Kontrolné dni na rekonštrukcii inžinierskych sietí Hlavnej ulice nebývajú vzhľadom na zložitosť stavby, počet zúčastnených firiem a temperament primátora žiadnou selankou. Druhého augusta sa malo začať od hotela Slovan s kladením dlažby, ale keďže o nej ešte prvého nebolo ani vidu ani slychu - štvrtkový kontrolný deň sa očakával s mimoriadnym napätím. Možno operatívne presunutie jeho konania zo slnečnej páľavy a hluku staveniska do tienistého a tichšieho dvora Zlatého dukáta nakoniec zapríčinilo, že všetky hlavy firiem i mesta dumali chladno i vecne. Inžinierske stavby, meškajúce s prípravou stavby pre dlaždičov dostali posledné ultimátum a pokyn pracovať tak, aby v pondelok mohol nastúpiť víťaz konkurzu na položenie dlažby - firma MRAMOR z Bratislavy.
(Pokračovanie na 3. strane)
Od jej dlaždičov sa očakáva, že budú makať na dve smeny a ak bude treba, aj na tri. Aby mohli pracovať aj za nepriaznivého počasia, pripravia pre nich Košičania pojazdné celtové prístrešky na rúrkových konštrukciách. Tempo a postup prác všetkých firiem bude od utorka kontrolovať štáb zodpovedných na čele s primátorom už nielen dvakrát týždenne ako doteraz - ale každý deň o pol ôsmej. Po sťažnostiach Košičanov na kúdoly prachu dostali posádky cisternových áut príkaz stavenisko nielen polievať, ale všade tam, kde to stavbe neuškodí, blato zmyť. Kopáči všetkých firiem, postupujúci v prvej línii hore Hlavnou, dostali vážne upozornenie po tom, čo sa v igelitke jedného z nich objavila vykopaná spodná ľudská čeľusť. Takéto nálezy nepatria ako suveníry do vitrín parádnych izieb, ale treba na ne upozorniť pamiatkárov, ktorí rozhodnú, či ich podrobia ďalšiemu výskumu, odovzdajú polícii, alebo zabezpečia dôstojné pochovanie. Ide predsa o ľudí - i keď niekedy zosnulých pred desiatkami či stovkami rokov... Napriek tomu, že hlavným účelom stavby je zabezpečiť bezporuchový chod mestských podzemných sietí na niekoľko generácií, štvrtkový kontrolný deň znamenal prelom aj v rozhodnutí o tom, čo urobiť s odhaleným mestským opevnením, ktoré by mohlo byť unikátnym turistickým centrom. V najbližších dňoch sa začína demontáž dlažby v priestore, kde kedysi stála socha Štefánika a neskôr Gottwalda. Práve tu predpokladajú polohu mestskej brány. Ak sa tušenie, podporené starými plánmi a najnovšími vykopávkami potvrdí, tu by mala končiť aj podzemná prehliadková trasa koncipovaná tak, aby nerušila život dnešných Košíc. Z troch riešení navrhovaných architektonickým ateliérom LAMI sa väčšina doterajších posudzovateľov, vrátane primátora, priklonila k riešeniu, ktoré je síce najnáročnejšie na financie a čas výstavby, no pre budúcnosť najlepšie využíva príležitosť ponúknutú históriou. Jedinou výhradou, ktorú jemnejšie či predvídavejšie povahy vzniesli, bolo to, že sa akosi nehodí, aby súčasťou stavby, kam budú chodiť turisti i miestni za duchom histórie - bolo aj sociálne zariadenie, po slovensky verejné záchody - široko-ďaleko jediné. Ak by sa však podarilo dôstojne vyriešiť potreby tela a ducha, nemalo by už nič brániť vzniku objektu, ktorý sa svojou turistickou príťažlivosťou vyrovná i Dómu sv. Alžbety a architektonickým zakomponvaním stredovekej pamiatky do živého organizmu mesta nebude mať na Slovensku páru... Pravda, všetko záleží na poslancoch mestského zastupiteľstva, ktorí by mali o financovaní tohto projektu rokovať na zasadnutí 22. augusta. Šušká sa, že by na to bolo treba 17 miliónov...