Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Skladateľ Roman Berger žiada o zmenu programu pripravovaného Týždňa slovenskej hudby v Paríži

Hudobný skladateľ a teoretik Roman Berger (nar. 9. augusta 1930 v poľskom Cieszyne) sa formou článku v denníku SME rozhodol požiadať ministra kultúry SR Ivana Hudeca, aby nariadil zmenu programu Týždňa slovenskej kultúry, ktorý bude v dňoch 12.-18. februá

ra 1996 v Paríži. Na úvodnom koncerte má byť totiž uvedená jeho skladba De profundis, ktorá by si z technického hľadiska vyžadovala i osobnú účasť autora.

Idea usporiadať Týždeň súčasnej slovenskej hudby v Paríži sa zrodila asi pred tromi rokmi na pôde Hudobného informačného strediska v Bratislave. Cieľom bolo "zviditeľniť" domácu tvorbu dneška a aspoň symbolicky aj tú "zneviditeľňovanú" prednovembrovým boľševickým režimom. Keďže som patril medzi tých, ktorých "normalizácia" nielen izolovala od umeleckého diania vo svete, ale sa snažila aj doma umlčať, uvítal som správu, že otvárací koncert podujatia je venovaný uvedeniu mojej kompozície De profundis (1975, 1980) s radosťou a s pocitom veľkej satisfakcie. Napokon, uvedenie skladby vo svetovej metropole je pre každého nanajvýš žiaducou udalosťou - bez ohľadu na takú či onakú biografiu. Nasledujúce mesiace a roky priniesli však do tejto perspektívy toľko prekážok a prejavov nezáujmu - najmä zo strany ministerstva kultúry (MK), že som celú záležitosť pustil z hlavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Zrazu prišlo prekvapenie: pred niekoľkými dňami (30. 12. 1995) som sa dozvedel, že parížsky projekt sa predsa má uskutočniť, a to dokonca onedlho a na dôvažok pod patronátom MK. 2. 1. 1996 som dostal program, v ktorom De profundis skutočne figuruje pod dátumom 12. 2. 1996. Uvedení sú interpreti so svetoznámym Sergejom Kopčákom na čele. Chýba však podstatná zložka: "live-electronics", t. j. okrem pomerne rozsiahlej aparatúry ďalší traja ľudia. Nevyhnutná je účasť minimálne dvoch technikov zvuku (zvukových majstrov) a autora. Elektronická transformácia zvuku je integrálnou, neoddeliteľnou súčasťou celku nielen z hľadiska expresie, ale aj vzhľadom na dramaturgiu formy. Bez nej je realizácia diela nielen neprípustná, ale priam nemožná. Avšak program zvukovej transformácie nie je, žiaľ, natoľko sformalizovaný, aby realizácia mohla byť zverená len technikom zvuku - nevyhnutná je, žiaľ, moja osobná účasť. A tu vzniká problém, kvôli ktorému píšem tieto riadky. Ako dôchodca nemôžem si z pochopiteľných (dúfam) dôvodov dovoliť výlet do Paríža na vlastný účet. A od ministra kultúry - aj keby sa rozhodol moju cestu uhradiť - by som vedome a dobrovoľne neprijal ani korunu. (Na zháňanie milodarov od prípadných sponzorov som príliš starý.) Neostáva mi preto nič iné, ako zdvorilo ministra požiadať, aby láskavo nariadil zmenu programu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je to, prosím, akési hysterické gesto ad hoc. Základným motívom môjho postoja je - akokoľvek paradoxne to môže na prvý pohľad vyzerať - moja autentická, t.j. nie iba predstieraná úcta k slovenskej kultúre a jej tradícii založenej na etických hodnotách a na princípoch kresťanstva. Je to súčasne moja snaha zachovať si aspoň akési minimum identity; nadväzujem tu na niektoré moje rozhodnutia z minulosti (taktiež nie ľahké!), z ktorých si dovolím uviesť ad illustrandum nasledujúce:

a) Po úspešnom uvedení mojich Transformácií pre symfonický orchester (Cena J. L. Bellu, Cena československej kritiky) na svetovom festivale ISCM - Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu v Prahe (1967) bol tento cyklus zaradený na program vtedy nemenej prestížneho festivalu Varšavská jeseň 1968; medzitým však došlo k augustovej invázii, preto som na protest zamedzil toto uvedenie. Napriek tomu, že sa mi ním otvárala cesta k tzv. "kariére". Veci verejné som považoval za dôležitejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

b) Bol som potom ako "protisocialistický, protištátny živel" vyhodený zo Zväzu slovenských skladateľov (vtedy sa ešte udávali "dôvody", pre ktoré bol človek "odkrúhnutý", "odídený" z VŠMU a "vygumovaný" zo spoločenského života). Po 9 rokoch mi podali pomocnú ruku v Umenovednom ústave SAV; tu som však odmietol obhajobu doktorskej práce - bola spojená, ako viete, so skúškou z marxizmu. Tým som si zahatal pre zmenu "vedeckú kariéru". Aj "služobný postup".

c) V poslednej fáze predchádzajúcej diktatúry mi udelili Cenu Zväzu skladateľov (zrejme aby sa zmenšil "trapas": rok predtým mi totiž udelila Viedenská univerzita Herderovu cenu za "rozvíjanie európskeho kultúrneho dedičstva v kompozícii a teórii hudby"). Aj tú som, samozrejme, odmietol (poslali mi ju napokon poštou - vrátil som ju obratom).

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vidno, veci majú svoju logiku. Zhrňujúc, mohli by sme so Z. Herbertom povedať: "...je to všetko iba vec vkusu..."; iste mi dáte za pravdu, že umelec by sa nemal s vkusom zahrávať. Ale nielen s ním; preto si dovolím uviesť ešte jeden moment. Presne pred tromi rokmi som mal tú česť predniesť jeden z hlavných referátov na medzinárodnom sympóziu (účasť od Ameriky po Rusko) "Pranierovaná hudba. Skladatelia v diktatúrach XX. storočia", ktoré sa uskutočnilo na pôde Centra pre súčasnú hudbu v Drážďanoch (v evidentnej nadväznosti na škandalizovanú konferenciu Hudba a totalita, ktorá sa konala v rámci nemenej škandalizovaného festivalu Melos-Étos 1991 v Bratislave). Keby som dnes zaujal iný postoj, dostal by som sa do rozporu s názormi, ktoré som v Drážďanoch formuloval (rozvinul som ich napokon pred rokom na medzinárodnom sympóziu o semiotike, ktoré usporiadala Univerzita Sorbonne 1 v Paríži). Hovorí sa síce, že človek má právo meniť názory; nazdávam sa však, že v istých súvislostiach riskuje tým stratu charakteru. Strata charakteru - ako vieme - vyraďuje človeka z dimenzie kultúry (nie tej boľševicky dezinterpretovanej, ale tej duchovnej). Zdá sa mi, že to odo mňa nikto nemôže žiadať. Ani minister kultúry.

Skryť Vypnúť reklamu

Napokon nezanedbateľný je aj fakt, že De profundis som skomponoval na texty T. Róžewicza zamerané proti diktatúre a jej hrôzostrašným následkom. Aj tým v rovine ducha (príklad: "Pojmy sú iba prázdne slová - česť a podlosť - odvaha a zbabelosť - krása a hnus - pravda a lož...", alebo: "videl som človeka, ktorý jeden a ten istý bol súčasne cnostný aj zvrhlý..." etc., etc.). Preto táto skladba od premiéry (1980) viac nezaznela. (Až v r. 1991 došlo k repríze v rámci festivalu Melos-Étos - z finančných dôvodov iba z magnetofónového záznamu.) Bol by to čudný paradox, keby mala zaznieť teraz pod firmou ministerstva kultúry.

Posledná poznámka už len k otázke, prečo som zvolil formu článku. Vonkoncom nie preto, aby som vec škandalizoval; naopak. Keby som ho bol odoslal privátne priamo ministrovi (tak ako asi pred rokom v prípade odvolania riaditeľky Slovenskej filharmónie), vznikol by opäť dojem, že moju skladbu "vygumoval" minister z programu z vlastnej iniciatívy. Dúfam, že to minister kultúry ocení. A vopred ďakujem za pochopenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  4. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  2. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  8. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 651
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 408
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 816
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 659
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 393
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 158
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 058
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 731
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 019
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu