SME

Zoom: Vedci zistili, prečo bol Leonardo da Vinci génius

Vynovený a dlhší podcast o vede.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Vypočuje si podcast

Leonardo da Vinci bol génius. O tom niet žiadneho sporu, skutočnou otázkou ale je, ako to bolo možné. Čím sa tento renesančný človek odlišoval od všetkých ostatných a čo ho robilo takým výnimočným. Zdá sa, že veda môže mať odpoveď.

A nielen to. Nový výskum ukázal koreláciu medzi výškou a zvýšeným rizikom rôznych druhov rakovín. Pretože čím ste vyšší – a teda poriadne vyšší –, rastie aj pravdepodobnosť problémov.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná téma, o ktorej sa dnes budeme rozprávať, sú hoaxy. Ako to už býva, znovu ich šíria konšpiračné weby, znovu klamú... a my si dnes povieme, ako a v čom presne.

Krátky prehľad správ z vedy:

Vedci vyrobili prvú biotehlu z ľudského moču. Podarilo sa im tak premeniť odpadovú tekutinu, ktorej denne vznikne viac ako 15 miliárd litrov, na stavebný materiál. Tehly z moču pritom vznikajú iba pri izbovej teplote.

NASA musela odstaviť vesmírny ďalekohľad Kepler, ponechá ho však vo vesmíre. Dôvodom je, že teleskop vyčerpal palivo potrebné k tomu, aby pokračoval vo svojej misii. Tou bolo hľadanie exoplanét, teda planét mimo našej slnečnej sústavy.

Slnečná sonda Parker prekonala dva vesmírne rekordy. K Slnku sa dostala bližšie ako akýkoľvek iný ľuďmi vyrobený objekt. A stala sa aj najrýchlejšou vesmírnou loďou v histórii, keď prekonala rýchlosť 246 960 kilometrov za hodinu: vzhľadom k Slnku.

SkryťVypnúť reklamu

A máme aj hoax: v Nemecku vraj existuje dedina, ktorá je usporiadaná podobne ako ľudský odtlačok prsta. Akurát že nejestvuje: záber, ktorý pripomína satelitnú snímku, je vizuálnym dielom umelca Jacoba Eisingera pre obálku istého magazínu o dizajne a architektúre.

Podcasty SME

Všetky podcasty SME nájdete na linku podcasty.sme.sk.

SME každý pracovný deň ráno vydáva denný spravodajský podcast Dobré ráno, ktorý ponúka prehľad najdôležitejších správ dňa.

Zoom je denný vedecký podcast denníka SME a Rádia_FM. Každý deň správy zo sveta vedy, vedeckých osobností a ďalších objavov.

Klik je týždenný podcast, komentovaný prehľad technologických správ, o udalostiach, ktoré sa udiali vo svete IT, médií a sociálnych sietí. Vychádza každú sobotu.

Index je týždenný podcast denníka SME o ekonomike a podnikaní na Slovensku a vo svete. Prehľad dôležitých správ a zaujímavé rozhovory s podnikateľmi, analytikmi a ďalšími hosťami. Vychádza každý štvrtok

SkryťVypnúť reklamu

Za volantom je podcast o autách a automobilovom priemysle - novinky, správy, testy automobilov aj situácie z ciest. Vychádza každý piatok.

Podcast Tech_FM, ktorý vzniká v spolupráci s Rádio_FM, sa venuje dvom vedeckým alebo technologickým správam týždňa.

Podcast Dejiny vzniká v spolupráci s magazínom Historická revue. Moderuje ho Jaro Valent a vychádza každú nedeľu.

Diskutovať o podcastoch môžete s nami vo facebookovej skupine: Podcastový klub denníka SME. Nových členov schvaľujeme zvyčajne pár minút po prihlásení.

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty@ sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Najčítanejšie na SME Tech