BRATISLAVA (TASR) - Volkswagen, ktorý je vedúcim európskym výrobcom automobilov, značne rozširuje svoje prevádzky na Slovensku ako súčasť úsilia o budovanie svojich závodov vo východnej časti Európy, čím vyrovnáva vysokonákladné prevádzky v Nemecku. Volkswagen Bratislava v minulom roku viac ako zdvojnásobil výrobu automobilov na 20 tisíc, v roku 1994 výroba dosahovala 8 tisíc automobilov a 3000 v roku 1993. Podľa technického riaditeľa Karla Wilhelma v roku 1996 sa plánuje ďalšie 50-percentné zvýšenie výroby na 30 tisíc automobilov. Volkswagen preniesol celú výrobu svojich rodinných a kombi automobilov, určených pre európsky trh, zo svojho najväčšieho podniku v Nemecku z Wolfsburgu do Bratislavy. Volkswagen tiež buduje závod v Bratislave na montovanie prevodových rýchlostných skríň a niektorých súčiastok, čím sa znižujú náklady na prevádzku v hlavnom nemeckom závode pre montáž rýchlostných skríň v Kasseli.
Spoločnosť začala montovanie rýchlostných skríň v Bratislave v roku 1994. Kapacita sa zvýšila z 46 tisíc v roku 1994 na 185 tisíc v tomto roku a plánuje ďalšie zvýšenie kapacity v budúcom roku na 260 tisíc. Spoločnosť taktiež preniesla výrobnú linku z Kasselu do Bratislavy a v tomto roku vyrobí približne 600 tisíc súčiastok pre prevodové rýchlostné skrine pre potreby bratislavského a kasselského závodu. Podľa K. Wilhelma bratislavský závod slúži ako rozšírená pobočka pre kasselské prevádzky. "Výroba súčiastok v Bratislave znižuje náklady o päť mariek na jednu jednotku a zvyšuje konkurenčnosť kasselskej prevádzky. Je to v záujme oboch závodov, čo im zabezpečuje dlhodobú úspešnosť," vysvetľuje K. Wilhelm.
Počet pracovných síl sa taktiež rapídne zvyšuje v dôsledku presunu prevádzok z Nemecka. V minulom roku zamestnanecký stav predstavoval 817, v tomto roku je to už 1 950. Automobilové diely prichádzajú každý deň vlakom z Braunschweigu v Nemecku cez ČR. Podľa obchodného riaditeľa Jozefa Uhríka veľkou výhodou závodu je lacný, ale vysokokvalifikovaný personál a taktiež umiestnenie závodu neďaleko rakúskych hraníc. Priemerný vek zamestnancov je približne 28 rokov a viac ako polovica z nich má maturitné alebo vyššie vzdelanie, zatiaľ čo ich mzdy predstavujú desatinu miezd nemeckých zamestnancov. Podľa interných ukazovateľov bratislavský závod patrí kvalitou medzi prvú tretinu všetkých svetových prevádzok Volkswagenu. Spoločnosť tiež využila výhody reštrukturalizácie slovenského zbrojného priemyslu, jedného z najväčších centier výroby zbraní v bývalom východnom bloku, a pritiahla viac ako 300 kvalifikovaných robotníkov z bývalých zbrojných závodov. Približne 2000 najlepších zamestnancov bolo vybraných z viac ako 16 tisíc uchádzačov.