Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Básnik Ivan Štrpka: Vidieť myšlienky v obrazoch

Ivan Štrpka - narodil sa 30. júna 1944 v Hlohovci. Je spoluzakladateľom legendárnej básnickej skupiny Osamelí bežci (spolu s I. Laučíkom a P. Repkom), po roku 1989 bol šéfredaktorom Kultúrneho života. Vydal básnické zbierky Krátke detstvo kopijníkov ...

Ivan Štrpka - narodil sa 30. júna 1944 v Hlohovci. Je spoluzakladateľom legendárnej básnickej skupiny Osamelí bežci (spolu s I. Laučíkom a P. Repkom), po roku 1989 bol šéfredaktorom Kultúrneho života. Vydal básnické zbierky Krátke detstvo kopijníkov (1969), Tristan tára (1971), Teraz a iné ostrovy (1981), Pred premenou (1982), Správy z jablka (1985), Všetko je v škrupine (1989), Krásny nahý svet (1990), je autorom textov piesní pre LP platne Deža Ursinyho, ktoré vyšli aj knižne pod názvom Modrý vrch (1988). Na sklonku minulého roku vyšla I. Štrpkovi v levočskom vydavateľstve Modrý Peter ôsma básnická zbierka s názvom Rovinsko, juhozápad. Smrť matky a v bratislavskom vydavateľstve Archa kniha esejí Kŕč roztvorenej dlane (obidve ilustroval výtvarník Ivan Csudai).

Skryť Vypnúť reklamu

# Od Krásneho nahého sveta po vašu najnovšiu zbierku Rovinsko, juhozápad. Smrť matky uplynulo päť rokov. Nie je to pre básnika príliš dlhá odmlka?

"Trochu to klame telom i rokmi. Uplynulých päť rokov bolo bohatých na udalosti: november `89, potom som sa venoval Kultúrnemu životu, no na vlastnú stopu som nikdy nezabudol. Rovinsko... vyšlo teraz, lebo sa našlo vydavateľstvo Modrý Peter z Levoče. Napriek veľkej slobode majú vydavatelia poézie vážne problémy, lebo je kultúrnym luxusom a sama peniaze neprináša. Rovinsko... je jednou z trojice kníh, ktoré som dal v uplynulom období dohromady."

# Ako sa volajú ďalšie dva lyrické opusy?

"Prvá sa volá Medzihry. Bábky kratšie o hlavu, ktorej pôvodným vydavateľom bol Daniel Hevier a jeho vydavateľstvo HEVI. Nedostal však na ňu z Pro Slovakie dotáciu, no už v najbližších mesiacoch by mala vyjsť v známom pražskom vydavateľstve Torst. Bude prvou knihou, ktorá v tomto vydavateľstve vyjde v slovenčine. Druhou je Majster Mu a ženské hlasy, ktorá zatiaľ ešte nemá vydavateľa. Bol by som rád, keby vyšli naraz - možno by to bolo trochu bláznivé, ale vytvorilo by sa širšie významové pole. Nejde, samozrejme, o románovú trilógiu, skôr je to akýsi trilok."

Skryť Vypnúť reklamu

# Ako treba dešifrovať názov - Rovinsko, juhozápad. Smrť matky. Odvíja sa to od vlastnej smutnej skúsenosti?

"Žiaľ, bola to skúsenosť: Moja matka po dlhej chorobe pred niekoľkými rokmi zomrela. Zároveň som si však uvedomoval, že je veľmi chúlostivé vybrať si takýto reálny impulz, pretože slová sa môžu veľmi ľahko stať efektným hovorením o čomsi, čo sa samo nedá uchopiť. Vyrovnával som sa s predstavou života a smrti ako o dvoch koncoch toho istého problému, ktorý sa spája v postave matky. Ona privádza život na svet a zároveň tiež zomiera. Básne sú vytvorené tak, že jedna druhú dopĺňa, vytvárajú jeden voľný cyklus s tým, že slová vyznačujú isté miesto významov."

# Prečo ste si svoj kompas nastavili na juhozápad?

"Malo to sugerovať geografické zakotvenie, kde je rovinatá krajina, otvorená a súčasne monotónna s istými náznakmi púšte, ktorá sa v zbierke vyskytuje. Možno, že by sa miesto svojím charakterom dalo situovať aj na juhozápad Slovenska, no nemal som ambíciu písať knižku o konkrétnej, ale imaginárnej krajine, ktorá odkazuje skôr na vlastnú skutočnosť. Slovo juhozápad je súčasťou vyjadrovacej stratégie a objavuje sa v titule každej básne."

Skryť Vypnúť reklamu

# Vo svojich básňach sa vždy snažíte postaviť verš na výraznom obraze. Ako vytvárate ich skladbu, kde sú ich prvotné podnety?

"Je to spôsob videnia sveta v elementárnom slova zmysle. Treba sa naučiť vidieť myšlienky v obrazoch. Obraz je základom modernej lyriky a stojí v akomsi kontrapunkte s reflexiou vecnou. Človek chce svojou vlastnou predstavivosťou vytvoriť istú fikciu, zlomky vlastnej reality. Tie sa potom premietajú do obrazov, ktoré na seba nadväzujú a vytvárajú isté súvislosti. Nejde tu však o vizuálne metafory, ktoré by mali mechanicky previesť do vizuálneho kódu akýsi mentálny film - hoci, analógia je možná."

# Vaše obrazy však často majú príchuť zvuku a farebnosti...

"Dôležité sú aj tieto podnety a pokúšam sa ich vyjadriť dovolávaním zmysluplnej argumentácie. Neabstrahujem zo zmyslov, ale naopak, abstrakcia, myšlienka alebo istá formulácia by mala dostať svoje telo, aby bola viditeľná. Niekedy sa pritom cítim ako filmár - na rozdiel od neho však používam slová."

Skryť Vypnúť reklamu

# Vaše texty však predsa len boli "aplikované" pre hudbu - stačí spomenúť spoluprácu s Dežom Ursinym.

"Opäť je to vec videnia, od ktorého sa odvodzuje základná citlivosť, únosná aj v rovine hudobnej. Nepovažujem sa za hudobný typ, skôr som prijímateľ ako tvorca. Moje písanie je oveľa komplikovanejšie ako plynutie hudby. Muzika smeruje k sugescii, k naplneniu nejakých významov. Ak sa to podarí aj slovám, sugescia je silnejšia. V minulosti ma k tomu viedol môj priateľ Dežo Ursiny, pri ktorom som sa snažil uvoľniť moje písanie. Tak, aby slúžilo ako inšpiratívny podklad pre hudbu. O nič iné mi ani nešlo."

# Zúčastňovali ste sa aj na hudobnom komponovaní a hovorili ste D. Ursinymu, ktoré slovo by sa malo v piesni zdôrazniť?

Skryť Vypnúť reklamu

"Až do takého ideálu sme nezašli, ale Dežo ma stále učí spievať. Bol absolútne kreatívny partner - bol to človek literatúry, no nerealizoval svoje literárne ambície naplno. Akceptoval moje kompozičné tušenie, považoval to za dráždivé, a preto často bral aj moje vylomeniny a robil z nich piesne."

# Ján Štrasser v Mladej tvorbe z roku 1967 okrem iného o vás napísal, že ho vaša poézia fascinuje tajomstvom, ktoré nikdy neodhalíte. Stále ho rovnako pozorne ukrývate?

"Ide o významové napätie. Napätie vzniká vtedy, keď sa všetko neuvoľní. Aj karty vyložené na stole sa dajú prečítať len vtedy, keď poznáte významové súvislosti medzi nimi. Plný význam sa však nikdy nedá celý vyčerpať. Moje cítenie básne je len jednou z mnohých ciest vo svete. Báseň je akýsi priestorový objekt, ktorý vlastnou energiou významu nesie v sebe istý náboj zmyslu a dokáže sa tak udržať aspoň pár milimetrov vo vzduchu - nad plochou dvojrozmernej skutočnosti. Prípadnému tajomstvu by mohol patriť ten štvrtý rozmer."

Skryť Vypnúť reklamu

# Prichádza pri tomto vznášaní aj pocit zadosťučinenia?

"Je to pokus čo najpresnejše sa vyjadriť. Človek to robí asi aj preto, že je to akási kreatívna hra, pri ktorej sa uvoľňuje psychické napätie. Je to cesta, ako sa človek dokáže udržať v normálnom balanse tak, aby nezblbol."

# Cítite sa byť stále osamelým bežcom alebo vidíte nejakého spriazneného spolubežca?

"Stále som osamelým bežcom aj spolubežcom. Stále je pre mňa dôležitá skúsenosť ďalších osamelých bežcov - P. Repku a I. Laučíka. Stále je pre mňa podnetný vývoj ich spôsobu písania. Vo všeobecnosti si myslím, že slovenská lyrika je schopná medzinárodnej konfrontácie, v súčasnosti je však trochu zanedbávaným artiklom."

# Vo vydavateľstve Archa nedávno vyšli aj vaše eseje pod názvom Kŕč roztvorenej dlane. Aký je kŕč roztvorenej dlane?

Skryť Vypnúť reklamu

"Chcem zdôrazniť, že mi v tejto knihe nešlo o politologickú analýzu, ale druh literárnej eseje. Podstatným zostáva pre mňa problém metaforického vyjadrenia vo vlastnom individuálnom jazyku. Nesmieme podľahnúť takému jazyku, ktorý nám vnucuje politická realita a protagonisti politickej moci nám ho podsúvajú cez médiá. Individuálny ľudský jazyk sa potom dostáva na perifériu pár ľudí, čo čítajú a píšu básničky... Ale späť ku kŕču. Skúste chvíľu mať roztvorenú ruku a o chvíľu pocítite, že prichádzajú mravce a začína tŕpnutie. Sloboda čiže roztvorenie zovretej päste ponúka situáciu otvoreného priestoru, v ktorom sa nachádzame. Nevieme ho však zvládnuť, a preto vzniká kŕč, ktorý presahuje aj individuálne vedomie. Stále žijeme v sterotypoch, ktoré sme zdedili ešte z čias neslobody."

Skryť Vypnúť reklamu

# V Post Scripte tejto knihy píšete: "Po rokoch. Stmieva sa. Volá mi Boris Vian. `Ešte stále stojím na míne,` hovorí mi (tam na Západe)." Na akej míne stojí Vian?

"Myslím, že Boris Vian je v tejto situácii na mieste, a nielen preto, že je teraz u nás populárny. Hovorili sme o mravcoch, ktorí behajú po roztvorenej dlani... Boris Vian má poviedku s názvom Mravce. Končí sa tým, ako vojak, ktorý sa celý čas vysmieval absurdite vojny, stúpil na nášľapnú mínu a zrazu pochopil, že keď pohne nohou, tak mína vybuchne. Takže tam zostáva stáť, dopisuje príbehy a cíti, ako mu mravce lezú po nohe. Nevládze už stáť a musí sa pohnúť... V tejto situácii sa, žiaľ, nenachádzame len my."

# Koho by ste si v tomto roku priali, aby vám zavolal tak ako Boris Vian?

Skryť Vypnúť reklamu

"Najradšej by som bol, keby sa ozvala riadiaca veža v Houstone a zvestovala mi, ako mám vyriešiť môj - a možno aj váš - problém. A celkom super by bolo, keby mi zavolala frajerka, ale až po ôsmej."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 798
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 187
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 321
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 114
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 183
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 191
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 124
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 895
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 360
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 517
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.