Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Cadillac dnes vyráža na jazdu proti AIDS a drogám po Slovensku

Z iniciatívy Česko-slovensko-švajčiarskej zdravotníckej spoločnosti začína oddnes po Slovensku absolvovať trasu červený Cadillac, ktorý bude propagovať akciu pod názvom Jazda proti AIDS a drogám. Podobné podujatie sa nedávno stretlo s výrazným úspechom ..

Z iniciatívy Česko-slovensko-švajčiarskej zdravotníckej spoločnosti začína oddnes po Slovensku absolvovať trasu červený Cadillac, ktorý bude propagovať akciu pod názvom Jazda proti AIDS a drogám. Podobné podujatie sa nedávno stretlo s výrazným úspechom u občanov Českej republiky.

Obdobie letných prázdnin je lákavou príležitosťou pre mnoho mladých ľudí na zaujímavé zážitky. Často sa mení prostredie, nadväzujú sa nové vzťahy, lásky. Ani radosť z voľných letných dní by však nemala celkom vytlačiť z podvedomia myšlienky na možnosť nákazy HIV. Nielen téma AIDS, ale každé upozorňovanie, varovanie a mentorovanie je nepopulárne. Preto sa vytvoril projekt Cadillac - Jazda proti AIDS a drogám. Hlavným zámerom projektu je, napriek istej nepopulárnosti výstrah - varovať mládež pred rizikami. Pritom varovné posolstvo budú zrozumiteľnou rečou tlmočiť práve mladí ľudia.

Skryť Vypnúť reklamu

AIDS je choroba, ktorá sa šíri celkom presne popísateľným spôsobom, a preto jej možno prakticky plne predísť. Najčastejším spôsobom prenosu HIV je nechránený sexuálny styk. Z toho vyplýva celkom logické riešenie - chrániť sa prezervatívom. Je bežné, že po takomto tvrdení sa ozve niekoľko moralistov, ktorí okamžite protestujú, že prezervatív je nemorálny, že ľudia by mali mať iné hodnoty, mali by žiť tak, či onak a čo by bolo ideálne. Že tí, ktorí robia prevenciu AIDS pomocou propagácie kondómov, vlastne kazia mládež, prípadne, že je to priamo návodom na budúce sexuálne styky. Pre moralistov je dnes, žiaľ, možné už iba podotknúť, že na svete sa nakazilo už niekoľko miliónov ľudí. Sú chorí a už nepomôže skúmať, či je to morálne, alebo nemorálne. Rozhodne by však bolo nemorálne nevarovať zdravých a neinformovať o tom, že kondóm môže zachrániť život. Preto organizátori kampane Cadillac tvrdia, že použitie kondómu a podrobné informovanie o ňom je morálnejšie, než v hrejivom pocite etického, ale alibistického mlčania riskovať, že sa nakazí čo i len jeden človek z neinformovanosti. Kampane prevencie AIDS sú totiž prakticky stále sprevádzané článkami a varovaním rôznych záujmových skupín, ktoré by rady videli svet bez sexu, bez antikoncepcie a bez zla. Ich vízia je síce krásna, ale nie reálna. Napriek tomu vo svojom zápase voči každej inej sexualite, než nutnej na splodenie potomstva, produkujú novinársky a čitateľsky atraktívne články o tom, že kondómy sú deravé a pred AIDS vôbec nechránia. Tieto lživé články robia veľa škody, pretože verejnosť potom nevie celkom jednoznačne, či teda prezervatív chráni, alebo nechráni. Pri rozhovoroch na školách je táto neistota ešte i dnes citeľná. Pri upozorňovaní na ochranu prostredníctvom prezervatívu je samozrejme téma sústredená priamo na vlastný pohlavný styk. Možno to vyznieva ako preferovanie sexuality pred láskou. Je to iba dôsledok vytrhnutia z kontextu, ale pre väčšinu mladých je to, ako sa ukazuje, zrozumiteľné. Hodnoty, ako vzájomne verný trvalý partnerský vzťah, sú samozrejmé väčšine mládeže a jedna cielená debata, či brožúrka o sexe nemôže nejako podstatnejšie zmeniť formovanie osobnosti, ktorá sa buduje niekoľko rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetky tieto dôvody viedli tím organizátorov projektu k úvahám, ako pripomenúť riziko nákazy AIDS - ktoré je na Slovensku už reálne.

Švajčiarska vláda prostredníctvom ministerstva zahraničných vecí poskytla finančné prostriedky na prevenciu AIDS na Slovensku a mnohí ste sa už stretli s kampaňou STOP AIDS v roku 1994-95. Tento rok na seba prevzala iniciatívu Česko-slovensko-švajčiarska zdravotnícka spoločnosť, ktorá prostredníctvom Združenia prevencie AIDS a v spolupráci so Slovenskou AIDS pomocou pripravila koncepciu projektu Cadillac. Jej obdoba beží v Českej republike už druhý rok. Slovenský projekt je organizačne zabezpečený Reklamnou spoločnosťou REMA.

"V auguste sa na mnohých letoviskách Slovenska pristaví červený Cadillac. Povyskakuje z neho 5 mladých ľudí. Cadillac je u nás pomerne nezvyklé auto a púta svojím vzhľadom záujem. Tento záujem máme práve v pláne doslova zneužiť a popri debatách o aute, jeho obsahu, či výkone padnú aj otázky, prečo má nálepku AIDS a už sa dá hovoriť na tému, ktorú chceme presadiť," hovorí Miroslav Veselý zo Slovenskej AIDS pomoci. "Posádka Cadillacu je pripravená o AIDS hovoriť stručne a pútavo. Koho problematika AIDS bude zaujímať, dostane bezplatne brožúrku, ktorú sme špeciálne pre túto akciu pripravili, doslova s letným dizajnom. Kto si nájde čas, môže nám vyplniť anonymný dotazník, ktorým skúmame úroveň vedomostí o AIDS a sexualite. Za vyplnenie dotazníka sa dostaví odmena - pero, prípadne aj tričko, so znakom akcie AIDS 1996 - Jazda proti AIDS a drogám. Posádka Cadillac je vyškolená podávať aj podrobnejšie informácie o problematike a môže slúžiť ako forma linky dôvery prvého kontaktu. Nemenej vážnym problémom ako AIDS sú dnes drogy. Tu šírime celkom jednoznačne myšlienku, aby mladí - pokiaľ môžu - drogy ani neskúsili. Obávame sa však, že v tejto oblasti naša kampaň asi príliš nepomôže. Ukazuje sa, že v populácii sa nachádza isté percento ľudí, ktorí drogovej závislosti prepadnú. Naším cieľom je preto varovať mládež, že už i jediné skúsenie napríklad heroínu môže u človeka vyvolať okamžitú závislosť. Nikto nemôže dopredu vedieť, čo sa stane práve v jeho prípade, preto je lepšie kategoricky povedať nie, než riskovať," upozorňuje M. Veselý a pokračuje: "Prirodzene, každé varovanie o drogách je veľmi háklivé. Na jednej strane to myslíme dobre, na druhej strane varovania neraz vyvolávajú u mládeže skôr ironický, až súcitný pohľad, ktorým naznačujú, že tie naše ,múdre reči` nejako strpia, a aj tak si urobia po svojom. Štatistika tomu nasvedčuje. Ukázalo sa, že štvrtina bratislavských stredoškolákov má už za sebou skúsenosť aspoň s jednou nelegálnou drogou. Táto otrasná skutočnosť sa nám potvrdzuje aj pri besedách v školách. Napriek tomu skúsime opakovať memento, že droga môže zničiť život nie iba obrazne, ale celkom konkrétne. Dokonca ide aj o následky, postihujúce celú rodinu a vďaka kriminalite narkomanov, ktorí potrebujú peniaze na drogy, ohrozujúce celú spoločnosť. Drogy a AIDS sú vzájomne previazané práve tým, že AIDS možno ,vďaka` drogám získať oveľa ľahšie. Nielen prostredníctvom chronicky známeho vzájomného požičiavania ihiel. Aj tým, že drogy (a to aj tie ,mäkké`, vrátane alkoholu!) majú schopnosť oslabovať, až úplne odbúrať také vlastnosti, ako ostražitosť, opatrnosť, či schopnosť zodpovedného konania. Preto hovoríme v rámci kampane NIE akýmkoľvek drogám."

Skryť Vypnúť reklamu

Posolstvo týchto myšlienok bude teda putovať po Slovensku. Cadillac a jeho posádka dáva aj vďaka masmediálnym partnerom - denníku SME, FUN rádiu a VTV, mladým ľuďom zo Slovenska výzvu k sebazodpovednosti. Chceme, aby každý mladý človek vedel, ako sa vyhnúť riziku. Či sa bude podľa toho správať - to už ponechávame na slobodné zváženie každého zvlášť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Štúdium práva moderne, prakticky aj po anglicky!
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 768
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 14 233
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 248
  4. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 118
  5. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 642
  6. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 294
  7. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 211
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 049
  9. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 639
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 389
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu