Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Milovníci tlaku, vitajte na Skale! *RECENZIA / FILM

Skala (The Rock) # USA 1996 # V hlavných úlohách: Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris # Kamera: John Schwartzman # Réžia: Michael Bay

Triumvirát akčných superthrillerov sezóny rozhodil svoje siete už aj v slovenských kinách: pred najnovším filmom podľa scenára Michaela Crichtona Twister, ktorý bude mať premiéru 26. septembra, a výpravným vedecko-fantastickým titulom Deň nezávislosti, pripravovaným na 10. októbra, sa už v auguste začal premietať tretí z netrpezlivo očakávaných filmov - Skala. I keď najväčšiu šancu stať sa kasovým trhákom má pravdepodobne až Deň nezávislosti - vďaka mimoriadne pôsobivej upútavke a skvelému osemminútového zostrihu vybraných scén - zdá sa, že bez odozvy v pokladniciach nezostane ani Skala. V Prahe sa jej podarilo prekročiť magickú hranicu vstupného 60 Kč, a aj v Bratislave vám na jej návštevu treba aspoň 40 korún. Napriek dokonalým efektom a detailne prepracovanému scenáru však Skala nie je ničím iným ako americkým akčným filmom. Kritické oko a ucho sa teší napínavému deju strhujúco sprevádzanému vynikajúcou hudbou Hansa Zimmera a Nicka Glennie-Smitha, výnimočným akčným scénam a podmanivej atmosfére, ale zaregistruje aj detaily, typické pre bežnejšiu thrillerovú produkciu. Presne načasované kúsky a viac či menej vykonštruované sekvencie, bezpodmienečne potrebné pre dodržanie deja, ktoré by v menej kvalitnom filme vyvolali skôr pohŕdavý úsmev. Tu to však v žiadnom prípade nehrozí, i keď nechýbajú ani humornejšie chvíľky skôr čierneho rázu. Dokonalosť, sprevádzajúca celé dielo, je maximálne presvedčivá. Nad automobilovou naháňačkou, v dejinách kinematografie pravdepodobne ojedinelou, sčervená nejedna filmová klasika. Asi nie zámerne, ale niektoré scény dokonca pripomínajú citácie - miestnosť vojenského štábu je podobná klaustrofobickej scenérii paluby ponorky v Krvavom prílive (viacerí z členov štábu na tomto filme spolupracovali - vrátane producentov i autora výpravy) a mihne sa i náznak odňatia velenia generálovi, čo bol jeden z najdramatickejších okamihov Krvavého prílivu. Príslušníci armády na seba v istej chvíli mieria zbraňami rovnako spletene ako Zabijaci Quentina Tarantina, terorista sa napichne na tyč takmer ako povstalec vystrihnutý z Gibsonovho Statočného srdca, ďalší vyletí do vzduchu pomocou nukleárnej rakety tak, ako sme to videli v Operácii: Zlomený šíp (porovnateľné sú aj tamojšie prelety stíhačiek), a ešte aj Hunterová v Piane klesala k morskému dnu asi ako Nicolas Cage. Spolu so Seanom Connerym ako agentom Patrickom Masonom, ktorého FBI tridsať rokov prísne utajovala, a Edom Harrisom ako brigádnym generálom Francisom X. Hummelom, ktorý sa spolu s vernými vojakmi zmocní pätnástich jadrových hlavíc a obsadí väzenie na ostrove Alcatraz, tvorí Cage trojicu presvedčivých hlavných rolí. I keď sám sa na mieste rozhodujúceho úderu necíti príliš suverénne - tak ako je pohotový v laboratóriu na chemické a biologické zbrane, tak je nemotorný v bojových situáciách. Až pokým zažije aspoň zárodok čiastočného prerodu na hrdinu v symbolickej kolíske banského vozíka. Film vás určite fascinuje a prepáčite aj momenty, v ktorých vám autori priamo pod nos servírujú detaily, mysliac si, že ich bez toho nepochopíte. Najmä, keď po dostačujúcom slovnom náznaku predmetu ukrytého v nohe kostolnej lavice - zbytočne, ale napriek tomu v príjemne komickej záverečnej scéne - nasledujú zábery na inkriminovaný mikrofilm v puzdre i bez neho. Ak máte radi tlak - tak ako Cageova postava experta Stanleyho Goodspeeda - aj v iných častiach tela, než býva zvykom, vitajte na Skale!