V delegácii, ktorá v utorok privítala v Košiciach predsedu vlády Brandenburska Manfreda Stolpeho z Nemecka, popri košickom primátorovi a zástupcoch železiarní nechýbal ani splnomocnenec vlády SR pre nové územné usporiadanie východoslovenského regiónu Dr. Dušan Cina. Prinajmenšom to signalizuje, že vláda zobrala rekonštrukciu verejnej správy na Slovensku veľmi vážne. A keďže tento jej zámer napokon odsúhlasili parlament i prezident, nie je už dnes namieste oplakávať absenciu prerozdeľovania kompetencií medzi štátnou správou a samosprávou, medzi obcami a regiónmi a medzi regiónmi a centrom, ale skôr uvažovať ako ďalej. Dušan Cina bol v Košiciach podľa mienky vlády vážnym partnerom predsedu jednej zo spolkových vlád, zhodou okolnosti z bývalej NDR. Tento geopolitický fakt však nie je predmetom našej úvahy, aj keď záujmy VSŽ v bývalej komunistickej časti Nemecka dnes bezpochyby majú svoj pikantný nádych. Je isté, že etablovanie stredného stupňa verejnej správy na úrovni regiónov začalo s nebývalou razanciou, čo si naša verejnosť v plnej šírke uvedomí v najbližších komunálnych voľbách. Vláda nezabúda ani na legislatívnu prípravu tohto procesu a po zákone NR SR 222/1996 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy možno v najbližšom čase logicky očakávať zákon o vyššich územných celkoch, či novom regionálnom zriadení. V dohľadnom čase tu teda budeme mať komplexne riešenú verejnú správu schopnú uplatňovať zásady a využívať nástroje regionálnej najmä hospodárskej politiky. Či toho naozaj bude schopná, ukáže čas a pripravenosť odborníkov, ktorí sa do tohto náročného procesu zmien zapoja. Podstatné je, že táto vláda už dnes pripravuje verejnosprávnu štruktúru štátu tak, aby bola schopná napojiť sa na systém štrukturovaných regionálnych rozvojových fondov a programov Európskej únie. Administratívne predpoklady však musí sprevádzať politická pripravenosť a vyspelosť, ktorá jedine zaručí plné členstvo Slovenska v EÚ. Na tejto ťažkej ceste k demokracii západoeurópskeho typu čaká našu vládu ešte návrh zákona o voľbách do orgánov samosprávy vyšších územných celkov-regiónov. To bude príležitosť pre ambicióznych a schopných politikov mimo centra, osobnosti mimo výslnia politickej scény, ktorí však, ak chcú mať šancu v regionálnych parlamentoch, musia byť vyzbrojení nielen odbornosťou, ale i charizmou. Mienkotvorná osobnosť s prijateľným imidžom, rozhodnutá pôsobiť v regióne, akoby v druhej línii, však nemusí hrať druhé husle v prostredí, kde sa demokratické ideály nemerajú pozíciami v centre, ale osobnostnými danosťami. Východné Slovensko, tak ako väčšina našich regiónov určite nedisponuje prebytkom ľudí, schopných občanov nielen osloviť, ale ich aj viesť k lepšej budúcnosti demokratickou cestou. A to je dlh našich politických strán, odľava cez stred až doprava, ktorý musia splatiť spoločnosti bez toho, aby sa slepo spoliehali na rozhodnutia zhora. V štátnej správe budovanej u nás čoraz zreteľnejšie na princípe dirigizmu a prísnej subordinácie sa dá vystačiť aj s poslušnosťou. V samospráve len s individuálnymi schopnosťami a s úctou k slobode a demokracii.