Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Nepísať tak, aby sa zabudlo *recenzia / LITERATÚRA

Peter Susko: Suskoviny, Ilustrácie: Roman Humaj Vydavateľ: Agency Relax, Bratislava 1995

Literárna prvotina zvyčajne vyvolá zvedavosť. Ak s ňou prichádza autor, ktorý si štylistické ostrohy brúsil v úlohe rozhlasového spravodajcu v zahraničí, môže to vyvolať záujem publika. Ak je autor popri tom známy ešte svojou priamočiarosťou videnia denných udalostí s verejným prezentovaním, že v žurnalistickej profesii by mala byť ružová farba nepoužiteľná, môže mať jeho kniha v smerovaní k čitateľovi náskok. P. Susko sa verejne ľudsky prejavil v clevelandskej kauze v januári tohto roku, keď prezentáciu Slovenska pomenoval tak, akou v skutočnosti bola, teda nedostatočná. Vyslúžil si za to kritiku zástupcu šéfredaktora denníka Slovenská republika. Potom už nadobudli udalosti rýchly spád a P. Susko bol z postu spravodajcu odvolaný. "Žalujem dobu, v ktorej žijeme za to, že umožní novinárovi obviňovať novinára," napísal vtedy. V Suskovinách ponúka bývalý zahraničnopolitický spravodajca (trištvrte roka v Ríme, takmer dva roky vo Washingtone) inú dimenziu žurnalistickej schopnosti, na akú boli zvyknutí poslucháči rozhlasu. P. Susko označuje svoju prvotinu ako súbor fejtónikov, samotná novinárska teória by mala zrejme s označením žánru, ktorý na 67 stranách ponúka, problém. Nie je to však na úkor príťažlivosti čítania.V plnej miere totiž pri hodnotení platí samotná autorova ambícia, ktorú vyslovuje hneď na začiatku, že písať fejtóny iba preto, aby sa ľudia zasmiali a zabudli, je mrhanie času. Čitateľ dostáva šancu priblížiť sa ku konkrétnym situáciám prostredníctvom citátov reálnych ľudí alebo pomocu obrazu dinosaurej ríše má šancu pristaviť sa nad nezmyselnosťou diania posledných troch rokov na Balkáne (autor zažil situáciu 12 hodín pred začiatkom invázie). V inom fragmente si P. Susko pohráva s významom mena (niekdajší minister privatizácie v Taliansku Baratta znamená podvodník, klamár) a pýta sa, či je Taliansko jedinou krajinou, o ktorej sa dá hovoriť v súvislosti s menami šitými na mieru? Aj keď sú v knihe vlastne iba prežitky zo zahraničia, vnímavý čitateľ si paralely s dianím doma nájde. Autorovým plusom pre čitateľa je, že jednotlivé fragmenty predznačuje popisom danej situácie. Ak si k celkovému vnemu pridáme 24 kreslených glos, tak Suskoviny majú o čitateľa postarané.

1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Odpady nad zlato
  3. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád