinárov. Požiadavka poslanca HZDS na zvýšenie dane z pridanej hodnoty nebola schválená - vláda však zaujala svojrázny postoj - údajne na protest proti vybieleným stránkam odmietli členovia kabinetu informovať novinárov na tlačových besedách po rokovaní vlády. Touto úlohou poverili svojich hovorcov, ktorých pri tejto príležitosti bol povinný zriadiť každý rezort. Tento stav pretrváva dodnes - členovia kabinetu poskytujú informácie po rokovaní vlády výlučne v Slovenskej televízii (STV).

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo kultúry SR rozhodlo z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na podporu národnostnej kultúry v celkovej výške 58 milónov korún vydávať pravidelné prílohy v denníkoch Slovenská republika a Hlas ľudu, ako aj v niekoľkých mesačníkoch, blízkych alebo personálne prepojených s vládnym hnutím. Tým sa znížili dotácie pre menšinovú kultúru o sumu 27 miliónov korún, čo malo za následok zastavenie vydávania aj niekoľkých periodík pre takmer 600 000-člennú maďarskú menšinu. Právo rozdeľovať a nakladať s vyčlenenými finančnými prostriedkami má minister I. Hudec (HZDS) a tento fakt znamenal aj zrušenie finančných dotácií vláde nepohodlnému Kultúrnemu životu a časopisu Aréna. Na konci roka 1995 boli pridelené finančné prostriedky pre nové periodikum v maďarskom jazyku - jeho vydavateľom je nadácia prepojená s novokonštituovaným politickým hnutím, podporujúcim politiku V. Mečiara a HZDS. Koncom roka taktiež vláda vyčlenila sumu 15 miliónov korún na prípravu nového denníka pod názvom Nová Smena mladých, ktorý začal vychádzať od januára 1996. Jeho šéfredaktorom je M. Púchovský - dovtedy šéfredaktor antisemitského týždenníka Zmena. Riaditeľ odboru Ministerstva kultúry SR I. Reguli rozoslal podnikom so štátnou kapitálovou účasťou dokument, v ktorom im ministerstvo "odporúčalo", aby poskytovali inzerciu periodikám blízkym vláde.

Skryť Vypnúť reklamu

Kladenie prekážok

Administratívnym príkazom bol vydaný zákaz fotografovania z priestorov určených pre verejnosť a novinárov počas verejných rokovaní parlamentu. Združenie robotníkov Slovenska (ZRS), ktoré je jedným zo subjektov tvoriacich vládnu koalíciu, diskriminovalo novinárov niektorých periodík, keď im neumožnilo akreditovať sa na medzinárodnú konferenciu, ktorej bolo organizátorom. Jeho predseda J. Ľupták vyhlásil: "Pre našu stranu, ale i celkove nie je prijateľné, aby novinári tak písali, niektorí, ako píšu." Na adresu redaktorov denníka SME J. Ľupták, ktorý je zároveň podpredsedom NR SR, okrem vulgárnych nadávok povedal: " Obesiť ich. Krista, obesiť ich za rebro tuto hore!" Rovnako aj Ministerstvo zahraničných vecí SR opakovane odmietlo vpustiť redaktora denníka SME na oficiálne ohlásené tlačové besedy ministerstva. V októbri riaditeľ súkromnej tlačiarne Concordia F. Mana s okamžitou platnosťou zastavil tlačenie denníka SME, ktorý vyšiel v ten deň v štátnom podniku Danubiaprint. Dôvodom bol údajný dlh denníka voči tlačiarni, jej riaditeľ však odmietol aj jeho okamžité vyrovnanie. O deň neskôr odmietol SME tlačiť aj Danubiaprint a denník bol nútený hľadať tlačiareň mimo hlavného mesta Slovenska. Za tri dni nedobrovoľne vystriedalo SME tri tlačiarne, čo je zrejme svetový rekord. Poslanci vládnej koalície pokračovali v ťažení proti médiám - R. Hofbauer (HZDS), A. Poliak (ZRS) a J. Prokeš (SNS) pripravili návrh uznesenia NR SR o etike žurnalistiky. Jeho obsahom bola zastaraná rezolúcia Parlamentného zhromaždenia RE č. 1003, z ktorej 38 bodov účelovo vybrali a upravili 10 bodov. Návrh na rokovanie parlamentu nebol zatiaľ zaradený. SNS predložila do parlamentu tzv. zákon na ochranu republiky, ktorého účelom je trestný postih za slobodné vyjadrovanie názorov. Pre článok v novinách prišlo aj k pästnému súboju medzi redaktorom Práce F. Melišom a poslancom V. Moricom (SNS). Redaktor denníka SME P. Tóth, ktorý sa venuje únosu prezidentovho syna do Rakúska, oznámil fyzické napadnutie neznámou osobou a výhražný telefonát zaznamenala aj jeho manželka.

Skryť Vypnúť reklamu

Priame zásahy

Počas celého uplynulého roka bolo zaevidovaných množstvo personálnych zmien vo verejnoprávnych médiách - televízii a rozhlase, motivovaných politickými rozhodnutiami. Na začiatku roka boli z STV vykázané humoristické relácie Večer M. Markoviča, Apropo TV, Halušky. STV po mesiaci pozastavila aj vysielanie relácie Hovorí sa, že... Stalo sa tak po odvysielaní rozhovoru s predsedom J. Ľuptákom (ZRS), ktorý nebol spokojný s otázkami redaktora. V apríli STV zrušila taktiež obľúbenú reláciu speváka P. Nagya Fany. Vedenie STV bez vedomia autorky relácie Eko ďalej vystrihlo 7-minútový príspevok o odvolávaní prednostov životného prostredia vládnymi akčnými úderkami. Taktiež bol zaznamenaný zásah do relácie Akcent, ktorá sa venovala personálnym výmenám v štátnej správe a táto verejnoprávna ustanovizeň odmietla aj odvysielať príhovor prezidenta M. Kováča pred návštevou pápeža Jána Pavla II. na Slovensku. Radikálnym personálnym výmenám sa nevyhol ani Slovenský rozhlas (SRo). Jeho riaditeľ J. Tužinský, poslanec HZDS, začiatkom roka napr. odvolal spravodajcu v USA P. Suska. Argumentoval pritom "ekonomickými dôvodmi". Pracovníci SRo však dali Suskovo odvolanie do súvislosti s jeho kritickým pohľadom na účasť slovenskej delegácie na januárovej clevelandskej konferencii o pomoci USA východeurópskym krajinám. O niekoľko týždňov neskôr bol na jeho miesto vymenovaný nový spravodajca. Priamej cenzúry sa dopustila aj súkromná televízna spoločnosť VTV, ktorej väčšinový podiel vlastnia osoby späté s HZDS. Rovnako ako v STV, bol vydaný zákaz odvysielať pravidelnú humoristickú reláciu Apropo VTV. Spravodajkyňa štátnej spravodajskej agentúry (TASR) Z. Bálintová dostala výpoveď po tom, ako sa odmietla podieľať na "úprave" textu správy, prezentovanej hovorkyňou premiéra V. Mečiara, v ktorom demarš Európskej únie označila za "komuniké". Priamy policajný zásah v súvislosti so slobodou prejavu bol zaznamenaný pri zatknutí účastníkov protifašistickej demonštrácie v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Sloboda prejavu, ktorá je základňou pre slobodu informácií a médií, je na Slovensku v ohrození. Zahŕňa slobodu zastávať názory, prijímať a rozširovať informácie alebo myšlienky bez zasahovania štátnych orgánov. A to sa v minulom roku viditeľne neudialo.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  2. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 7 251
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 430
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 803
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 188
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 142
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 122
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 952
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 718
  10. Prvá dáma festivalu 1 563
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu